رانت بازی ترمز دستی رونق صنعت خودرو

بررسی روند بازار خودرو نشان می‌دهد که قیمت انواع خودروهای داخلی طی یکی دو هفته اخیر بیش از ۲۰ درصد گران شده و این موضوع علیرغم حضور مشتری و رسیدن سطح معاملات به صفر همچنان افزایشی است روزنامه اخبار اصفهان در ادامه گفتگو با روئسای اتحادیه‌های مختلف اصفهان این بار گفتگویی کرده با رئیس اتحادیه […]

بررسی روند بازار خودرو نشان می‌دهد که قیمت انواع خودروهای داخلی طی یکی دو هفته اخیر بیش از ۲۰ درصد گران شده و این موضوع علیرغم حضور مشتری و رسیدن سطح معاملات به صفر همچنان افزایشی است روزنامه اخبار اصفهان در ادامه گفتگو با روئسای اتحادیه‌های مختلف اصفهان این بار گفتگویی کرده با رئیس اتحادیه فروشندگان خودروی اصفهان.

  • مالیات بر ارزش افزوده خودروها اولین مشکل این صنف

حمید رضا قندی در مورد مشکل صنف فروشندگان خودروی استان می‌گوید: موضوع مالیات بر ارزش افزوده خودروها اولین مشکل این صنف است، وی در توضیح گفت: خود روی صفر کیلومتری که از کارخانه خارج می‌شود قبل از اینکه پلاک شود هزینه‌های مربوط به پلاک و سند و ارزش افزوده آن دریافت می‌شود، وقتی این خود رو وارد نمایشگاه می‌شود همکاران صنف ما با دریافت یک حق العمل این خود رو را قول نامه می‌کنند. به گفته قندی متاسفانه اداراه مالیاتی این موضوع را درنظر نمی‌گیرد وبرخی مواقع ارزش افزوده را روی خرید وفروش نیزانجام می‌دهد. وی در ادامه افزود: برخی مواقع مشتری پانصد تا یک میلیون تومان حق کمسیون پرداخت می‌کند و این موضوع عادلانه نیست. مشکل دیگر خود رو در اوضاع واحوال کنونی از نگاه این رئیس اتحادیه، اختلافی است که تا کنون بین نیروی انتظامی واداره ثبت وجود داشته است که به موجب این قوانین نیروی انتظامی برای ثبت سند انتقال خودرو جهت تطبیق، برگ سبزی که مربوط به شماره گزاری هست را قبول دارد اما اداره ثبت متاسفانه این موضوع را قبول ندارد و می‌گوید باید این سند به شکل رسمی در دفتر خانه‌ها تنظیم شود که این امر نیزبه گفته قندی هزینه‌های بسیار سنگین روی دست مشتری‌ها می‌گزارد، وی معتقد است چنانچه برای نقل وانتقال خودرو صرفاً ملزم به اجرای قوانین نیروی انتظامی باشیم بسیاری از مشکلات حل می‌شود. به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان خود رو اصفهان مشکلات از این دست سبب شده شکایات در این صنف سرازیر شود. حمید رضا قندی یکی دیگر از مشکلات این اتحادیه را مشکل با دارایی اعلام کرد، به گفته وی بازرسی‌های دارایی غیر کارشناسی انجام می‌شود. قندی افزود: در حالی که حدود ۷۰ درصد واحدهای صنفی سراسر استان در این رسته به صورت استیجاری فعالیت می‌کنند و مالک نیستند، همچنین هزینه‌های دارایی، آب، برق، گاز، تلفن و بیمه به این افراد تحمیل می‌شود نحوه برخورد مأمورین دارایی با این صنف غیرکارشناسی وغیر منصفانه است.

این رئیس اتحادیه در مورد علت اختلاف قیمت بازار وکارخانه در خودرو گفت: متاسفانه قیمت خود رو در کشور ما از سالیان قبل دچار موضوع رانت بازی بوده به این شکل که برخی سود جویان از قیمتهای پایین کارخانه استفاده کرده و اقدام به سرمایه گزاری های هنگفت در این زمینه کرده‌اند.

  • امروزه خودرو تبدیل به کالای احتکاری شده

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان با اعلام این مطلب در مورد راه حل این مشکل گفت: اگر شرکت‌های ایران خودرو وسایپاکه در حال ضررهستند قیمت‌ها را به روز بازار اعلام کنند هم جلوی ورشکستگی شرکت‌ها وکارخانه ها گرفته می‌شود و هم دست‌های پشت پرده قطع خواهد شد و مصرف کنندگان واقعی برای ماشین ثبت نام خواهند کرد. وی ادامه داد اتفاقی که امسال در بازار خودرو رخ داد، این بود که ۳۰ درصد روی قیمت خود رو گذاشته شد اما این کافی نیست وقرار است هر سه ما یک بارشاهد اتفاقی در قیمت خود رو باشیم تا جایی که این افزایش قیمت با قیمت بازار هم خوانی داشته باشد. قندی همچنین در مورد نقش اتحادیه فروشندگان خود رو در مورد قیمت گزاری گفت: در حال حاضر این اتحادیه تنها برای پروانه کسب و مشکلات صنفی می‌تواند اقدام کند. به گفته وی متاسفانه هیچ اتحادیه‌ای درکشور نمی‌تواند در تعیین قیمت‌ها تأثیر گزار باشد، مخصوصاً این موضوع در باره اتحادیه فروش خودرو بیش از بقیه صادق است. حمید رضا قندی افزود: دعوای قدیم خود رو همان عدم تعادل بین عرضه وتقاضا ست،

  • بهترین راه برای کاهش قیمت خود رو واگذاری آن به بخش خصوصی است

 وی در مورد نقش دولت در این تفاوت قیمت گفت: دولت صد در صد در این زمینه تعیین کننده است وبه خوبی می‌تواند این موضع را کنترل کند. قندی ادامه داد سازمان صنعت، معدن وتجارت همان تصمیم گیرنده‌های مهم هستند. این رئیس اتحادیه همچنین با اعلام اینکه نوسانات قیمت ارز روی قیمت خودرو تأثیر مستقیم دارد در مورد رفع مشکلات خودروگفت: بهترین راه این است که دولت کارخانه‌های فروش خود رو را به بخش خصوصی واگذار کند تا آنها با دخل وتصرفی که درعرضه وتقاضا دارند بتوانند قیمت‌ها را به روز کنند تا تعادل بین عرضه وتقاضا برقرارشود.

  • اکثریت مردم توان خرید خودرو را ندارند

در ادامه اخبار خود رویی حاکی از این است که اوایل مرداد ماه رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان اتومبیل تهران گفته اکثریت مردم پولی برای خرید خورو ندارند، سعید موتمنی گفته ما بارها از وزارت صمت خواستیم که سقف قیمتی خودرو در بازار را مشخص کند تا همه بر اساس آن بتوانند خرید و فروش خودرو را انجام دهند؛ به اعتقاد وی نمایشگاه داران واقعی و اصیل از وضعیت به وجود آمده در بازار خودرو به شدت ناراضی هستند چرا که می‌بینند بازار خودرو به دست سودجویان افتاده است و مردم برای خرید خودرو وارد بازار نمی‌شوند.

به گفته وی بازار خودرو بشدت تحت تأثیر قیمت ارز و دلالان است بدین جهت برای آرامش بازار سیاست‌گذاران بایستی تصمیم قاطع بگیرند؛ و دستگاه‌های نظارتی وارد بازار خودرو شوند تا مشکلات این حوزه کاسته شود

  • قوه قضائیه نسبت به حق عمومی مردم در مورد خود رو بی تفاوت نبوده

اما قوه قضاییه اخیراً در موضوع گرانی خودرو ورود کرده و شواهد حاکی است تاثیراتی مثبت هم در پی داشته است. غلامحسین اسماعیلی سخنگوی این قوه در ۲۵ مرداد ماه در گفتگو با تسنیم گفته، قوه قضاییه نسبت به این حق عمومی مردم بی تفاوت نبوده و درحوزه قیمت گزاری خود رو از ناحیه خورو سازان پی گیری‌های مجدانه انجام داده، به گفته وی با ورود شورای رقابت به قیمت گزاری خودرو درحوزه برخی از شرکت‌های خودوریی که با ایجاد بازار سیاه وسوء استفاده موجب افزایش قیمت خود رو می‌شدند افرادی را تحت تعقیب قرار داده و هم در مورد خودرو سازان نیز مدیران قبلی هر دو شرکت خود رو ساز تحت تعقیب دستگاه قضا قرار گرفته و درحال حاضردر زمره متهمین و محکومین پرونده‌های ما هستند. اسماعیلی افزود: به صورت خاص در زمینه گرانی خودرو سازمان بازرسی کشور نیز ورود جدی انجام داده است. شاید امیدوار بود در ادامه راه خود رو به قیمت واقعی خود در بازار برسد و با کوتاه شدن دست دلالان ومحتکران مصرف کنندگان واقعی موفق به تهیه خود رو شوند.