دستاوردهای بزرگ در زمینه کاتالیست های مصرفی پالایشگاهی

در نخستین گردهمایی تخصصی سوخت و روانکارها به تشریح «نیازمندی‌های فنی و پژوهشی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران» پرداخت و بیان کرد:کشور ایران امروز در زمینه کاتالیست های مصرفی پالایشگاهی به دستاوردهای بزرگی رسیده است

یلدا توکلی:مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: کشور ایران امروز در زمینه کاتالیست های مصرفی پالایشگاهی به دستاوردهای بزرگی رسیده است.

رضا کاظم‌نژاد در نخستین گردهمایی تخصصی سوخت و روانکارها به تشریح «نیازمندی‌های فنی و پژوهشی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران» پرداخت و بیان کرد:کشور ایران امروز در زمینه کاتالیست های مصرفی پالایشگاهی به دستاوردهای بزرگی رسیده است

وی افزود:کشور ایران از ۱۰ پالایشگاه بزرگ نفتی برخوردار است که روزانه ۲ میلیون و دویست هزار بشکه نفت پالایش می کند.

رئیس کارگروه تحول و پیشرفت دانش بنیان در ادامه افزود: براساس برآوردهای انجام‌شده، در دنیا حدود سه درصد ورودی پالایشگاه‌ها صرف هزینه‌های پالایشی می‌شود، یعنی از ورودی ۱۰۰ بشکه نفت خام، در نهایت سه درصد از آن هزینه می‌شود و ۹۷ بشکه فرآورده‌های نفتی به‌دست می‌آید.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد:در گستره ترکیبات نفت خام، ترکیبات بسیار با ارزشی وجود دارد. قیمت آن‌ها می‌تواند گاهی سه یا چهار برابر بیشتر از قیمت خود سوخت باشد. حتی می‌توان در یک عملیات و فرآیندهای واسطه‌ای، این عدد به رقم‌های بالاتری مثلاً به پنج یا شش برابر هم برسد.

رئیس کارگروه تحول و پیشرفت دانش‌بنیان اظهار کرد: در زمینه به‌کارگیری هوش مصنوعی در پالایشگاه‌ها اقداماتی را آغاز کرده‌ایم، اما هنوز استفاده عملیاتی که بتوانیم از هوش مصنوعی بهره ببریم و هزینه‌های‌مان را کاهش دهیم، اتفاق نیفتاده است. باید از هوش مصنوعی برای استفاده بهینه از فرآیندها و ارزان کردن تولید فرآورده‌های‌مان استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید به پتروپالایشگاه‌ها بسیار توجه کنیم، ادامه داد: باید از فرآورده‌های پالایش‌شده برای تولید مواد واسطه به‌صورت اقتصادی‌تر استفاده کرد.

کاظم نژاد یادآور شد: گرفتن اجزای نفت و تبدیل کردن آن به ترکیبات دیگر، از حوزه‌هایی است که شرکت‌های دانش‌بنیان، اساتید و پژوهشگران می‌توانند به آن بپردازند.

وی تصریح کرد: کشور ایران امروز در زمینه کاتالیست های مصرفی پالایشگاهی به دستاوردهای بزرگی رسیده است .

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: اگر تنها نیم درصد بازده کاتالیست های کنونی کشور را افزایش دهیم شاهد سودآوری چشمگیر در پالایشگاه های کشور خواهیم بود.