خیرین مدرسه‌ساز به ساخت نیروگاه خورشیدی ورود کنند

تلاش برای افزایش سهم انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر در سبد تولید برق کشور یکی از محورهای مهم توسعه این نوع انرژی در کشور است

وزارت نیرو با هدف تشویق خیرین مدرسه‌ساز به ساخت نیروگاه خورشیدی انشعابی، برق تولیدی را به نرخ ۳۰ هزار ریال در هر کیلو وات ساعت خریداری می‌کند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، تلاش برای افزایش سهم انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر در سبد تولید برق کشور یکی از محورهای مهم توسعه این نوع انرژی در کشور است.بر همین اساس وزارت نیروی دولت سیزدهم عزم خود را جزم کرده تا با انواع مشوق‌ها سرمایه‌گذاران را برای فعالیت بیشتر در این بخش جذب کند.علاوه بر جذب سرمایه‌گذاران، تعیین نرخ خرید تضمینی برق روشی مطمئن برای جذب مردم به توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است.بر همین اساس، در روزهای اخیر وزارت نیرو نرخ خرید برق تولید از انواع نیروگاه‌های تجدیدپذیر شامل بادی، خورشیدی، برق‌آبی کوچک، زیست‌توده و توربین انبساطی را اعلام کرد تا مردم و سرمایه‌گذاران بتوانند راحت‌تر در این بخش فعالیت داشته و مطمئن باشند که سرمایه آنان با سود مناسب تضمین می‌شود.در تازه‌ترین اقدام وزارت نیرو نسبت به تعیین قیمت نرخ خرید تضمینی سایر روش‌های تولید برق تجدیدپذیر کرد که از جمله آنها نیروگاه‌های خورشیدی انشعابی و نیروگاه‌های بیوگاز است.
بر اساس مصوبه وزارت نیرو، سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق مجاز است نسبت به خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های خورشیدی انشعابی ساخته شده توسط خیرین مدرسه‌ساز در مدارس و موسسه‌های آموزشی با نرخ ۳۰ هزار ریال در هر کیلو وات ساعت اقدام کند.
همچنین وزارت نیرو با هدف حداکثر کردن ضریب تحقق مزایای تولید برق از منابع تجدیدپذیر، مصوبه نرخ خرید و ضوابط تضمینی برق نیروگاه‌های زیست‌توده، خورشیدی انشعابی و توربین انبساطی را ابلاغ کرد. با ابلاغ مصوبه نرخ و ضوابط خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های غیردولتی تجدیدپذیر، آن بخش از برق مصرفی مراکز تصفیه فاضلاب متعلق به شرکت‌های آب و فاضلاب که از طریق نیروگاه‌های بیو گازسوز نصب شده در آن مراکز تأمین می‌شود، در صورت عدم اتصال مستقیم به شبکه سراسری، مشمول خرید تضمینی برق با شرایط ابلاغ شده نیروگاه‌های زیست‌توده خواهد بود. همچنین نرخ خرید از نیروگاه‌های توربین انبساطی ۱۴ هزار و ۵۰۰ ریال با حداکثر دوره مجاز احداث ۱۲ ماه تعیین شده است. در این مصوبه وزارت نیرو خاطرنشان شده است که نرخ‌های جدید تعیین شده برای خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر رشد حدود ۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.
براین‌اساس، در صورت درخواست سرمایه‌گذار، نرخ پایه قراردادهایی که قبل از این مصوبه از محل ماده ۶۱ به قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی مبادله شده‌اند، قابل‌اصلاح به نرخ‌های جدید ابلاغی با رعایت سایر شرایط اعلام شده در این مصوبه است.