ذخیره پلاسمای کووید۱۹ در اصفهان صفر است

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان از تهیه روزانه ۱۰ واحد پلاسما از بهبودیافتگان کووید۱۹ و ارسال به مراکز درمانی خبر داد و گفت: میزان مصرف پلاسمای بهبود یافتگان کووید۱۹ برای بیماران بالا و ذخیره این پلاسما در اصفهان صفر است.

مجید زینلی در یکصد و سی و پنجمین جلسه علنی شورای شهر اصفهان، با اشاره به اینکه فراخوان افراد برای اهدای پلاسما بسیار سخت است، اظهار کرد: بهبود یافتگان کووید۱۹ برای اهدای پلاسما باید زیر ۶۰ سال داشته باشند و معمولا پلاسما از بانوان دریافت نمی کنیم، به همین خاطر تعداد پلاسمایی که روزانه دریافت می کنیم را همان روز مصرف می کنیم و نمی توانیم برای پاییز و زمستان ذخیره ای داشته باشیم.

وی با اشاره به تاسیس سازمان انتقال خون در ۹ مرداد سال ۱۳۵۴، گفت: هدف از تاسیس سازمان انتقال خون ساماندهی خون و فرآورده های خونی بود، چراکه قبل از تاسیس این سازمان یکی از معضلات پیچیده در حوزه درمان، تامین خون و فرآورده های خونی بود.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان دوران جنگ تحمیلی را یکی از اتفاقاتی دانست که فرهنگ اهدا خون را در کشور نهادینه کرد و افزود: در این دوران همه مردم با اهدا خون آشنا شدند و ره صد ساله را یک شبه طی کردیم.

زینلی با بیان اینکه در دهه ۸۰ سازمان انتقال خون موفق به حذف خون جایگزین شد، گفت: ایران جزو معدود کشورهایی است که خون را به صورت صد در صد داوطلبانه تهیه می کند، درحالی که هنوز در منطقه می بینیم خون در ازای پول جمع آوری می شود و اهدای داوطلبانه کم است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۰ از نظر تامین خون به خودکفایی رسیدیم و سازمان انتقال خون از این زمان تمام هم و غم خود را برای ارتقا کیفیت خون گذاشت، ادامه داد: رشد انتقال خون در اصفهان هم فوق العاده بوده و جزو اولین استان هایی هستیم که خون جایگزین را حذف و به خون صد در صد داوطلبانه رسیدیم.

زینلی با یادآوری اینکه از سال ۸۵ اصفهان جزو استان هایی قرار گرفت که پالایش پلاسمای قراردادی دارد، تصریح کرد: پلاسمای خون برای تولید داروهای مشتق از پلاسما جداسازی و ارسال می شود، این اتفاق بزرگی است که در انتقال خون افتاد، در عین حال که برای ارسال پلاسما برای پالایشگر باید ممیزی های اروپایی را پشت سر بگذاریم، در این راستا وزارت بهداشت آلمان و اتریش سالانه حداقل یک بار به مراکز انتقال خونی که ارسال پلاسما دارند مراجعه، ممیزی و تاییدیه های لازم را انجام می دهند.

مدیرکل انتقال خون استان با بیان اینکه پالایشگران آلمان و اتریش سالانه به انتقال خون اصفهان مراجعه و تمام فرایند انتقال خون از زمان مراجعه اهداکننده تا خروج خون را بررسی و تایید می کنند، افزود: مزیت بزرگ این کار این است که وقتی پالایشگران اروپایی برای ممیزی مراجعه می کنند، استانداردهای اروپایی را لحاظ می کنند، براین اساس فعالیتی که در حال انجام است منطبق با آخرین و به روزترین تحقیقات و مطالعات در جامعه جهانی است که منفعت اصلی آن به افراد نیازمند به خون و فرآورده های خونی بر می گردد.

وی با یادآوری اینکه براساس تحقیقات صورت گرفته از هر ۳ نفر، ۱ نفر در طول عمر خود حتما به خون و فرآورده های خونی نیاز پیدا می کند، خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است که محصولی که تولید می شود به روز و با کیفیت قابل قبول باشد و جامعه درمان را از محصول باکیفیت مطمئن کنیم.

زینلی به ورود سازمان انتقال خون به عرصه توسعه کیفی و استفاده از محصولات نوین در چندسال اخیر اشاره و عنوان کرد: در حال حاضر از اهداکننده فقط یک کیسه خون دریافت نمی کنیم، بلکه پلاسما فرز و پلاکت فرز نیز دریافت می شود.

وی ادامه داد: هر فرد ۴ بار در سال بیشتر نمی تواند برای اهدا خون مراجعه کند اما برای پلاکت فرز تا ۲۸ بار می تواند مراجعه کند، ضمن اینکه قدرت اثر یک واحد پلاکت فرز برابر ۶ واحد معمولی است، براین اساس از سال ۹۴ به صورت جدی پلاکت فرز را شروع کردیم و پاسخ به بیمارستان ها از ۵۵ درصد به ۷۷ درصد رسیده است. سال گذشته ۲ هزار و ۷۰۰ واحد پلاکت در استان دریافت کردیم و برنامه امسال نیز دریافت ۳ هزار و ۲۰۰ واحد پلاکت است تا نگرانی در بخش درمانی وجود نداشته باشد.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در بخش دیگری از سخنانش به دریافت پلاسما از بهبود یافتگان کووید۱۹ اشاره و اظهار کرد: تزریق پلاسمای بهبود یافتگان یکی از روش هایی است که می تواند در تسریع درمان بیماران مبتلا به کووید۱۹ موثر باشد، بنابراین از پلاسما در شرایط خاص و برای بیماران خاص استفاده می کنیم.

وی با اشاره به آغاز طرح پلاسما درمانی در اصفهان از ۱۵ اردیبهشت ماه، خاطرنشان کرد: هم اکنون روزانه ۱۰ واحد پلاسما از بهبود یافتگان کووید۱۹ تهیه و به مراکز درمانی ارسال می کنیم، این درحالی است که فراخوان افراد برای اهدای پلاسما بسیار سخت است و داوطلبان  باید زیر ۶۰ سال داشته باشند و معمولا از خانم ها پلاسما دریافت نمی کنیم.

زینلی خواستار تبلیغات شهری و اطلاع رسانی به مردم برای اهدای پلاسما شد و گفت: براساس تحقیقات صورت گرفته افراد اهداکننده خون از نظر مشارکت اجتماعی بسیار کمک کننده و فعال هستند، در عین حال که هر زمانی از مردم برای اهدا خون و پلاسما درخواست کردیم مشارکت خوبی داشته اند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اعلام اینکه برای تامین پلاسمای کووید هنوز کمبود داریم، تصریح کرد: میزان مصرف پلاسما برای بیماران کووید۱۹ بالا است و ذخیره ای برای پلاسمای کووید در انتقال خون باقی نمی ماند اما امیدواریم مردم مراجعه بیشتری کنند تا ذخیره برای پاییز و زمستان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ذخیره پلاسمای اصفهان صفر است، توضیح داد: تعداد پلاسمایی که روزانه از بهبود یافتگان کووید۱۹ دریافت می کنیم را مصرف می کنیم، به طوری که هر روز تعدادی از بیماران درخواست کننده و در نوبت برای روز بعد داریم.

زینلی خاطرنشان کرد: براساس دستورالعمل ها مبتلایان به کووید۱۹،  ۲۸ روز بعد از بهبودی می توانند پلاسما اهدا کنند، همچنین به فاصله هر یک ماه و تا ۴ بار پلاسما دریافت می شود که تا دو سال هم قابلیت نگهداری دارد.

مدیرکل انتقال خون استان در ادامه با اشاره به ظرفیت و توانمندی که در اصفهان وجود دارد، گفت: انتقال خون آزمایشات ویروسی را به صورت متمرکز در ۸ نقطه کشور انجام می دهد که یکی از نقاط اصفهان است، از طرف دیگر اصفهان معین سیستان و بلوچستان، تهران و بندرعباس شناخته شده، از طرفی در تلاش هستیم که اصفهان مرکز استراتژیک در مرکز کشور باشد، اما از نظر فضای فیزیکی در تنگنا قرار داریم.

وی با اشاره به اینکه در کلانشهر اصفهان با ۲ میلیون نفر جمعیت فقط یک مرکز اهدا خون در خواجو داریم که ۸۵ درصد خون گیری استان را انجام می دهد، تاکید کرد: نیازمند مرکز دوم انتقال خون هستیم که با توجه وضعیت اقتصادی از انجمن ترویج فرهنگ اهدا خون و شورای شهر و شهرداری درخواست کمک برای ساخت مرکز دوم در خیابان مشتاق را داریم تا مرکزیت اصفهان به منصه ظهور برسد.

زینلی درخصوص رعایت پروتکل های بهداشتی در مراکز انتقال خون نیز گفت: این مراکز حداقل روزی دوبار ضدعفونی می شود، مواد مصرفی همه استریل و یک بار مصرف است و در بدو ورود دست های افراد ضدعفونی می شود اما ماسک نمی توانیم تهیه کنیم، اگرچه از زمان اجباری شدن ماسک بیش از ۹۹ درصد مراجعه کنندگان با ماسک مراجعه می کنند.

وی با بیان اینکه معاینات پزشکی قبل از اهدای خون با دقت و حساسیت بیشتری اجرا و پروتکل ها در انتقال خون خیلی سخت گیرانه تر اجرا می شود، گفت: تلاش می کنیم سلامتی که در مراکز انتقال خون وجود را دارد با تلاش همکارانم حفظ کنیم.