در بورس روزانه  بیش از ۵ درصد سود کنید

فرزانه مستاجران خرید و فروش سهام در بازار بورس امروزه به یکی از پر طرفدار ترین شغل های دوم دنیا تبدیل شده است. البته بسیاری به دلیل سودهای کلان فعالیت در این عرصه را جز شغل اول خود می دانند و اذعان دارند از بسیاری مشاغل دیگر پر بازده تر است. اما سواد بورسی یکی […]

فرزانه مستاجران

خرید و فروش سهام در بازار بورس امروزه به یکی از پر طرفدار ترین شغل های دوم دنیا تبدیل شده است. البته بسیاری به دلیل سودهای کلان فعالیت در این عرصه را جز شغل اول خود می دانند و اذعان دارند از بسیاری مشاغل دیگر پر بازده تر است. اما سواد بورسی یکی از مهم ترین ارکان سود آوری در بازار سهام است.  افرادی هستند که این روزها با افزایش هر روز ۵ درصدی سهام خود احساس رضایت خاطر دارند و فکر میکنند به دلیل مهارتشان است که این بازدهی را به دست آورده اند اما در بازاری که هر روز شاخص رشد چشم گیری دارد ، هر خریدی و فروشی باعث سود آوری می شود. برنده داستان افرادی هستند که سهام هایی را می خرند که در یک روز بیش از ۵ در صد سود آوری داشته باشد.

شاید بگویید دامنه سود و زیان در بورس ایران روزانه  ۵ درصد  است اما در اشتباه هستید برخی از روزها شرکت هایی وجود دارند که سود و زیان بیش از ۵ درصد را تجربه می کنند و از این طریق به دارندگان سهام خود سود و یا ضرر هنگفتی می رسانند. در حال حاضر محدودیت نوسان قیمت شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای سهام مثبت ۵ درصد تا منفی ۵ درصد است و برای حق تقدم سهام از مثبت ۱۰ درصد تا منفی ۱۰ درصد در نظر گرفته می‌شود. مثلا برای سهمی که دیروز قیمت آن ۲۰۰۰ ریال بود، طی معاملات روز بعد، قیمت می‌تواند تا ۲۱۰۰ ریال افزایش و تا ۱۹۰۰ ریال کاهش داشته باشد. اما بر اساس مقررات بازار سرمایه روزهای خاصی وجود دارد که سهم از این محدودیت تبعیت نمی‌کند؛    بازگشایی سهام پس از مجمع عمومی عادی سالانه برای تقسیم سود،     بازگشایی سهام پس از مجمع فوق‌العاده برای کاهش یا افزایش سرمایه،    بازگشایی پس از اعلام افزایش یا کاهش سود هر سهم یا EPS به ‌شرط آنکه از ۲۰ درصد بیشتر باشد. به عبارت دیگر، در این ۳ روز، سهم بدون نوسان قیمت، داد و ستد می‌شود. بر این اساس، چنانچه شرکت اعلام کند که سود هر سهم به میزان بیش از ۲۰ درصد، چه مثبت و چه منفی، تغییر خواهد داشت، نماد بدون محدودیت یا دامنه نوسان بازگشایی می شود. لازم به ذکر است چنانچه شرکت تعدیل مثبت سود هر سهم دارد، انتظار آن است با افزایش قیمت سهام مواجه شود و در زمان تعدیل منفی سود، با کاهش ارزش یا قیمت سهام روبرو شود.

به عقیده کارشناسان روش حراج  که در بالا ذکر شد فرصتی را برای باز کردن دامنه نوسان در اختیار بازار قرار می‌دهد و دخالت سهامدار عمده را به حداقل می‌رساند تا سهم از دیدگاه خریداران متعدد به یک قیمت تعادلی برسد. این روش برای بازار یک گشایش است، چراکه قبلا بازگشایی نمادها تنها براساس قیمت‌های تئوریک صورت می‌گرفت، در حالی که این روش اجازه تحلیل روی ارزندگی سهام را در قیمت بازگشایی برای بازار فراهم می‌سازد.

شاید از خود بپرسید چگونه میتوان به این اطلاعات دسترسی پیدا کرد ؟ باید گفت اطلاعات مذکور به صورت روزانه از سایت کدال در دسترس عموم قرار می گیرد اما برای درک این اطلاعات باید علم کافی وجود داشته باشد زیرا ارقام و اعداد اعلام شده در این سایت از پیچیدگی خاصی برخوردار است و ضمنا حجم اطلاعات منتشر شده بسیار بالاست و باید فرد آگاهانه اطلاعات و ارقام مورد نیاز خود را جدا کرده و با تحلیل بر روی آنها یک خرید آگاهانه داشته باشد.