دریافتِ مالیات از عایدی سهام در اولویت نیست

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: وضع مالیات بر سرمایه‌گذاری‌های غیرمولد مؤثر است، اما برای مجلس دریافت مالیات از عایدی سهام در اولویت قرار ندارد و باید مالیات بر مواردی بسته شود که نیازهای ضروری مردم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

مهدی طغیانی در خصوص صحبت‌هایی مبنی بر بسته شدن مالیات بر عایدی سهام، اظهار کرد: فعلا طرحی در حد پیش‌نویس در این خصوص مطرح است که هنوز وارد کمیسیون نشده است و در کل مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات ضد سوداگری است و معمولاً عایدات حاصل از سوداگری را به نوعی مهار می‌کند تا این سرمایه‌ها به سمت دلال‌بازی نرود و به سمت تولید برود.

وی افزود: اولویت‌هایی فعلاً وجود دارد مانند دریافت مالیات از عایدی املاک و مستغلات و طلا که در این طرح اسم مالیات بر عایدی سهام آمده است، اما برای مجلس دریافت مالیات از عایدی حاصل از سهام در اولویت نیست و در بررسی‌هایی که در کمیسیون اقتصادی خواهیم داشت قطعاً به سمت مواردی می‌رویم که از اولویت بیشتری برخوردار باشند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: وضع مالیات بر سرمایه‌گذاری‌های غیرمولد مؤثر است، اما برای مجلس دریافت مالیات از عایدی سهام در اولویت قرار ندارد و باید مالیات بر مواردی بسته شود که نیازهای ضروری مردم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. برای مثال فردی یک خودرو را که هم‌اکنون خریده است، شش ماه بعد با دو برابر قیمت به فروش می‌رساند که بر سود حاصل از دلال‌بازی در این معامله، مالیات وضع می‌شود تا این بازار و این نوع معاملات جذابیت خود را از دست بدهند.