در روز ایمنی ،ایمن نیستیم  از کرونا!

فرزانه مستاجران هفتم مهرماه  به نام روز آتش نشانی و ایمنی در تاریخ کشور ما به ثبت رسیده است . سال ۱۳۵۹ در این روز،  وقتی جنگنده های عراقی پالایشگاه آبادان  را به آتش کشیدند ،آتش نشانان و نیروهای امداد و حتی مردم عادی برای خاموش کردن آتش پالایشگاه به کمک رفتند اما متاسفانه دوباره […]

فرزانه مستاجران

هفتم مهرماه  به نام روز آتش نشانی و ایمنی در تاریخ کشور ما به ثبت رسیده است . سال ۱۳۵۹ در این روز،  وقتی جنگنده های عراقی پالایشگاه آبادان  را به آتش کشیدند ،آتش نشانان و نیروهای امداد و حتی مردم عادی برای خاموش کردن آتش پالایشگاه به کمک رفتند اما متاسفانه دوباره هواپیماهای عراقی برگشته و بمباران را تجدید کردند همین امر باعث شد تعداد زیادی از آتش نشانان و مردم به شهادت برسند. بعد از آن واقعه بارها فاجعه های عظیمی در کشور رخ داده که نیروهای امدادی با دادن جان خود در رفع آن کوشیده اند . امسال جبهه نیروهای امدادی ما بیمارستان هاست . کرونا جان تمام مردم کشورمان را نشانه گرفته و این کادر درمان هستند که در صف اول جبهه سلامت در حال مقاومت هستند اما با این تفاوت که دیگر همه ی مردم به یاریشان نیامده اند و از سر اجبار و یا اختیار در حال انتشار ویروس منحوس کرونا هستند. تعدادی از مردم هم که در حال رعایت کردن موازین بهداشتی هستند به دلیل بی توجهی بقیه اجتماع در معرض خطر قرار دارند!

هر چند امداد و کمک به ایمنی کشور  مهارتی بسیار فنی است که احتیاج به دوره‌های طولانی چه در زمینه‌های عمومی مانند مقابله با آتش و چه در زمینه‌های تخصصی مانند عملیات امداد و نجات و یا حتی مقابله با کرونا  دارد اما میتوان با اندکی آموزش عمومی و همگانی به خصوص در سطح آموزشگاه های دولتی و خصوصی هم چون مدارس و دانشگاه ها “که این روزها آنلاین شده و برنامه ریزان به راحتی میتوانند آموزشهای ایمنی را دربین دیگر آموزش ها جای دهند”، سطح ایمنی کشور را در مقابل چنین خطر هایی افزایش داد.

با توجه به انبوهی از اطلاعات درست و نادرست و مدام در حال تغییری که این روزها در مورد کووید-۱۹ همه جا وجود دارد، به اشتباه افتادن اصلاً سخت و دور از انتظار نیست. اما یک مسئله قطعی است: اگر فکر می‌کنید در برابر بیماری کرونا ایمن هستید، اشتباه می‌کنید. به مناسبت روز ایمنی تعدادی از باورهای غلط ر مورد ویروس کرونا را با هم مرور میکنیم تا شاید تلنگری باشد برای بر باورهای غلط ما از کرونا:

خیلی خوب است که واکسن آنفلوانزا بزنید تا از ابتلا به این بیماری پیشگیری نمایید. اما واکسن آنفلوانزا یا داروی تامیفلو از شما در برابر ابتلا به کووید-۱۹ محافظت نمی‌کند. هر چند علائم این دو بیماری مشابه‌اند؛ اما واکسن آنفلوانزا اثری روی علائم ویروس کرونا ندارد و بی‌تأثیر است. اگر طبق آخرین دستورالعمل‌های بهداشتی عمل می‌کنید و در میان جمع ماسک می‌زنید، بسیار کار خوبی می‌کنید؛ اما باید یادتان باشد که ماسک زدن شما، بیشتر از دیگران محافظت می‌کند تا از خود شما. استفاده از ماسک بسیار درست و لازم است اما شما را در برابر ابتلا به کووید-۱۹ ایمن نمی‌کند، بلکه اگر دچار عفونت به این ویروس باشید و ندانید، از انتشار آن جلوگیری می‌کند .تاکنون متوجه شده‌ایم که ابتلا به کووید-۱۹ ربطی به سن و سال ندارد ، حتی اگر شما جوان و سالم باشید باز هم نباید به اشتباه تصور کنید در برابر ویروس کرونا ایمن هستید و اینکه آمار ها نشان می دهد افرادی هستند که بارها به کویید ۱۹ مبتلا شده اند پس اگر یک یا چند بار این بیماری را از سر گذرانده اید هنوز شما ایمن از کرونا نیستید و هر آن امکان دارد با شت بیشتری این بیماری به سراغتان بیاید. و هزاران باور غلطی که در مورد این ویروس وجود دارد و تنها با گسترش آموزشهایی عمومی میتوان این باورها را از بین برد.