راه اندازی نیروگاه برق خورشیدی در آرامستان‌ باغ رضوان  

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های اصفهان تصریح کرد: استفاده بهینه از انرژی پاک در دستور کار این مجموعه قرار دارد و در این ارتباط از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان بهره خواهیم برد، از سوی دیگر امسال در مقایسه با سال قبل مصرف برق در این مجموعه ۳۵، آب شرب ۳۲ درصد و آب های زیرزمینی ۵۰ درصد کاهش یافته است

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان از احداث و راه اندازی ۲ نیروگاه خورشیدی ۲۰ کیلو واتی در آرامستان‌ باغ رضوان این کلانشهر خبر داد.به گزارش خبرنگار ایرنا، علی حاجیان افزود: یکی از نیروگاه‌های خورشیدی در باغ رضوان اصفهان امسال به بهره برداری خواهد رسید و دیگری در سال ۱۴۰۲ در مدار تولید برق قرار خواهد گرفت.

وی هدف از راه اندازی این نیروگاه ها را استفاده بهینه از انرژی پاک عنوان کرد و اظهارداشت: پروژه امسال بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان هزینه داشته است.مدیرعامل سازمان آرامستان‌های اصفهان تصریح کرد: استفاده بهینه از انرژی پاک در دستور کار این مجموعه قرار دارد و در این ارتباط از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان بهره خواهیم برد، از سوی دیگر امسال در مقایسه با سال قبل مصرف برق در این مجموعه ۳۵، آب شرب ۳۲ درصد و آب های زیرزمینی ۵۰ درصد کاهش یافته است.

حاجیان اضافه کرد: آرامستان باغ رضوان اصفهان به عنوان ریه تنفسی شرق اصفهان این خطه داری ۱۶۰ هکتار فضای سبز و جنگل دست کاشت است که گسترش آن نیز جزو برنامه ها خواهد بود.

  • وجود ۱۴۰ هزار اصله درخت در باغ رضوان اصفهان

وی تصریح کرد: وجود ۱۴۰ هزار اصله درخت مانند کاج، سرو، توت، زبان گنجشک و نارون تولید اکسیژن در شرق اصفهان را در پی دارد و در مهار ریزگردها نیز موثر است.

به گفته او این آرامستان با دارا بودن سه بخش (فاز) شامل قطعات یک تا ۴۵، ۵۰ تا ۶۶ و ۷۰ تا ۹۰، هزار و دویست و پنج هکتار مساحت دارد که تا کنون ۳۰۵ هکتار آن مورد استفاده قرار گرفته است. البته سازمان در حال طراحی و نقشه کشی فاز چهارم آرامستان است.

مدیرعامل آرامستان‌های شهرداری اصفهان حداقل و حداکثر قیمت قبور را یک میلیون و هفتصد هزار تومان و سی و دو میلیون تومان(در قطعات یک تا ۴۵) اعلام کرد و گفت: شرایط پیش فروش قبر در هر زمانی که مجوز آن را داشته باشیم اعلام می شود.

حاجیان افزود: سازمان باغ رضوان مبلغ بیشتری نسبت به آنچه شورای شهر تصویب کرده است، دریافت نمی‌کند، همچنین ترویج خیرات بدون در نظر گرفتن استفاده اختصاصی آن در فقط در آرامستان از جمله مباحثی است که این سازمان پیگیری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: قطعه ایثارگران یا همان قطعه ۲۲ و قطعه نام آوران نیز از دیگر بخش‌هایی است که برای خانواده ایثارگران و جانبازان و همچنین نام آوران و شناخته شده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل آرامستان‌های اصفهان افزود: خط مشی این سازمان به گونه ای است که قبل از راه اندازی هر فاز، باید امکانات رفاهی آن تعبیه و جانمایی شود.

حاجیان با اشاره به ایجاد امکانات رفاهی برای عموم مردم اظهارداشت: تمام قطعات و بوستان های در حال ساخت آرامستان دارای رمپ است تا تردد معلولان با سهولت انجام پذیرد.

  • تصفیه آب غسالخانه و استفاده از آن در آبیاری پوشش گیاهی

مدیرعامل آرامستان‌های اصفهان تصریح کرد: تصفیه خانه آب مربوط به غسالخانه باغ رضوان با تصفیه میانگین روزانه ۶ هزار لیتر در شبانه روز در حال فعالیت بوده و آب آن در آبیاری درختان غیرمثمر مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه شست و شوی سنگ‌های قبر با آب لوله کشی محوطه‌ها توصیه نمی‌شود، گفت: آب لوله کشی محوطه آب چاه است و سبب خوردگی سنگ‌های قبر می شود و پیشنهاد ما تمیز کردن قبور با پارچه است، همچنین نصب نکردن کتیبه بالای قبور نیز توصیه می شود زیرا اختلال در تردد مردم را در پی دارد و توصیه ما چاپ عکس متوفی روی سنگ قبر است.

  • احداث خانه بازی کودک در آرامستان

حاجیان همچنین به احداث خانه بازی کودک در سال آینده اشاره کرد و گفت: برخی محیط‌های آرامستان مانند سالن غسالخانه برای کودکان و خردسالان مناسب نیست و خانواده‌هایی که جایی را برای فرزندان خود ندارند، دچار مشکل می شوند. در صددیم با همکاری با بخش خصوصی و با احداث خانه بازی این دغدغه را برطرف کنیم.

  • حقوق متوفی، مساله اساسی برای سازمان

مدیرعامل آرامستان‌های اصفهان خاطرنشان کرد: مساله ای که ما به شدت بر روی آن حساسیم و در حال تولید ادبیات مخصوص به آن هستیم، بحث حقوق متوفی است، ما در قبال هزینه ای که دریافت می‌کنیم حقی از جانب متوفی بر گردن ما ایجاد می‌شود که باید سعی کنیم این حق به کمال ادا شود، توجه به مسائلی از جمله نحوه قراردادن جسد قبل از غسل و بعد از غسل، پخش ۲۴ ساعته قرآن در غسالخانه و سردخانه، انجام مستحبات هنگام کفن و دفن از جمله این موارد است.

وی افزود:اگر در این دوره برای اختصاص قبر توصیه نمی‌پذیریم و مُر مصوبه شورای شهر را در ارتباط با نحوه و شرایط فروش قبر اجرا می کنیم یکی از دلایل اصلیش همین مساله است که ممکن است این کار ما برای متوفی ضمانی ایجاد کند. حاجیان با بیان اینکه سامانه مشاوره غیرحضوری برای شهروندان و خانواده های داغدار در مورد روند کفن و دفن فعال است، گفت: شماره تماس ۱۵۳۰ به صورت شبانه‌روزی برای پاسخ به سوالات و همچنین اعزام خودرو حمل متوفیان در نظر گرفته شده است و کارشناسان آرامستان ۲۴ ساعته پاسخگوی پرسش‌های مردم از طریق این سامانه تلفنی هستند.