رخنه کرونا در بورس

اگرچه از اواخر سال گذشته به دلیل شیوع کرونا شاهد ریزش بورس در بازارهای جهانی بودیم و کرونا بسیاری از مشاغل را تعطیلی کرد، اما این تالار شیشه ای در ایران نه تنها از رونق نیفتاد، بلکه روز به روز شاخص بورس سیر صعودی به خود گرفت. از سوی دیگر با این وجودی که همواره بر رعایت فاصله اجتماعی تاکید می شود، اما هجوم مردم به بورس و کارگزاری های آن موجب رخنه کرونا در تالار شیشه ای شده است.

در حالیکه این روزها بازار بورس همپای دیگر بازارها همچون سکه و ارز رو به صعود است و تاکید و حمایت دولت نیز همواره بر رشد بورس و تشویق مردم به سمت رونق این بازار است، اما موضوعی که امروز موجب نگرانی بسیاری از کارگزاری ها و بورس بازان شده، شیوع کرونا در تالارهای شیشه ای است، چرا که آمار مراجعات مردم به این تالارها و کارگزاری ها رو به افزایش است و به نوعی در تجمعات افراد در این مکان طرح فاصله گذاری اجتماعی به دلیل ماهیت بورس نادیده گرفته می‌شود و به نوعی این روزها گویا کرونا برای پرسنل شرکت های کارگزاری و به خصوص معامله گران تالارهای بورس و نیروهای دفاتر مرکزی این شرکت ها، یک هشدار نیست، بلکه یک تهدید است و به اعتقادی بسیاری از نمایندگی های کارگزاری ها اگرچه با رونق بورس به دنبال پویایی اقتصاد هستند، اما میزان بالای شیوع کرونا در این تالارها هزینه های بالاتری را به کارکنان آن و حتی معامله گران وارد می کند.

گزارشات مختلف از تالار شیشه ای اصفهان حاکی از ابتلای برخی کارکنان بورس اصفهان به کرونا است و گفته می شود حداقل پروتکل های بهداشتی در تالار بورس اصفهان اجرا نمی شود و نه تنها از ضدعفونی اصولی و صحیح در تالار اصفهان خبری نیست، بلکه سیستم تهویه داخل ساختمان به علت قدیمی بودن ساختمان و سیستم ها، خطر ابتلا به کرونا را در این فضایی بسته دو چندان کرده است.

مدیر یکی از شرکت های کارگزاری بورس اصفهان در این باره به ایسنا می گوید: متاسفانه امروز وضعیت تالار بورس اصفهان مناسب نیست و چند نفر از کارکنان این تالار مبتلا به کرونا شده اند و سر کار نمی آیند.

او ادامه می دهد: یکی از بازرسان تالار بورس که مبتلا به کرونا بوده هفته گذشته از چند دفتر و کارگزاری بورس بازدید داشته و مشخص نیست در این بازدیدها مبتلا شده و یا اینکه ناقل ویروس بوده، در هر حال در این بازرسی ها احتمال ابتلا کارمندان کارگزاری ها وجود دارد.

کارمند یکی دیگر از کارگزاری های بورس اصفهان نیز به ایسنا، می گوید: متاسفانه یکی از کارکنان بورس به دلیل ابتلا به کرونا فوت کرده است.

او با بیان اینکه در طبقه همکف تالار بورس اصفهان حدود ۷۰ استیشن معاملاتی (۷۰ کارگزاری) وجود دارد، اظهار می کند: تاکنون جواب تست کرونای ۵ نفر کارکنان آنها مثبت اعلام شده و اکنون بر سر کار حاضر نمی شوند.

او ادامه می دهد: از زمانی که میزان ابتلا به کرونا در تالار شیشه ای اصفهان شدت گرفت، با درخواست های بسیار و با هزینه خود افراد برای گرفتن تست کرونا از کارکنان تالار اصفهان اقدام شد، با این وجود برخی نمایندگی کارگزاری ها از ترس آلوده بودن تالار شیشه ای و فوت یکی از همکاران در تالار حاضر نشده اند.

یکی دیگر از مدیران کارگزاری های بورس اصفهان نیز با انتقاد از اینکه یکی از دلایل شیوع بالای کرونا در ساختمان قدیمی بورس اوراق بهادار اصفهان وجود برخی مشکلات این ساختمان است، تاکید می کند: متاسفانه ساختمان بورس اصفهان قدیمی و مربوط به ۱۵ سال پیش است.

او می گوید: طراحی و ساخت ساختمان فعلی بورس ۱۵ سال پیش مربوط به بانک صادرات بود که بورس اصفهان بعدا آن را خریداری کرد و تنها برای بورس بازسازی شد و اکنون آسانسورها و تهویه های این مجموعه شرایط مناسبی برای مقابله با کرونا را ندارد.

یکی دیگر از نماینده های کارگزاری های اصفهان با انتقاد بر اینکه متاسفانه رفت و آمد به تالار شیشه ای اصفهان زیاد است، اظهار می کند: طبقه اول تالار مربوط به سهامداران است که روزانه حدود ۲۰۰ نفر در این طبقه تجمع دارند، تا بتوانند قیمت ها را لحظه به لحظه رصد کنند، البته از هفته گذشته به دستور مدیر تالار، محدودیت هایی در رفت و آمد به این طبقه اعمال شد.

او با اشاره به اینکه در طبقه سوم تالار بورس نیز حدود ۲۰ کارگزاری حضور دارند و پیش از رونق بازار بورس، حضور این تعداد کارگزاری در این محیط مشکلی ایجاد نمی کرد، می گوید: متاسفانه اکنون به دلیل رونق بورس و از سوی دیگر شیوع کرونا، شرایط برای استقرار کارگزاری ها در تالار بورس مناسب نیست و درحالیکه میزان ابتلا به کرونا بیشتر شده است، در هر اتاق ۴ کارمند حضور دارند و به دلیل رونق بورس، برخی کارگزاری ها روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ نفر و کارگزاری های مطرح روزانه ۲۰۰ نفر مراجعه کننده دارند.

او با انتقاد بر اینکه در تالار بورس اصفهان اقداماتی برای پیشگیری از شیوع کرونا وجود ندارد، می گوید: برخی ادارات در محل ورودی آنها تونل ضدعفونی، دستگاه ضدعفونی اتومات و … وجود دارد، در حالیکه در تالار بورس اصفهان چنین شرایطی مهیا نیست.

یکی از مدیران کارگزاری اصفهان در خصوص اینکه چرا با وجود تاکید بر دولت الکترونیک همواره برخی کارگزاری ها اصرار بر حضور مردم برای احزار هویت و … دارند،  توضیح می دهد: بخشی از امور در اختیار کارگزاری ها است و برای اینکه مراجعه به دفاتر آنها کمتر شود، تمام خدماتی که در دفتر کارگزاری ارائه می شود نیز، در دفاتر پیشخوان ارائه می دهند، اما اینکه افراد حتی برای احراز هویت نیاز به حضور در دفاتر پیشخوان نداشته باشند، در اختیار سازمان بورس اوراق بهادار است که این مجموعه هنوز تاییدیه نسبت به این موضوع نداده است، در حالی که کانون کارگزاران طی مکاتبات بسیار تاکید کرده است که با توجه به شیوع کرونا و مراجعات بالای مردم، احراز هویت به صورت صد درصد الکترونیک انجام شود، اما سازمان بورس هنوز هیچ تمهیدی اتخاذ نکرده است.

او با بیان اینکه خوشبختانه امروز افراد دسترسی بالایی به اینترنت دارند و می توانند قیمت ها و شاخص بورس را از هر محل،  از طریق گوشی موبایل خود چک کنند، تاکید می کند: با این وجود مدیر تالار اصفهان عنوان کرده که مشتریان حق و حقوقی دارند و نمی توان مانع حضور آنها در تالار شیشه ای شد.

اخطار به بورس اوراق بهادار

مدیر گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای اصفهان درباره شیوع کرونا و افزایش ابتلای افراد در ساختمان بورس اوراق بهادار اصفهان، نیز به ایسنا می گوید: در هفته گذشته در این خصوص اخطاریه هایی به بورس اوراق بهادار داده ایم و اگر مراعات نکنند با این مجموعه برخورد خواهد شد.

مجید مشایخ می افزاید: آمار شیوع و ابتلا به کرونا در مجموعه و اداره ای نباید به حد قرمز برسد و به طور قطع اگر مواردی مغایر با پروتکل ها دیده شود با آنها برخورد خواهد شد.

از سوی دیگر مدیر تالار بورس اوراق بهادار اصفهان نیز درباره آمار افرادی که در تالار شیشه ای بورس اصفهان مبتلا به کرونا شده اند به ایسنا، می گوید: تاکنون تنها چهار نفر به صورت رسمی اعلام کرده اند که نتیجه تست کرونای آنها مثبت است و آمار دیگری به ما اعلام نشده است، همچنین شاید کارکنان کارگزاری هایی که گاهی به تالار نمی آیند، کرونا داشته باشند که ما از آن اطلاعی نداریم.

محسن شیرازی با بیان اینکه تالار بورس اوراق بهادار اصفهان به صورت داوطلبانه از تمام افراد و کارکنان حاضر در تالار و نمایندگی کارگزاری ها تست گرفته است، اظهار می کند: از ۳۰ نفری که به تازگی تست کرونا گرفته شده است، تنها نمونه تست یک نفر مثبت بوده است.

او با بیان اینکه یکی از کارگزاری های بورس حدود ۴ هفته در تالار حضور نداشته است، می گوید: بنده به عنوان مدیر تالار اطلاعی ندارم که آنها کرونا دارند و یا به دلیل دیگری در تالار حاضر نیستند و یا حتی انتخاب کرده اند، در شرایط شیوع بالای کرونا در تالار اصفهان حضور نیابند.

مدیر تالار بورس اوراق بهادار اصفهان در خصوص برخی انتقادات از حضور افرادی که در طبقه اول بورس به عنوان مشتری وارد بورس می شوند و قیمت ها را رصد می کنند، توضیح می دهد: از ابتدای شیوع کرونا مدیریت ورود افراد به تالار شیشه ای بورس اصفهان انجام می شده است و افرادی که وارد ساختمان می شوند مورد مراجعه آنها پرسیده می شود و در صورتی که ضرورت مراجعه آنها وجود داشته باشد، به قسمت مربوطه هدایت می شوند.

اغراق در خصوص ورود کرونا به تالار شیشه ای اصفهان

او تصریح می کند: در ساختمان بورس اوراق بهادار اصفهان تردد بدون هدف نداریم و افرادی که تمایل به رصد قیمت ها دارند، سایت های مورد نیاز به آنها معرفی می شود و آنها از طریق تلفن و صفحات هر کارگزاری می توانند از شاخص بورس روزانه آگاه شوند.

شیرازی با تاکید بر اینکه ساختمان بورس اوراق بهادار تعطیل بردار نیست، اظهار می کند: در طبقه سهامداران آدرس و تلفن شرکت ها مشخص است و اگر کسی جویای آن شود تنها برای گرفتن آدرس و تلفن وارد این طبقه می شود و شاید کل توقف شخص در این قسمت ۳ تا ۴ دقیقه باشد.

او با بیان اینکه بیش از ۶۵ کارگزاری در تالار شیشه ای بورس اوراق بهادار اصفهان حضور دارند، درباره نگرانی این کارگزاری ها، می گوید: شکی نیست کرونا در تمام اماکن وجود دارد، اما طی دو هفته اخیر در خصوص ورود کرونا به تالار شیشه ای اصفهان اغراق شده است، البته شبکه بهداشت اصفهان در بازدیدی از بورس، مواردی همچون بحث تهویه و … را تذکر داد و که تالار آنها را مرتفع کرد و امروز جای نگرانی وجود ندارد.

به گفته مدیر تالار بورس اوراق بهادار اصفهان، اگرچه ساختمان بورس اوراق بهادار اصفهان قدیمی است و این ساختمان می توانست شرایط بهتری داشته باشد، اما با توجه به امکانات و محدودیت های حاضر نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی جهت مقابله با کرونا اقدام کرده ایم.