راه‌اندازی ۲ موزه مهم «امیرکبیر» و «مشروطه» در دستور کار است / مشروطه برای ایران سه درس کاربردی دارد

به تعبیر استاد دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی در کتاب «با چراغ و آینه»، صفحه  404 هرچه داریم از مشروطیت داریم، خوب، بد، خدمت و خیانت، رهایی و وابستگی، این ها همه از متن مشروطیت و حواشی آن سرچشمه گرفته است. نسل مشروطه شعارش این بود: «دفع اجانب را جدّی شویم لازم اگر شد، متعدی شویم»

دریاوفایی : قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: درس آموزی و عبرت از تاریخ از جمله مشروطه برای امروز و عصر و زمانه ما بسیار ضروری است و مناسبت‌های تاریخی فرصتی برای یادآوری و پندگیری برای امروزمان و فردای فرزندان‌مان است.

علی دارابی در آیین اختتامیه رویداد مشروطه در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان بیان داشت: به روح پر فتوح مجاهدان و مبارزان مشروطه درود می فرستیم و علو درجات را برای مردان و زنانی که برای استقلال، استواری، جاویدانی، پایداری و ماندگاری این سرزمین، تمدن، میراث‌فرهنگی و ارزش‌های الهی آن تلاش کرده‌اند را از خدای بزرگ خواهانیم.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور  تصریح کرد: امیدواریم به زودی شاهد افتتاح رسمی دو موزه معتبر و معظم «امیرکبیر» و «مشروطه» باشیم، چرا که مجموعه کاخ گلستان با امیرکبیر و مشروطه معنا و مفهوم کامل خود را باز می‌یابد.

معاون میراث‌فرهنگی کشور اظهار داشت: درباره مشروطه، زمینه‌ها، علل و موجبات شکل‌گیری آن، اهداف و نتایج و دستاوردهای آن نقش نیروهای داخلی و تأثیر مداخلات بیگانگان در چند روز گذشته به تفصیل مقالات و سخنرانی‌هایی ارائه شده که همه قابل استفاده است و جای قدردانی دارد و فرصتی برای بیان آن‌ها از سوی من  نیست.

دارابی تأکید کرد: به تعبیر استاد دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی در کتاب «با چراغ و آینه»، صفحه  ۴۰۴ هرچه داریم از مشروطیت داریم، خوب، بد، خدمت و خیانت، رهایی و وابستگی، این ها همه از متن مشروطیت و حواشی آن سرچشمه گرفته است. نسل مشروطه شعارش این بود: «دفع اجانب را جدّی شویم لازم اگر شد، متعدی شویم».

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی گفت: مشروطه چند هدف اصلی داشت «تأسیس عدالتخانه» به مفهوم «حاکمیت قانون»، «حاکمیت مردم، ترقی خواهی، توسعه و پیشرفت، دمکراسی خواهی» و «جایگزینی پادشاهی مشروطه بجای پادشاهی استبدادی» که همه اهداف بسیار ارزشمندی بودند. اما بر اثر اختلافات نیروهای انقلابی، دخالت آشکار بیگانگان به خصوص دولت‌های روس و انگلیس، ضعف آگاهی عمومی مردم، ناتوانی طبقه متوسط شهری در ایفای رسالتی که به عنوان آوانگارد و پیشتاز تحولات از او انتظار بود، ناکام ماند و شکست خورد.

او ادامه داد: درس آموزی و عبرت از تاریخ از جمله مشروطه برای امروز و عصر و زمانه ما بسیار ضروری است که بنده بر این باورم که سه درس بزرگ که به‌درد امروزمان از مشروطه کاربرد دارد عبارت است از حاکمیت قانون و فصل الخطاب بودن آن در صدر هر حکمرانی و مدل مدیریتی از جمله ایران باید باشد. مسئولان به تناسب اختیارات و وظایفی که دارند در برابر قانون باید پاسخگو باشند. مشروطه و انقلاب اسلامی برای حاکمیت قانون بود.

معاون میراث‌فرهنگی کشور با بیان اینکه پارلمان، حق رأی و مجلس مردمی و مستقل از مشروطه تا کنون در زمره مطالبات واقعی و مهم ایرانیان بوده است، بیان کرد: تمرکز قانونگذاری در قوه مقننه و راهیابی نمایندگان و وکلای شجاع، پاکدست، با تجربه، متخصص و کارآمد یک راهبرد در هر عصر و زمانه‌ای است.

دارابی تصریح کرد: در تقویم مناسبت‌ها و رخدادهای ایران پس از انقلاب اسلامی روز دهم آذر را که مصادف با شهادت آیت الله سید حسن مدرس، فقیه و روحانی مجاهد و نماینده شجاع و صادق خانه ملت بود را «روز مجلس» نامگذاری کرده‌اند. معمار کبیر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) همواره تأکید داشتند که «مجلس باید در رأس امور باشد» و نمایندگان منتخب آن چون «آیت الله مدرس» باشد.

قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی همچنین گفت: دوستی و دشمنی کشورها با یکدیگر بر پایه مصالح و منافع ملی آنها استوار است. در عرصه بین‌الملل، دوست و دشمن دائمی وجود ندارد، هر کشوری که خواهان استقلال واقعی ماست و به منافع ملی ما احترام می گذارد و قصد مداخله ندارد، ما هم رفتار متقابلی با آن باید داشته باشیم.

او با بیان اینکه بازخوانی نقش روسیه و بریتانیا در ناکامی مشروطه کاملاً مبرهن است، تصریح کرد: داستان پر غصه مداخلات بیگانگان در امور داخلی ایران نیاز به واکاوی در فرصتی دیگر دارد. اما مناسبت‌های تاریخی فرصتی برای یادآوری، عبرت‌آموزی و پندگیری برای امروزمان و فردای فرزندان‌مان است.

معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: با قدردانی از همه تلاشگران، پژوهشگران، استادان، محققان و کارشناسان و عوامل مختلف در برگزاری این رویداد انتظار دارم که طرح محتوایی دو موزه مهم «امیرکبیر» و «مشروطه» به سرعت دنبال شود. انشالا در آینده نزدیک شاهد افتتاح این دو موزه خواهیم بود.