ردیف اعتباری برای حمایت از خانواده‌های اصفهانی دارای چند قلو

این برنامه دومین تجربه کارگاه‌های هنری شهرداری اصفهان است و اولین برنامه فرهنگی و هنری با عنوان مکتب مازوت بود که در اوج آلودگی هوای اصفهان انجام شد و بخشی از آثار برگزیده آن در ایستگاه مترو به نمایش درآمده است

ملودی دهانی: طرح جوانی جمعیت و پرداختن به آن موضوعی است که اداره امور اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به آن پرداخته و با کمک هنرمندان قرار است در قالب طراحی گرافیک و کارتون اتفاقاتی در این زمینه رخ دهد چرا که زنگ‌های خطر پیری جمعیت در آینده‌ای نه چندان دور به صدا در آمده و باید در راستای پرداختن به موضوع جوانی جمعیت از هیچ کوششی دریغ نکرد. کارگاه طراحی پوستر و اکران شهری به صورت گرافیک و کارتون با موضوع جوانی جمعیت تحت عنوان این داستان آخرش خوشه و با حضور جمعی از هنرمندان در اصفهان برگزار شد.

  • تشکیل کارگروه اختصاصی با موضوع جمعیت

مسعود مهدویان فر مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری اصفهان است وی در ویژه برنامه طراحی گرافیک و کارتون با موضوع جوانی جمعیت با تاکید بر اینکه بر پایه رصدهای انجام شده با گذشت یکسال تاکنون کار جدی در حوزه فرهنگی و اجتماعی درباره موضوع جمعیت در سطح کشور انجام نشده است در جمع خبرنگاران گفت: باید توجه داشت که تولیدات فرهنگی درباره جمعیت و خانواده یکی از اقدامات است که بسیار ضروری است و از همین رو با کار علمی و فرهنگی بیش از ۲۰ گره ذهنی که برای خانواده‌ها در زمینه فرزند آوری وجود داشته، شناسایی و به آنها پاسخ داده شده است. وی ادامه داد: کارگروه اختصاصی با موضوع جمعیت در استان اصفهان از ابتدای سال جاری در حال فعالیت است و اقدامات دستگاه‌ها استان و نحوه اجرای قانون جوانی جمعیت را رصد می‌کند؛ قانون جوانی جمعیت در سطح ملی و نیز در استان در حال اجرا است اما اینگونه نیست که همه اهداف آن تحقق یافته باشد و تنها بخشی از قانون تاکنون اجرا شده است. مهدویان فر تصریح کرد: با شناسایی خانواده‌های دارای چند فرزند، الگوسازی و فرهنگ سازی را در دستور کار استان قرار دادیم زیرا معتقدیم در کنار توجه به مسائل اقتصادی موضوع فرهنگی و اقناع افکار عمومی در زمینه جوانی جمعیت بسیار اهمیت دارد. وی با بیان اینکه حمایت‌های بهداشتی و درمانی از خانواده‌های دارای فرزندان چندقلو ضروری است و باید با تخصیص مبالغی برای هر فرزند به خانواده کمک شود، ابراز داشت: اداره کل بهزیستی متکفل این امر است و استاندار محترم اصفهان نیز در بازدیدی که سال گذشته از منازل برخی از خانواده‌های دارای فرزندان چندقلو داشتند با اهدای مبالغ و تسهیل اشتغال پدران، از آنان حمایت کردند اما بی تردید نیازهای دیگری وجود دارد که امید است با کمک رسانه‌ها حمایت‌ها صورت گیرد. وی اشاره‌ای به شناسایی و حمایت از خانواده‌های چند قلو زا کرد و متذکر شد: در استان اصفهان بیش از ۱۲۰۰ مادر کمتر از چهل سال سن، دارای افزون بر پنج فرزند شناسایی شده که در بین آنان، مادرانی دارای هفت و هشت فرزند نیز وجود دارد. مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری اصفهان ابراز داشت: علت رصد کارگروه ویژه نیز همین است زیرا بسیاری افراد فکر می‌کنند که در جامعه امروزی، دیگر زنان دارای چندین فرزند وجود ندارد در حالی که سامانه‌های بهداشتی استان آمار یاد شده را از اطلاعات موجود بانوان متولد دهه ۶۰ به بعد احصا کردند.

  • پیری جمعیت از آنچه فکر می‌کنیم به ما نزدیک‌تر است

حجت‌السلام و المسلمین منوچهر مهروی پور رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این برنامه با اعلام اینکه انجام کار فرهنگی در زمینه جوانی جمعیت و فرزند آوری بسیار ضروری است گفت: پیری جمعیت نه فقط برای کشور ما که برای سایر کشورها از آنچه فکر می‌کنیم به ما نزدیک‌تر است از همین رو، ایجاد بستر فرهنگی مناسب در زمینه جوانی جمعیت و خانواده بسیار ضروری است و گام نخست، تولید و ارائه محتوای مناسب و در نهایت اکران عمومی این برنامه‌ها است. وی همچنین به حمایت از خانواده‌های دارای فرزند چندقلو اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: در جهت حمایت از خانواده‌های بیش از چهار قلو در شهر اصفهان ردیف اعتباری ویژه برای سال آینده در بودجه پیش بینی شده است و البته حمایت از خانواده‌های دارای فرزندان چندقلو از همه دستگاه‌ها باید مطالبه شود. در واقع حمایت از خانواده‌های دارای فرزندان چندقلو در شرایط اقتصادی کنونی نیازمند هم افزایی تمامی دستگاه‌های است.

  • همنوایی هنرمندان در برگزاری این رویداد مهم را به فال نیک می‌گیریم

مجتبی شاهمرادی معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اصفهان نیز در این ویژه برنامه با بیان اینکه همنوایی هنرمندان را در برگزاری این رویداد مهم به فال نیک می‌گیریم، تصریح کرد: علی‌رغم کارهای خوب و خدمات خوبی که برای جوانی جمعیت شده متأسفانه در سال گذشته شرایط مناسبی در این زمینه در استان اصفهان نداشتیم و برگزاری کارگاه‌های فرهنگی و هنری می‌تواند به جلب توجه افکار عمومی کمک کننده باشد. وی ادامه داد: این برنامه دومین تجربه کارگاه‌های هنری شهرداری اصفهان است و اولین برنامه فرهنگی و هنری با عنوان مکتب مازوت بود که در اوج آلودگی هوای اصفهان انجام شد و بخشی از آثار برگزیده آن در ایستگاه مترو به نمایش درآمده است. در حقیقت ما تلاش می‌کنیم نگاه هنرمندان را به مسائل روز شهر و کشورمان نزدیک کنیم.

  • آثار منتخب از هنرمندان خریداری و در سطح شهر نصب خواهند شد

هادی سینایی رئیس اداره امور اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان است وی نیز در جمع خبرگاران با تاکید بر اینکه جوانی جمعیت، مطالبه از مسئولان در این حوزه، مشکلات فرزند آوری و تعالی خانواده، تک فرزندی و چاله‌های جمعیتی و پنجره جمعیتی و سالمند موضوع طراحی گرافیکی و کارتونی این دوره است اذعان داشت: در این دوره ۳۵ هنرمند کشوری و استانی در کارگاه طراحی پوستر و اکران شهری با موضوع جوانی جمعیت با هم به رقابت می‌پردازند. وی هدف از برگزاری این کارگاه را تولید محتوای فنی درباره جوانی جمعیت و تعالی خانواده عنوان کرد و افزود: این هنرمندان طی سه روز با یکدیگر به رقابت پرداخته و در پایان بهترین آثار برگزیده و آثار منتخب از هنرمندان خریداری و در سطح شهر نصب خواهند شد.‌ رئیس اداره امور اجتماعی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در فضای مجازی و اجتماعی کارهای فنی هنرمندانه در زمینه اهمیت جوانی جمعیت و خانواده وجود ندارد و با برگزاری این کارگاه تلاش شده که آثاری خلق شود که با زبان هنر و گرافیک برخی موانع و گره‌های ذهنی جامعه را در حوزه جوانی جمعیت القا کند.

شایان ذکر است در حاشیه این برنامه از تنها خانواده دارای پنج قلو در اصفهان تقدیر به عمل آمد.