دستگاه سی‌تی اسکن بومی سازی شد

این محصول می تواند هم در زمینه تشخیصی مورد استفاده قرار گیرد و هم اینکه به عنوان شبیه ساز درمان در رادیوتراپی به کار گرفته شود

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی با تولید دستگاه سی‌تی‌اسکن پزشکی گامی مهم در خودکفایی و بومی‌سازی این محصول استراتژیک برداشت و موجب صرفه جویی ارزی ۲۰۰ هزار دلاری به ازای هر دستگاه شد.
به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، با تلاش فناوران شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان بیش از ۸۵ درصد این دستگاه بومی سازی شده است. این بومی سازی تاثیر بسزایی بر ارتقای جایگاه کشور در منطقه و دنیا و اهمیت استراتژیک داشته است، به طوری که ایران در این زمینه به جمع ۱۰ کشور صاحب فناوری تولید دست یافته است.
به گفته مسوولان این شرکت برای ساخت این دستگاه تحقیقات گسترده در زمینه‌های ژنراتور ولتاژ بالا، بردهای کنترل کننده،نرم افزار بازسازی، مکانیک تخت و گانتری، پردازش تصویر، طراحی الگوریتم‌های بازسازی مقاطع تصویری با به روزترین فناوری‌ها، طراحی الگوریتم‌های پیشرفته برای بازسازی مقاطع خارج از میدان دید انجام شده است.
براساس اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، نحوه عملکرد این دستگاه به این شکل است که امواج اشعه ایکس به اندام بیمار تابانده می شود و از تمام بافت هایی که در آن قسمت وجود دارد، عبور می کند. مقداری از این اشعه جذب بافت شده و مابقی از طرف مقابل خارج می شود که از طریق دتکتورهای حساس دریافت می شود. با تکرار این عمل، چندین فریم از جسم ایجاد می شود که در نهایت تصویر جسم از طریق روش های نرم افزاری برای بازسازی تصویر بدست می آید.
شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان پس از هشت سال کار تحقیق و توسعه روی دستگاه سی تی اسکن موفق به دریافت پروانه بهره برداری آن از اداره کل تجهیزات پزشکی شد و با تلاش و همت مهندسان این شرکت اولین دستگاه سی تی اسکن کاملا بومی در کشور ساخته شد و به زودی در مراکز بیمارستانی راه اندازی می شود.
پاسخ به نیازهای مبرم در زنجیره تامین تجهیزات بیو الکتریک در کشور، طراحی متناسب با نوع کاربرد درمانی، تصویر برداری از تمام قسمتهای بدن یک بیمار؛ از دیگر مزیت های آن است. این شرکت توان تولید نیازهای کشور را دارا می باشد. بسیاری از بخش های اصلی دستگاه سی تی اسکن توسط مهندسین این شرکت طراحی و بومی سازی شده است.
طراحی بومی و رفع نیازهای کشور و رسیدن به خودکفایی در ساخت سی تی اسکن، امکان دسترسی فنی به تمام مراحل تولید، ساخت، تعمیرات و نگهداری و تقویت خودکفایی کشور در تعمیر و نگهداری این گونه تجهیزات بیو الکتریک، قابلیت دریافت تمام استانداردهای به روز بین المللی، فراهم سازی فرصت صادرات این گونه تجهیزات به تمامی کشورهای منطقه و جهان از ویژگی های متمایز این طرح است.
فرید نجات بخش آزادانی مدیر عامل شرکت دانش بنیان صنعت سپاهان در مورد این دستاورد گفت: این محصول می تواند هم در زمینه تشخیصی مورد استفاده قرار گیرد و هم اینکه به عنوان شبیه ساز درمان در رادیوتراپی به کار گرفته شود.
وی افزود: استفاده از فناوری های تصویر برداری پزشکی نوین همواره در حال توسعه بوده و دستگاه سی تی اسکن به عنوان یکی از روش های تشخیص پزشکی، برای تصویر برداری از انواع بافت های بدن از جمله مغز، قلب، ریه، کبد، کلیه، استخوان، مفصل و سایر اعضا به منظور تشخیص بسیاری از بیماری ها شامل سرطان، اختلالات عروقی و اعصابی،، عفونت ها، آسیب های فیزیکی و دیگر مشکلات پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.
این فناور هدف اصلی را طراحی دستگاه سی تی اسکن سیمولاتور جهت استفاده در رادیوتراپی و طراحی دستگاه سی تی اسکن برای کاربردهای صنعتی عنوان کرد و گفت: سی تی اسکن ۱۶ اسلایس پزشکی کاربردی عمومی در مراکز تصویر برداری پزشکی دارد و ۸۵ درصد از نیاز مراکز درمانی را پوشش میدهد. همچنین تحقیق و توسعه برای ساخت سی تی اسکن های پیشرفته تر و با اسلایس بیشتر ادامه داشته و ساخت اولین دتکتورهای ریزولوشن مبتنی بر سی موس در کشور که توسط شرکت بهیار صنعت انجام شده است گامی بلند برای ساخت سی تی اسکن های پزشکی پیشرفته تر است.
نجات بخش آزادانی یادآور شد: ضمن اینکه این روش تولید با روند اجرایی تولید محصولات دانش بنیان در شرکت های بزرگ مرسوم بوده و همه شرکتهای بزرگ ابتدا مبادرت به تولید محصولات مشابه کرده و سپس بر ایجاد ایده های جدید اقدام می کنند تا بتوانند با تسریع در بخش تولید و پویایی در طول زمان با ارائه پیشنهادات و روشهای جدید قابلیت رقابت با شرکت های رقیب را حفظ کنند.