درباره کلاهبرداری سایبری در پوشش استخدام

شهروندان باید پس از رویت کالا یا خدمات و احراز هویت طرف دیگر معامله، هرگونه تبادل وجه را بصورت رو در رو و پس از اتمام کار یا خدمات انجام دهند تا گرفتار کلاهبرداران نشوند و از واریز وجه حتی مبالغ کم به هر عنوان خودداری کنند.مردم نباید فریب برخی از آگهی‌های منتشر شده در فضای مجازی در کانال‌ها با وعده آغاز جشنواره‌ها، حراج آخر فصل، تخفیف ویژه و قیمت‌هایی باور نکردنی را نخورند و اگر قصد خرید برخط (آنلاین) را دارند حتماً از فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیک خرید کنند، زیرا این فروشگاه‌های اینترنتی در عین مُجاز و معتبر بودن مُلزم به رعایت قوانین نیز هستند

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فرماندهی انتظامی اصفهان از مردم خواست تا فریب کلاهبرداران سایبری در پوشش استخدام نیروی کار را نخورند و قبل از واریز هرگونه وجه از صحت مطالب درج شده در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی اطمینان حاصل کنند.

سرهنگ سیدمصطفی مرتضوی افزود: بتازگی افراد سودجو با درج و انتشار پیامک تبلیغاتی یا درج آگهی در شبکه‌های اجتماعی با عنوان “استخدام نیرو برای کار در منازل، ادارات و دیگر امور”، نظر قربانیان را جلب کرده و به بهانه دریافت هزینه ثبت‌نام، اطلاعات بانکی و هویتی شهروندان را به سرقت می‌برند.

وی تاکید کرد: شهروندان توجه داشته باشند که هرگونه گزینش در شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی از طریق رسانه‌های معتبر و سایت رسمی آن سازمان‌ها اعلام می‌شود.

رئیس پلیس فتا اصفهان توصیه کرد: بر این اساس شهروندان باید مراقب آگهی‌ها و تبلیغاتی که بر روی سایت‌هایی نظیر “شیپور” و “دیوار” و یا دیگر شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند، باشند و بهیچ وجه به آنها اطمینان نکنند.

وی خاطرنشان کرد: سایت‌های تبلیغاتی علاوه بر شگردهای مُتخلفانه، انجام معامله را در بستر فیزیکی بر عهده خریدار و فروشنده واگذار می‌کنند.

سرهنگ مرتضوی افزود: شهروندان باید پس از رویت کالا یا خدمات و احراز هویت طرف دیگر معامله، هرگونه تبادل وجه را بصورت رو در رو و پس از اتمام کار یا خدمات انجام دهند تا گرفتار کلاهبرداران نشوند و از واریز وجه حتی مبالغ کم به هر عنوان خودداری کنند.

وی همچنین به مردم توصیه کرد که فریب برخی از آگهی‌های منتشر شده در فضای مجازی در کانال‌ها با وعده آغاز جشنواره‌ها، حراج آخر فصل، تخفیف ویژه و قیمت‌هایی باور نکردنی را نخورند و اگر قصد خرید برخط (آنلاین) را دارند حتماً از فروشگاه‌های اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیک خرید کنند، زیرا این فروشگاه‌های اینترنتی در عین مُجاز و معتبر بودن مُلزم به رعایت قوانین نیز هستند.

رئیس پلیس فتا استان اصفهان یادآور شد: شهروندان می‌توانند آخرین و به روزترین آموزش‌های لازم در باره استفاده صحیح از ظرفیت‌های فضای مجازی را از طریق سایت پلیس فتا به نشانی اینترنتی www.cyberpolice.ir دریافت کنند.