دسترنج امثال استاد حافظ پرست دلیل پیوستن اصفهان به شبکه شهرهای خلاق یونسکو/ لزوم ایجاد موزه بزرگ اصفهان

در دیدار شهردار اصفهان با پیشکسوت هنر قلمزنی ایران مطرح شد؛ شهردار اصفهان با حضور در منزل استاد منصور حافظ پرست از اساتید پیشکسوت هنر قلمزنی با این هنرمند برجسته دیدار و گفت و گو کرد. به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، شهردار اصفهان در دیدار با «منصور حافظ پرست» از پیشکسوتان هنر […]

در دیدار شهردار اصفهان با پیشکسوت هنر قلمزنی ایران مطرح شد؛

شهردار اصفهان با حضور در منزل استاد منصور حافظ پرست از اساتید پیشکسوت هنر قلمزنی با این هنرمند برجسته دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، شهردار اصفهان در دیدار با «منصور حافظ پرست» از پیشکسوتان هنر قلمزنی ایران در اصفهان، استاد حافظ پرست را سرمایه شهر اصفهان ذکر کرد و اظهار کرد: اگر امروز اصفهان عضو شهرهای خلاق جهان در حوزه صنایع دستی است، بی‌شک این افتخار حاصل هنر و دسترنج هنرمندانی مانند استاد حافظ پرست است که به دسترنج خود، هنر این شهر را به کشور و جهان معرفی کرده است.

قدرت اله نوروزی تصریح کرد: دلیل پیوستن اصفهان به شبکه شهرهای خلاق یونسکو و مطرح بودن این شهر در زمینه صنایع دستی در جهان به دلیل حضور افتخارآفرین هنرمندانی همچون استاد حافظ پرست است که با رنج و تلاش جایگاه این شهر را ارتقا داده اند.

وی با بیان اینکه واقف هستیم اگر یکی از صفات اصفهان «شهر هنرمندان» است، به واسطه وجود و هنر سرمایه هایی از این دست است، افزود: از همین روی اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری در اقدامی ارزشمند روزهای چهارشنبه هر هفته زمینه دیدار شهردار با هنرمندان از طریق فضای مجازی یا حضوری را فراهم کرده تا از نزدیک دیدار و گفتگو و بازدیدی از آثار فاخر آنها داشته باشیم.

شهردار اصفهان از فعالیت جشنواره صنایع دستی اصفهان به صورت رسمی از هفته آینده خبر داد و گفت: در این جشنواره از خالقان آثار هنری و هنر فاخر هنرمندان تجلیل و تقدیر می شود.

وی با بیان اینکه جایگاه واقعی آثار فاخر هنرمندان باید حفظ شود، گفت: دستاوردهای هنری می‌تواند نقش خود را در اقتصاد کشور به خوبی ایفا کند و در زندگی مردم بسیار اثربخش باشد.

نوروزی با آرزوی عمر طولانی برای استاد حافظ پرست، تاکید کرد: لازم است چنین اساتیدی  اندوخته‌های خود را در راه معرفی صنایع دستی شهر برای جهان به کار گیرند و این مسیر تداوم یابد. امیدوارم شرایط کشور به گونه‌ای شود که دستاورد هنرمندان در رشته‌های مختلف صنایع دستی صادر شود و فضایی برای آشنایی هر چه بیشتر گردشگران با آثار فاخر هنری فراهم آید تا این هنر به «اقتصاد هنر» و «کار ماندگار» تبدیل شود.

*پیشنهاد نامگذاری یکی از بوستان های اصفهان به نام “دست ها و نقش ها”

استاد منصور حافظ پرست نیز در دیدار با شهردار اصفهان اظهار کرد: ۷۵ سال پیش در محله شیش خیابان مسجدسید ابتدای خیابان زاهد اصفهان در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمدم و از شش سالگی مرحوم پدرم «استاد رجبعلی حافظ‌پرست» من را به کارگاه خود در سرای تحدید ( برج جهان نمای فعلی) برد.

وی با بیان اینکه به طور خانوادگی در هنر قلم‌زنی فعالیت داشتیم، ادامه داد: وقتی دوران ابتدایی را در دبستان ایران محله درب کوشک تمام کردم به خواسته پدرم به کارگاهش رفتم و تمام وقت به قلمزنی مشغول شدم . پس از چندین سال فعالیت در زمینه هنر قلمزنی، به مرور در این حرفه صاحب احترام و جایگاه شدم و به عنوان عضو هیئت رئیسه اتحادیه صنایع دستی استان منصوب شدم.

پیشکسوت هنر قلمزنی اصفهان تصریح کرد: تعداد زیادی از هنرمندان ایران از جمله فولادگرها، کوفی‌گرها، زرکش‌ها و طلاکوب‎ها از محله شیش هستند، حتی اساتید ادبیات معاصر اصفهان از این محله بوده‌اند.

*دغدغه راه اندازی موزه بزرگ اصفهان

استاد حافظ پرست دغدغه اصلی خود را راه‌اندازی موزه بزرگ اصفهان عنوان کرد و گفت: در جلسات متعدد استانداری یا شهرداری این موضوع را مطرح کردم، اما متاسفانه علیرغم اینکه کارخانه ریسباف خریداری و قول تبدیل آن به موزه داده شد، این خواسته هنرمندان تاکنون محقق نشده است.

وی اصفهان را یک شهر-موزه همیشه زنده خواند و تاکید کرد: با این وجود جای خالی موزه هنرهای صنایع دستی در آن خالی است که امیدواریم محقق شود.

پیشکسوت هنر قلمزنی اصفهان با بیان اینکه اصفهان نه تنها در ایران، بلکه در جهان به عنوان شهری منحصر به فرد در حوزه صنایع دستی شناخته شده است، تصریح کرد: اینکه اصفهان به شهر خلاق و جهانی صنایع دستی شهرت یافته، اهمیت بسیار زیادی دارد، اما هنوز نتوانسته‌ایم آنگونه که باید خودمان را به دنیا معرفی کنیم.

وی از شهردار اصفهان درخواست کرد یکی از بوستان‌های شهر را به نام صنایع‌دستی نامگذاری کند و در ادامه پیشنهاد داد نام این بوستان «دست ها و نقش‌ها» نامیده شود و در این بوستان غرفه‎های کوچکی برای هنرمندان ایجاد کرد تا در روزهای تعطیل با حضور آنها، شهروندان به ویژه کودکان بیشتر با هنرها و صنایع دستی اصفهان آشنا شوند.

استاد حافظ پرست با اشاره به ویژگی‌های برجسته اصفهان، گفت: در مقایسه ویژگی‌های اصفهان نسبت به سایر شهرهای ایران باید گفت هر شهری به یکی از رشته های هنری شهرت دارد، اما اصفهان را به صنایع دستی جمع بستند زیرا از ۱۲۰ رشته صنایع دستی حداقل ۳۰ رشته در این شهر توسط هنرمندان فعال است.

پیشکسوت هنر قلمزنی اصفهان تصریح کرد: نباید اجازه داد آثار فاخر و ارزشمند هنرمندان از شهر و کشورمان خارج شود زیرا گنجینه‌هایی از گذشته و حال است که باید در موزه هنر صنایع دستی حفظ شود.

گفتنی است استاد منصور حافظ پرست از اساتید پیشکسوت، نامور و بین المللی اصفهان در رشته قلمزنی و دارای مدرک درجه یک هنری است.