دستکش کنترل ایرانی تولید شد

دستکش کنترل ساخت فناوران این شرکت در حوزه‌های مختلفی مانند واقعیت افزوده، آموزش پزشکی و توانبخشی کاربرد دارد

فناور یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی از تولید «دستکش کنترل» برای استفاده در حوزه‌های توانبخشی، آموزش پزشکی و واقعیت افزوده خبر داد و گفت: از این دستکش می توان در کنترل انواع ربات‌های از راه دور کمک گرفت و حرکات ظریف این دستکش قابل تبدیل به حرکات رباتیک است.
بیست‌وچهارمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار (۲۰ تا ۲۲ آذر) در مصلی امام‌ خمینی (ره) تهران برپا بود و بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌عای علم و فناوری دستاوردهای خود را در این نمایشگاه در معرض نمایش گذاشتند.
این نمایشگاه میزبان عرضه دو هزار و ۵۸ فناوری جدید در حوزه های مختلف بود که در حوزه فناوری زیستی ۴۸۶ محصول، فناوری نانو ۱۹۶ محصول، اپتیک و فوتونیک ۱۰۳ محصول، مواد پیشرفته ۱۴۱ مورد، سخت افزار برق و الکترونیک ۳۲۲ محصول، فناوری اطلاعات ۲۴۷ محصول، تجهیزات پیشرفته ساخت و تولید ۳۱۶ محصول، فناوری‌های دارویی ۸۷ محصول، محصولات پزشکی ۱۲۱ مورد، هوا فضا ۱۸ محصول و سایر حوزه‌ها ۵۱ محصول جدید در نمایشگاه ارایه شد.
همچنین از مجموع ۲ هزار و ۸۸ فناوری، هزار و ۴۵۰ فناوری متعلق به دانشگاه ها، ۲۱۳ فناوری متعلق به پژوهشگاه ها، ۲۰۶ فناوری متعلق به پارک‌های علم و فناوری، ۱۳۴ فناوری متعلق به مراکز رشد و ۴۵ فناوری متعلق به سایر سازمان ها است.
یکی از دستاورهای ارایه شده در این نمایشگاه، دست مصنوعی هوشمند و دستکش کنترل از شرکتی دانش‌بنیان نوع ۱ مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بود. این محصول در سطح آمادگی فناوری ۸ (از مجموع ۹ سطح) قرار دارد. همچنین محصلول دست مصنوعی این شرکت، به‌زودی رونمایی می‌شود.

دستکشی با کاربرد در توانبخشی و حوزه واقعیت افزوده
رضا الماسی موسس شرکت پیشروان فناوری زیست‌گونه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در مورد دستاورد این شرکت دانش بنیان اظهار داشت: دستکش کنترل ساخت فناوران این شرکت در حوزه‌های مختلفی مانند واقعیت افزوده، آموزش پزشکی و توانبخشی کاربرد دارد. در حوزه واقعیت افزوده افرادی که از این فناوری استفاده می‌کنند برای اینکه تجربه کاربری بهره گیری از دست خود را در این محیط شبیه‌سازی شده داشته باشند، می‌توانند از آن استفاده کنند.
وی افزود: همچنین در حوزه توانبخشی برای بیماران اوتیسم یا برای بیمارانی که دچار اختلال در حرکت اندام هستند، این دستکش قابل استفاده است برای جراحی از راه دور یا آموزش پزشکی در محیط‌های شبیه‌سازی شده اتاق عمل قابل استفاده است. در کنترل انواع ربات‌ها از راه دور می‌توان از این فناوری کمک گرفت و حرکات ظریف این دستکش قابل تبدیل به حرکات رباتیک است.
این فناور درمورد همکاران شاغل در این شرکت و زمان ثبت آن اظهار داشت: این شرکت از سه سال قبل و با دانش‌بنیان شدن اولین محصول ما به نام دست مصنوعی ثبت شده است، حدود ۳۲ نفر در بخش تحقیق و توسعه و مدیریت این شرکت فعالیت می‌کنیم. همچنین هفت نفر برای توسعه و انجام تحقیقات این محصول متخصص در رشته های مختلف برق، الکترونیک، مکانیک هوش مصنوعی و توانبخشی فعالیت کردند.
الماسی خاطرنشان کرد: برای جذب سرمایه از ابتدا تا اکنون از کمک‌های خیرین و انسان‌دوستانه و استفاده‌ از سرمایه‌گذاری جذب سرمایه از جمع کمک گرفتیم و اکنون باید از صندوق‌های خطرپذیر (VC) نیاز مالی را برای تجاری‌سازی این فناوری استفاده کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اقدامی برای دریافت حمایت های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری انجام داده اید، گفت: هنوز اقدامی در این زمینه نکرده‌ایم ولی رایزنی با چند شرکت‌ را آغاز کرده‌ایم که در حال فعالیت در زمینه واقعیت افزوده کار می‌کنند و این محصول در کنار محصولات تولیدی آنها مورد نیاز است.

زنجیره سرمایه‌گذاری شکل نگرفته است
موسس شرکت پیشروان فناوری زیست‌گونه همچنین درمورد مشکلات پیش‌روی محققان و شرکت‌های دانش‌بنیان توضیح داد: مهم‌ترین موضوع بحث جذب سرمایه و وورد سریع به بازار است، نهادهای موجود باید برای ورود به بازار و یافتن مشتری و کاهش ریسک‌های سرمایه گذاری کمک کنند. در مراحل اولیه توسعه یک فناوری که فقط یک ایده وجود دارد تا مراحل سطح آمادگی ۴ و ۵ شرکت‌ها باید از تسهیلات دانشگاهی و دولتی استفاده کنند و وقتی فناوری به سطح آمادگی ۸ یا ۹ رسید سرمایه‌گذار خطرپذیر (Venture Capita) که محصول آماده ورود به بازار است وارد می‌شود.
در این میان نیازمند سرمایه‌گذار فرشته (angel investor) هستیم که به فناور کمک کنند تا فناوری را به مراحل بعدی سطح آمادگی برساند و سازوکار حقوقی و زیربنای اصولی را نداریم که این حلقه میانی و سرمایه‌گذار فرشته را پُر کند. سرمایه‌گذار فرشته به دلیل علاقمندی خود وارد این روند می‌شوند، سهم زیادی در توسعه فناوری برعهده می‌گیرد وی میزان مبلغ سرمایه‌گذاری آنها کمتر از سرمایه گذار خطرپذیر است. هر چند زیرساخت‌های حقوقی نیاز دارد که در ایران وجود ندارد و به طور کلی نهادها، زنحیره لازم سرمایه‌گذاری را که یک فناور نیاز دارد به‌خوبی توسعه نداده‌اند.