دانشجویان تازه‌وارد دارای مشکلات مهارتی و سبک زندگی هستند

با توجه به تغییرات ساختاری در نظام خانواده، کارکرد آن به معنی رشد در ابعاد مختلف تغییرات اساسی کرده است و شاهد ورود نسلی به دانشگاه‌ها هستیم که مشکلات مهارتی و سبک زندگی دارند

مدیرکل دفتر مشاوره و سبک زندگی سازمان دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با توجه به تغییرات ساختاری در نظام خانواده، امروز ما شاهد ورود نسلی به دانشگاه و دانشجویان تازه‌واردی هستیم که مشکلات مهارتی و سبک زندگی دارند.

ابراهیم نعیمی اضافه کرد: بر اساس نتایج آماری پرسشنامه‌های سنجش سلامت دانشجویان جدیدالورود، می‌توان اذعان داشت که این دانشجویان با مشکلات جدی و شکنندگی روحی وارد دانشگاه می‌شوند.

وی ادامه داد: بنابراین با تغییر ساختار مرکز مشاوره طبق آیین‌نامه جدید، وظیفه ما توانمندسازی و مهارت افزایی در دانشجویان است.

نعیمی در دیدار با اعضای هیات رییسه دانشگاه اصفهان، تاکید کرد: دفتر مشاوره سلامت و سبک زندگی، متولی سلامت جسمانی و روانی دانشجویان کشور است.

وی با بیان اینکه کار اصلی ما در حوزه سلامت روان دانشجویان کشور است، خاطرنشان کرد: با توجه به تغییرات ساختاری در نظام خانواده، کارکرد آن به معنی رشد در ابعاد مختلف تغییرات اساسی کرده است و شاهد ورود نسلی به دانشگاه‌ها هستیم که مشکلات مهارتی و سبک زندگی دارند.

نعیمی با تاکید بر لزوم اجباری کردن درس مهارت‌های زندگی در مقطع کارشناسی، گفت: این درس برای مدیریت هیجان، کنترل خشم، تعامل مطلوب، خود مراقبتی و سازگاری با محیط برای همه دانشجویان به عنوان یک واحد درسی ارائه شود.

وی افزود: بر اساس ماده ۳۶ قانون جوانی جمعیت، باید مرکز اداره سبک زندگی ایرانی اسلامی در دل مرکز مشاوره دانشگاه‌ها تأسیس شود.

نعیمی همچنین مرکز مشاوره دانشگاه اصفهان را یکی از قطب‌های فعال مشاوره در دانشگاه‌های کشور دانست و اظهار داشت: این مرکز از ظرفیت بالایی برخوردار است و باید به جایگاه واقعی خود که همان پیش برندگی و راهبری در کشور است برسد.

رییس دانشگاه اصفهان نیز با اشاره به ظرفیت مرکز مشاوره این دانشگاه که در چند سال اخیر به‌عنوان مرکز مشاوره برتر انتخاب شده است، گفت: برنامه‌های مرکز مشاوره باید مساله محور باشد و همه برای رفع چالش‌های دانشجویی و ترسیم برنامه‌های جاذبه دار همکاری کنند.

حسین هرسیج بر اهمیت فعالیت‌های ورزشی در سلامت روح و روان دانشجویان تاکید و اضافه کرد: ورزشگاه ولایت دانشگاه اصفهان با هدف افزایش رضایت‌مندی و سلامت روح و جسم دانشجویان جنب خوابگاه‌های دانشجویی در حال تکمیل است، تا پایان سال جاری مورد بهره برداری قرار می‌گیرد و المپیاد ورزشی سال ۱۴۰۲ در آن برگزار می‌شود.

وی با اشاره به شعار “هر دانشجو یک مهارت” خاطرنشان کرد: با توجه به تفاهم‌نامه مرکز فنی و حرفه‌ای با دانشگاه اصفهان این موضوع با توانمندسازی مهارتی دانشجویان محقق می‌شود.

دانشگاه اصفهان با احتساب دانشکده‌های خوانسار و شهرضا دارای حدود ۱۹ هزار دانشجو و ۶۶۰ عضو هیات علمی در ۴۱۰ رشته تحصیلی است.