در حوزه مشاغل خانگی باید نگاهی فراتر از منابع دولتی داشته باشیم

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان: ایسنا/اصفهان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه یکی از راه های نجات کشور در شرایط فعلی اقتصاد، توسعه مشاغل خانگی است، گفت: در حوزه توسعه مشاغل خانگی باید نگاه خود را فراتر از منابع دولتی کنیم و از ظرفیت بخش خصوصی، سمن […]

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان:

ایسنا/اصفهان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه یکی از راه های نجات کشور در شرایط فعلی اقتصاد، توسعه مشاغل خانگی است، گفت: در حوزه توسعه مشاغل خانگی باید نگاه خود را فراتر از منابع دولتی کنیم و از ظرفیت بخش خصوصی، سمن ها و خیریه ها بهره ببریم.

تعدادی از اعضای شورای راهبردی طرح توسعه مشاغل خانگی در خصوص این طرح ملی با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان نشستی برگزار کردند.

کامران کلانی در این نشست که در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی اصفهان برگزار شد، با تاکید بر پتانسیل های استان در حوزه اشتغال، اظهار کرد: متاسفانه ورودی و خروجی های اصفهان در حوزه اشتغال با یکدیگر متناسب نیست و به نوعی اصفهانی ها استاد کار جزیره ای در حوزه های مختلف هستند، اما اگر بخواهیم از این فعالیت ها خروجی مناسبی داشته باشیم باید به سمت هم افزایی پیش رویم.

وی تاکید کرد: امروز فعالیت دسته ها، گروه ها، سازمان ها و بخش دولتی و خصوصی باید به صورت هم افزا شکل گیرد و باید ریل گذاری درستی برای حفظ اشتغال موجود داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه اکنون فرصتی برای حوزه اشتغال نداریم، تصریح کرد: شرایط کنونی کشور ایجاب می کند که در حوزه مشاغل خانگی به صورت ویژه کار کنیم، چراکه سرانه ایجاد اشتغال این دسته مشاغل پایین است، در حالی که سرانه ایجاد اشتغال در بخش صنعت حدود ۴۰۰ میلیون تومان و بیشتر است که دولت و حتی بخش خصوصی نیز قادر به تامین این اعتبار نیست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان با اشاره به اینکه به دنبال طراحی الگویی هستیم که از مرحله شناسایی تا ایجاد شغل برای گروه های مختلف شهری و روستایی و … نسخه بپیچیم، تاکید کرد: نقشه این راه ساده است و دنیا نیز همین راه را پیش رفته است. ابتدا باید افراد را شناسایی، استعدادیابی، آموزش و در نهایت در صورت نیاز، منابع مالی را تزریق کنیم، همچنین نگاه اصلی به زنجیره تولید در حوزه مشاغل خانگی داشته و به فکر فروش محصولات این دسته مشاغل باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه مشاغل خانگی باید نگاه خود را فراتر از منابع دولتی کنیم، تصریح کرد: در حال حاضر اصفهان ظرفیت بالایی در بخش خیرین دارد که متاسفانه کمتر در حوزه اشتغال با آنها وارد گفتگو شده ایم، بنابراین به شورای راهبردی طرح توسعه مشاغل خانگی توصیه می کنم بیشتر از ظرفیت بخش خصوصی و همچنین خیرین و سمن ها بهره ببرند.

کلانی با بیان اینکه یکی از راه های نجات کشور در شرایط فعلی اقتصاد، توسعه مشاغل خانگی است، تاکید کرد: اشتغال باعث همبستگی اجتماعی در کشور می شود، به همین منظور در بحث اشتغال و آموزش نیروی کار ماهر باید به سمت روش های نوین دنیا و آموزش در بستر فضای مجازی و تکنولوژی روی بیاوریم.

ستاد پیگیری امور طرح توسعه مشاغل خانگی تشکیل شده است

همچنین رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان در ابتدای این نشست، با بیان اینکه جهاد دانشگاهی مجری طرح توسعه مشاغل خانگی در سراسر کشور است، اظهار کرد: در این خصوص نیاز به راه اندازی یک بازارچه مجازی است.

محمود مراثی گفت: در حال حاضر در جهاد دانشگاهی واحد اصفهان، ستاد پیگیری امور طرح توسعه مشاغل خانگی تشکیل شده و قدم به قدم پیش می رویم، با این وجود به دنبال تعامل و همکاری بیشتر با اداره  کل تعاون هستیم.

به گفته وی، اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی نخستین تجربه کاری مشترک جهاد دانشگاهی اصفهان و اداره کل تعاون است که امیدواریم با موفقیت اجرا شود.

جای خالی حوزه آموزش در اشتغال کشور

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان نیز در این دیدار با بیان اینکه متاسفانه امروز جای حوزه آموزش در بحث ایجاد اشتغال کشور خالی است، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی طی چند سال گذشته طرح های متفاوتی در این راستا داشته که یکی از آنها طرح توسعه مشاغل خانگی بود که تصویب شد.

افسون نیازبخش با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد تسهیلگر موظف به اجرای این طرح شد، افزود: طرح مشاغل خانگی به صورت پایلوت در ۹ استان اجرا شد و با توجه به این تجربه، قرار شد اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی در ۳۱ استان کشور به جهاد دانشگاهی واگذار شود.

وی با بیان اینکه اجرای موفق این طرح مستلزم همکاری مستقیم جهاد دانشگاهی با اداره کل تعاون است و طرح توسعه مشاغل خانگی طی سه فاز اجرا می شود، توضیح داد: فاز نخست طرح شناسایی وضعیت افراد حاضر در آن است که همکاران بخش پژوهش، مطالعات حوزه مشاغل خانگی در سطح استان را آغاز کرده اند تا شاهد خروجی خوب این طرح باشیم و به نوعی بخش اصلی این فاز تعامل با اداره کل تعاون و سپس پیدا کردن کارآفرینان و پشتیبانان موفق در اجرای توسعه مشاغل خانگی است.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با بیان اینکه فاز دوم این طرح شامل توانمندسازی افراد بوده که بخش آموزش جهاد دانشگاهی در این فاز درگیر خواهد شد، گفت: در این فاز با تفکیک و استعدادیابی افراد، نسبت به آموزش آنها اقدام می کنیم و سپس تیم سازی و شبکه سازی طرح اجرا می شود.

وی با تاکید بر اینکه نقطه ضعف بسیار مشاغل خانگی بحث اتصال به بازار است، تصریح کرد: در فاز سوم اتصال به بازار به صورت فیزیکی و الکترونیک انجام خواهد شد.

نبود برخی استانداردها عامل موفق نبودن مشاغل خانگی است

نیازبخش همچنین با بیان اینکه به دلیل نبود برخی استانداردهای لازم، طرح های مشاغل خانگی در ادامه راه به موفقیت نمی رسند، ابراز امیدواری کرد که با برندسازی، بسته بندی مناسب و باکیفیت به توسعه مشاغل خانگی کمک کنیم.

وی تاکید کرد: با توجه به اعتبارات محدود نیازمند همکاری اداره کار هستیم تا حتی مشاغل خانگی که تا امروز فعالیت داشته، اما موفق عمل نکرده اند را شناسایی و به توسعه آنها کمک کنیم.

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با بیان اینکه با توجه به شیوه نامه طرح توسعه مشاغل خانگی به دنبال شورای راهبردی آن به ریاست مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی هستیم، ادامه داد: دبیر این شورا جهاد دانشگاهی خواهد بود و همچنین اداره کل بهزیستی، کمیته امداد، اداره ارشاد، میراث فرهنگی و سازمان صمت و برخی سمن ها در این شورای راهبردی حضور خواهند داشت و امیدواریم با اتخاذ تصمیمات کلی، این طرح ملی به سرانجام برسد.

نیازبخش به زیرساخت های خوب بخش پژوهش جهاد دانشگاهی اصفهان اشاره کرد و گفت: علاوه بر این حوزه آموزش جهاد دانشگاهی در بخش آموزش های حضوری و غیرحضوری فعال است.

دانش خوبی در حوزه اشتغال روستایی استان داریم

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان نیز در این نشست، گفت: طی سه سال اخیر جهاد دانشگاهی اصفهان در تعامل با سازمان برنامه و بودجه، پروژه مطالعات توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستاهای استان اصفهان را در دست اجرا داشت.

مهدی ژیانپور با بیان اینکه در این طرح مطالعات نزدیک به ۷۲۰ روستا مورد بررسی قرار گرفت، توضیح داد: نیمی از روستاها توسط دانشگاه اصفهان و نیمی دیگر توسط جهاد دانشگاهی اصفهان مورد پایش قرار گرفتند و خوشبختانه امروز دانش و بینش خوبی در حوزه اشتغال روستایی استان ایجاد شده است.

وی همچنین یادآور شد: برای اجرای موفق طرح توسعه مشاغل خانگی، جهاد دانشگاهی اصفهان از برخی ظرفیت های شهر همچون شورای شهر بهره خواهد برد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد توسعه ای، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی را در ۳۱ استان کشور و به منظور کمک و رونق اقتصاد خانوار، تحقق شعار سال و توسعه جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد کشور در دستور کار دارد.