دانشجوی علم و صنعت مقام دوم نمایشگاه نوآوری ژنو را کسب کرد

سیستم جان‌پناه اضطراری یک سازه سبک‌وزن با پوسته مقاوم جهت امکان واکنش سریع برای کاهش تلفات سوانح غیرمترقبه است و نوع جدیدی از پناهگاه‌های امدادی محسوب می‌شود که می‌تواند سبب کاهش تلفات انسانی در برابر اکثر سوانح صنعت ساختمان و حمل و نقل شود

مصطفی تقی‌زاده دانشجوی دکتری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه، با اختراع بین‌المللی ثبت شده «سیستم جانپناه اضطراری»، دومین مدال جهانی خود را کسب کرد.

در چهل و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری ژنو که در ژنو سوئیس برگزار شد، اختراع «سیستم جانپناه اضطراری» از تیم نوآور پارادیس لب، مقام دوم (مدال نقره) نمایشگاه در بخش «تکنولوژی‌های حوزه بلایا و سوانح طبیعی» را به خود اختصاص داد.

سیستم جان‌پناه اضطراری یک سازه سبک‌وزن با پوسته مقاوم جهت امکان واکنش سریع برای کاهش تلفات سوانح غیرمترقبه است و نوع جدیدی از پناهگاه‌های امدادی محسوب می‌شود که می‌تواند سبب کاهش تلفات انسانی در برابر اکثر سوانح صنعت ساختمان و حمل و نقل شود.

نمایشگاه بین‌المللی اختراعات ژنو، از بزرگترین رویدادهای اختصاصی حوزه نوآوی دنیا است که همه ساله با حمایت سازمان جهانی مالکیت معنوی WIPO و با نمایش حدود یکهزار اختراع از مخترعان سراسر جهان برگزار می‌شود. در این نمایشگاه شرکت‌های صنعتی و تجاری، دانشگاه‌ها، مخترعان و محققان، انجمن‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات خصوصی و دولتی می‌توانند در یک فرصت بی‌نظیر، اختراعات و نوآوری‌ها یا نتایج تحقیقات و محصولات جدید خود را عرضه کنند.

مصطفی تقی‌زاده دانشجوی دکتری معماری، شهلا محسنی دانشجوی کارشناسی‌ارشد هوش مصنوعی و رباتیک، کاوه فرهادی دکتری کارآفرینی، اشکان معتمد دانشجوی کارشناسی‌ارشد مدیریت بازرگانی، اعضای تیم پارادیس لب و محسن پاریزی دانشجوی دکتری نیز از همکاران این تیم نوآوری هستند.

تقی‌زاده که این اختراع را در سال ۱۳۹۹ به ثبت رسانده در خصوص ویژگی اختراع ارائه شده در این نمایشگاه توضیح داد: سیستم جانپناه اضطراری، در واقع نوع جدیدی از کیسه هواست که به دلیل طراحی یکپارچه و تخم مرغی شکل، قابلیت دربرگیری انسان را به صورت کامل دارد و یک سیستم اضطراری و یک سازه سبک وزن با پوسته مقاوم جهت امکان واکنش سریع برای کاهش تلفات سوانح غیرمترقبه است.

وی افزود: این سیستم به صورت فشرده درون سطوح کاذب به منظور عدم اشغال دائمی فضای مفید تا لحظه اضطراری جانمایی شده و در برابر سوانح فعال می‌شود و پناهگاهی ایمن را در حداقل یک ثانیه مهیا می‌کند تا امکان پناه دادن را فارغ از نوع کاربری و بدون فوت وقت، تنها با یک حرکت بویژه برای افراد کم توان بعمل آورد.

این محصول همچنین قابل استفاده در کابین داخلی انواع وسایل نقیله و فضای داخلی انواع ساختمان‌ها (مسکونی، آموزشی، زیارتی) است. بنابراین از امکان محافظت از انسان در برابر حوادث غیرمترقبه به خصوص در لحظات طلایی اولیه بحران و بلایا و پس از آن تا رسیدن نیروهای امداد و نجات برخوردار است.

مخترع سیستم نوآورانه «جانپناه» با بیان اینکه، این محصول توسط اساتید دانشگاه امیرکبیر داوری و همچنین در ادامه ثبت اختراع شده، تصریح کرد: سیستم جانپناه بصورت هوشمند شرایط بحرانی تشخیص داده و سنسور آن عمل می‌کند و همچون ایربک خودرو از جان انسان در حوادث مختلف محافظت می‌کند.

وی با بیان اینکه این نوآوری از حمایت مالی یک گروه خودروساز کشور و هدایت و راهنمایی علمی اساتیدی چون احمد اخلاصی و عباس ترکاشوند از دانشگاه علم و صنعت ایران و همچنین پژوهشکده سوانح طبیعی ایران برخوردار بوده، توضیح داد: این جانپناه در سه اندازه مختلف (کوچک، متوسط و بزرگ) و نمونه دیگری نیز برای حفاظت از جان سرنشینان وسایل نقیله متوسط و بزرگ و همچنین محافظت از ساکنان ساختمان‌ها طراحی و ساخته شده است.

گفتنی است این اختراع پیش از این به عنوان تنها تیم منتخب هیئت داوران و همچنین منتخب مردمی، برنده جایزه انجمن معماری جهانی ۲۰۲۲ شناخته و مدال ویژه کشور کرواسی به آن تعلق گرفته بود.