راه نجات اقتصاد کشور برگشت ارز صادراتی به بازار است 

اصفهان- ایرنا- رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: تنها راه نجات اقتصاد و ادامه راه کشور بازگشت ارز حاصل از صادرات به بازار است. سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت:مسائل ارزی یکی از مشکلات امروز کشور ما محسوب می‌شود و با توجه به کاهش فروش نفت، مشکلات […]

اصفهان- ایرنا- رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: تنها راه نجات اقتصاد و ادامه راه کشور بازگشت ارز حاصل از صادرات به بازار است.

سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت:مسائل ارزی یکی از مشکلات امروز کشور ما محسوب می‌شود و با توجه به کاهش فروش نفت، مشکلات متعددی برای اداره مملکت و دولت ایجاد شده است.

به گفته وی بانک مرکزی در روزهای گذشته مقدار قابل توجهی ارز وارد چرخه اقتصاد کشور کرده که همین امر مقداری موجب کاهش قیمت دلار شده است.

وی با بیان اینکه تولیدات کشور ما امروز قابلیت‌های صادراتی فراوانی پیدا کرده است ادامه داد:روزی مردم  جنس ایرانی را نمی‌خریدند اما امروز کالای ایرانی به دیگر کشورها و حتی اروپا صادر می‌شود.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: جمهوری اسلامی امروز در زمینه تولید محصولات فولاد توانایی‌های بسیار خوبی پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: امروز برای تولید لوازم خانگی، پتروشیمی‌ها، مصالح ساختمانی، کاشی و سرامیک و شیرآلات در این مقطع زمانی برای تولید کنندگان موفقیت‌هایی بدست آمده است.

سهل آبادی خاطرنشان کرد: مواد اولیه و اقلام مورد نیاز تولید کنندگان با استفاده از ارز حاصل از صادرات وارد کشور می‌شود اما شیوه و سازو کار درستی برای این کار وجود ندارد که صادرکنندگان اطلاعی از اقلام مورد نیاز تولید کنندگان داشته باشند.

وی تصریح کرد: همه زندگی تولید کنندگان در کشور است و بدون شک ارز حاصل از صادراتشان را بجز خرید مواد اولیه، مسدود نمی‌کنند و هرچقدر که چرخ اقتصاد کشور بهتر بچرخد، آنها موفق‌تر خواهند بود.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بیان کرد: بسیاری از کارخانه‌های کوچک و متوسط کشور درپی نوسان نرخ ارز با مشکل جدی مواجه هستند.

وی اظهار داشت: تولیدکنندگان از دولت انتظار دارند قیمت اقلام و مواد اولیه‌ای که در کشور وجود دارد را بهتر کنترل کند تا فشار بیشتری بر آنها وارد نشود.

سهل آبادی گفت: امروز ورق‌های فولادی در کشور تولید شده و با استفاده از نیروی کارگر ایرانی ساخته و به تولید کننده ارائه می‌شود اما یک سری مواد اولیه که در کشور تولید می‌شود با توجه به افزایش قیمت ارز،  قیمت‌های بسیار بالایی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه همه ما باید با هم همکاری و همبستگی داشته باشیم ادامه داد: تولیدکننده و صادرکنندگان  بدنبال این هستند که با استفاده از  ارز حاصل از صادرات بتوانند اقلام مورد نیاز را وارد کنند.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: دشمنان تاکنون تلاش‌ زیادی برای ضربه زدن به اقتصاد کشور ما انجام دادند اما تا امروز نتوانسته اند به اهداف شوم خود دست پیدا کنند.

وی تصریح کرد: صنعتگران کشور ما در بحران کرونا کاری کردند که تاریخ به خود ندیده بود و در حالیکه کشورهای اروپایی برای مهار این بحران با مسائل و مشکلات متعددی و هجوم مردم به فروشگاه‌ها مواجه بودند اما تولید کنندگان در کشور ما به حق فعالیت کردند و نگذاشتند هیچ کارگری از کار اخراج شود.

سهل آبادی اضافه کرد: صدها کارخانه تولیداتشان را در این مقطع عوض کردند و به طرف تولید مواد بهداشتی و ضد عفونی کننده مورد نیاز کشور روی آوردند.

وی اضافه کرد: کشور در روزهای اول شیوع ویروس کرونا با کمبود مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده مواجه بود اما امروز به همت شرکت‌های دانش بنیان ضمن تامین نیاز کشور، این مواد را به دیگر کشورها هم صادر می‌کنند.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: تولید کنندگان برای فعالیت در دوران شیوع کرونا زحمات و سختی های بسیاری را متحمل شدند اما امروز انتظار همکاری از طرف دولت در زمینه کاهش فشارهای بانکی، مالیاتی و جرائم بیمه‌ای را دارند.

به گفته وی تولید کنندگان هر چه در توان داشتند در دوران کرونا به صحنه آوردند و امروز دولت باید از آنها قدردانی و تشکر کند و برای آرامش نسبی آنها تلاش کند.

سهل آبادی با اشاره به اینکه فشار بانک‌ها برای دریافت معوقات تولیدکنندگان هر روز سخت‌تر می‌شود خاطرنشان کرد: تولید کنندگان هیچ تقصیری ندارند اما تاوان مسائل و مشکلات موجود را می‌دهند در صورتیکه باید تقسیم تقصیر در این زمینه انجام شود.

اصحاب رسانه در تبلیغ و ترویج استفاده از تولیدات داخلی سنگ تمام گذاشتند 

وی تصریح کرد: اصحاب رسانه به ساماندهی وضعیت تولید کمک بزرگی کردند و در تبلیغ و ترویج استفاده از تولیدات داخلی سنگ تمام گذاشتند.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: تولید کنندگان ایرانی هم امنیت استفاده از این تولیدات داخلی را برای مردم مهیا کردند و در این ایام به خوبی درخشیدند.

وی اضافه کرد: باید تفکر تولید داشته باشیم و اقتصاد جامعه را تولیدی و پویا کنیم تا موتور محرکه جهش تولید  به حرکت درآید.

سهل آبادی اظهار داشت: امروز برای تحقق جهش تولید باید کیفیت و کمیت تولیدات افزایش پیدا کند و صادرات بیشتری داشته باشیم و کارگران در رفاه بیشتری قرار داشته باشند.

وی بیان کرد: مردم و تولیدکنندگان در بحران کرونا نشان دادند که شعار جهش تولید چقدر موثر بود.