دغدغه کنکوری‌ها از گذرگاه‌های سخت کرونا و اضطراب کنکور

" وقت طلایی‌مان صرف راه حل معادلات حل معضل کرونا می‌گذرد، برنامه‌ریزیهای روزانه درسی مان از تهدید ویروس کرونا در امان نماند، چه سرنوشتی غم‌انگیزی برایمان رقم خورد، هم استرس بیماری و هم اضطراب کنکور و هم زحمت سالها تلاشی که معلوم نیست ....."

این مطالب، خلاصه گپ و گفت و گوی  زهرا و زینب دو دانش‌آموز اصفهانی پایه چهارم علوم تجربی است که می‌گویند اگرچه کرونا خرمن تحصیلی شان را به آتش کشید اما همچنان امیدوارند تا با غلبه بر استرس این بیماری و برنامه‌ریزی اصولی مسوولان امر به اهدافشان دست یابند.

شیوع ویروس کرونا در کشور تمامی بخش‌های جامعه از جمله اقتصاد، فرهنگ و نظام آموزشی را تحت تاثیر خود قرار داد تا جایی که بر شرکت کنندگان در کنکور ۹۹ نیز این استرس مضاعف وارد شد به طوری که اکنون برنامه ریزی درسی آنان را با مشکل مواجه کرد که به گفته یکی از دانش آموزان‌، نگرانی جدیدی بر نگرانی‌های همیشگی اضافه شده است.

در حالی که کنکوری‌ها همیشه به دلیل شرایط خاص برای قبولی در این آزمون در استرس و اضطراب خاصی هستند و روانشناسان هر ساله در آستانه برگزاری کنکور به آنها توصیه های بسیاری برای آرامش و پرهیز از هرگونه نگرانی دارند امسال چاشنی کرونا باعث شد که آنها دل نگران تر از پیش شده و رشته مطالعه از ذهن آنها گسسته شود.

تعطیلی مدارس، کلاس‌های کنکور و تقویتی، سالن‌های مطالعه و کتابخانه‌ها و دیگر مکان‌های مورد نیاز برای مطالعه کنکور باعث شده که شرایط استرس بیش از پیش بر این دانش آموزان وارد شود.

اضطراب به تاکید روانشناسان، نیروی تفکر را ضعیف و کارایی حافظه را مختل می‌کند، مرکز حواس را به هم می‌زند، موجب فراموشی دانسته‌ها می‌شود و پریشانی خاطر را به دنبال دارد و قدرت تصمیم‌گیری را از فرد می‌گیرد.

اگرچه روانشناسان معتقدند اضطراب کم برای مطالعه و موفقیت لازم است؛ زیرا شخص را به تحرک و فعالیت وامی‌دارد اما تاکید دارند اگر از حد معمول خارج شود نه‌ تنها مفید نیست بلکه مانع فعالیت‌های او شده و حتی در جلسه‌ امتحان از یادآوری آموخته‌ها جلوگیری می‌کند.

کارشناسان امر معتقدند مسوولان امر باید در چنین شرایطی که کرونا بر همه امور کشور از جمله نظام آموزشی تاثیر منفی گذاشته است برای کنکوری ها طوری برنامه ریزی کنند که بتوانند به آنچه که در یکسال گذشته برای آینده خود سرمایه گذاری کردند به اهدافشان دست یابند.

درگیری ذهن کنکوری‌ها از فضای آشفته کرونایی جامعه

بسیاری از دانش آموزان پایه دوازدهم و باقی آنها که همچنان در حال آمادگی برای شرکت در کنکور هستند فضای آشفته و به هم ریخته جامعه در پی شیوع ویروس کرونا را موجب درگیری ذهنی و نگرانی خاطر خود عنوان کردند.

یک داوطلب کنکور سراسری در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: کنکوری ها برای تمرکز و فراگیری بیشتر آموخته ها نیازمند آرامش خاطر هستند ولی در یک ماهه اخیر با موضوع بیماری کرونا این آرامش از آنها گرفته شده است.

علی رضوی که در هفته سه روز برای مطالعه به کتابخانه محله شان می رفت افزود: تعطیلی کتابخانه ها در کنار فضای شلوغ خانواده که برای هشدارهای پیشگیری از کرونا بیرون نمی روند فضایی نامناسب برای امثال من ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: اخبار تلویزیون و شبکه های اجتماعی درباره ابتلا به بیماری کرونا و نگرانی موجود در بین خانواده و اطرافیان نیز بر اضطراب و نگرانی ما افزوده است.

این داوطلب کنکور سراسری افزود: تعطیلی مدارس و بلاتکلیفی از اینکه زمان گشایش دوباره آن مشخص نیست دلهره دیگر و مانعی برای یادگیری کنکوری ها شده است.

یکی دیگر از داوطلبان کنکور سراسری در این زمینه گفت: کنکوری ها سه ماهه آخر سال برایشان حکم وقت طلایی دارد ولی از شانس بد ما امسال بیماری کرونا همه را درگیر کرده است.

پرستو صفی زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعطیلی آموزشگاه ها و برگزار نشدن کلاس های تقویتی نیز فشار مضاعف دیگری به کنکوری ها وارد کرده است.

وی یادآور شد: هرچند برخی آموزشگاه ها با برگزاری کلاس های مجازی به دنبال تدریس مطالب درسی هستند ولی این شیوه اصلا قابل مقایسه با کلاس های حضوری نیست.

این دانش آموز پایه دوازدهم از مسوولان خواست که در صورت امکان زمان برگزاری کنکور را به تعویق بیندازند تا که شاید از استرس کنکوری ها کاهش و بتوانند بر فراگیری خود تسلط بیشتری پیدا کنند.

زهرا صفی زاده دانش آموز پایه چهارم علوم تجربی که برای خود  چشم اندازی معینی را از قبل ترسیم کرد و امیدوار به فتح قله کنکور امسال هست به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه امسال برای کنکوری ها سال خوبی نیست و راهی دیگری هم نداریم که با همه این مشکلات دست و پنچه نرم کنیم.

وی ادامه داد: امروز رنج استرس کرونا بر همه امور دانش آموزان تاثیر منفی گذاشته و برای رفع دغدغه  آنان هم تاکنون برنامه ریزی های اصولی صورت نگرفته است.

وی از مسوولان امر خواست تا دغدغه این دسته از دانش آموزان را جدی بگیرند زیرا استرس های یادشده بر روح و روان و  زندگی آنان تاثیر نامطلوبی برجا خواهد گذاشت.

خانواده‌ها مراقب اضطراب غیرطبیعی و مضاعف کرونا بر فرزندان کنکوری باشند

یک روانشناس تربیتی در این باره با تاکید بر اینکه وجود اندکی اضطراب برای تحریک یادگیری نیاز است ولی خانواده ها باید مراقب باشند در شرایطی که اخبار شیوع بیماری کرونا در حال انتشار و گسترش است با انتقال نگرانی های خود به فرزندان اضطراب آنها را غیرطبیعی و مضاعف نکنند.

افسانه برومند در گفت و گو با ایرنا افزود: در فضای پیش آمده و محدودیت خانواده ها برای تردد در خارج از منزل باید والدین به تغذیه مناسب، آرامش و همراهی با فرزندان کنکوری خود بپردازند.

وی اظهار داشت: خانواده‌ها باید فضای خانه را به نحوی مدیریت کنند تا داوطلب  در این ایام دچار استرس و نگرانی نشود زیرا موفقیت همیشه در آرامش به دست می‌آید.

این روانشناس ، تنش های روانی را از جمله استرس های آسیب زا عنوان کرد و گفت: این مهم در دراز مدت موجب فزایش ضربان قلب، فشار خون، کابوس‌های شبانه، اختلالات خوابی و تحلیل قوای ذهنی می شود.

وی یادآور شد: این روزها همه جا خبر از کرونا است و به نوعی بحث در خصوص این بیماری به موضوع اصلی همه محافل تبدیل شده  که بزرگنمایی در خصوص مخاطرات آن، می تواند باعث اضطراب و نگرانی بسیار دانش‌آموزان شده و تاثیر سویی بر سلامت روان آنها داشته باشد.

برومند با تاکید بر اینکه استرس پدرها و مادرها به فرزندان  منتقل شده و می‌تواند برای آنها مشکل ساز شود، اضافه کرد: خبرهای بد در ناخودآگاه ذهن کودکان و نوجوانان تا مدت زیادی باقی می‌ماند و همین مسئله می‌تواند سلامت روحی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: این ترس می‌تواند سیستم ایمنی فرزندان به ویژه کسانی که نگرانی کنکور دارند را تحت تاثیر قرار بدهد و آنها را بیمار و ناتوان کند.

این روانشناس به خانواده ها توصیه کرد که برای کاهش آسیب‌پذیری فرزندان کنکوری خود ضمن دادن آگاهی‌ لازم در مورد رعایت نکات بهداشتی به آنها، از بیان اخبار ناگوار و نگران کننده در خانه خودداری کنند..

کرونا فرصت و تهدید برای کنکوری‌ها

مشاور تحصیلی یکی از آموزشگاه‌های اصفهان گفت: موضوع بیماری کرونا در جامعه و تبعات آن شامل تعطیلی ها و مشکلات بهداشتی جامعه از یک سوفرصت و از یک طرف تهدید برای داوطلبان کنکور سراسری محسوب می‌شود.

آرش یوسفیان در گفت و گو با ایرنا افزود: به هر حال یک تغییر ناگهانی در برنامه درسی دانش آموزان به ویژه داوطلبان کنکور ایجاد شده که همانا تعطیلی مدارس است.

وی ادامه داد: کنکوری ها می توانند در این فرصت پیش آمده که تا قبل از آن مجبور بودند یک شیفت در مدرسه باشند را برای درس خواندن استفاده کنند.

این مشاوره تحصیلی افزود: الان بهترین فرصت است برای اینکه کنکوری ها تمامی مباحثی که در نیمسال اول خواندند و در آن ضعیف بودند را مرور کنند و یا به تمرین تست زنی بپردازند.

وی با بیان اینکه اکنون دغدغه بسیاری از کنکوری ها این است که الان که به خاطر کرونا مدرسه ها تعطیل شده و آزمون های آزمایشی هم برگزار نمیشه پس به احتمال قوی کنکور ۹۹ عقب خواهد افتاد گفت: بر این اساس برنامه ریزی نکنید بلکه طبق روال درسی خود به خواندن و مطالعه ادامه دهید اگر اتفاق عقب افتادن کنکور هم روی بدهد باز هم برای شما فرصتی بیشتر ایجاد می شود ولی خیلی روی آن حساب نکنید.

این مشاور تحصیلی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین کارهای داوطلبان کنکوری‌ باید تمرکز بر اهدافشان باشد و بدانند کنکور غولی نیست که آنها در ذهن خمد ساخته‌اند بلکه به عنوان یک آزمون معمولی و با آرامش کامل و برنامه ریزی با آن مواجه شوند.

وی به دانش آموزان توصیه کرد که استرس و نگرانی را از خود دور کنند و همه تهدیدها را به عنوان فرصت بنگرند و سعی کنند از فضای به وجود آمده در کنار خانواده بهترین بهره را ببرند.

بیش از یک میلیون و ۵۱ هزار داوطلب در آزمون سراسری سال ۹۹ ثبت نام کردند که این آمار در مقایسه با سال گذشته کاهش حدود ۶۸ هزار نفری تعداد داوطلب را نشان می‌دهند.

این آزمون در روزهای ۱۲ و ۱۳ تیرماه سال ۱۳۹۹ در حوزه‌های امتحانی برگزار می‌شود.