خودرو ارزان تر می شود

فرزانه مستاجران سالی که گذشت پر بود از شلوغی و آشوب در همه عرصه های داخلی و خارجی کشور. از افزایش تحریم ها بر علیه ایران گرفته تا رانت بازی و فساد داخلی و باند بازی و گروه بازی و در آخر کرونا که توانست همه جهان را به زانو در آورد. شاید تمامی مباحث […]

فرزانه مستاجران

سالی که گذشت پر بود از شلوغی و آشوب در همه عرصه های داخلی و خارجی کشور. از افزایش تحریم ها بر علیه ایران گرفته تا رانت بازی و فساد داخلی و باند بازی و گروه بازی و در آخر کرونا که توانست همه جهان را به زانو در آورد. شاید تمامی مباحث ذکر شده به صورت کلان است اما توانست جز جز جامعه بشری را دگرگون کند.  اقتصاد یکی از جز های مهم این کل بود که تاثیر پذیری مستقیم از عوامل موجود داشت . در شرایطی که همه مردم جهان دوست داشتند کرونا تمام شود و حاضر بودند با در خانه نشستن این حادثه تاریخی را خاتمه دهند اما دولتمردان جهان اقتصاد کشورشان را نیز مد نظر قرار داده و حتی در برخی از کشور ها اقتصاد بر سلامتی الویت پیدا کرد و کرونا به دلیل حمایت از اقتصاد و دوری از ورشکستگی در حاشیه قرار گرفت. در ایران نیز اقتصاد کشورمان که قبل از کرونا تحت تاثیر عواملی چون تحریم ها و برخی از کارشکنی ها دچار تنش فراوان بود بعد از کرونا به یکباره با چالش رو به رو شد وبرخی از اقشار تاب و تحمل مقابله با آن را از دست دادند . چه بسا اگر کمک های مومنانه مردم به فرموده رهبری نبود این اقشار ضعیف زیر بار مشکلات اقتصادی استخوان شکسته بودند. البته با وجود کمک های مردمی فراوان باز هم نیاز به سامان دهی و کمک های دولتی در این خصوص به خوبی حس می شود.

در اقتصاد نیز اجزا و کالاها هر کدام به شیوه ای تحت تاثیر قرار گرفته است برخی از کالا ها به دلیل شیوع کرونا آنچنان خریداری ندارد و با رکود رو به رو شده است و تعداد کثیری از کالاها در کشور ما با افزایش قیمت رو به رو شده است .خودرو جز دسته دوم محسوب می شود که همه عوامل مذکور روی قیمت آن موثر است . تحریم می شود خودرو گران می شود ، قانون جدیدی تصویب می شود خودرو گران می شود، کرونا می آید ،خودرو گران می شود و…… خلاصه جریان خودرو شده مثل مرغ سیاه که در عزا و عروسی سرش بریده می شود. البته اینجا سر مردم بریده می شود و خون خریدارن و مصرف کنندگان واقعی است که توسط تولید کننده و دلالان خودرو در شیشه رفته است.

جریان افزایش قیمت خودرو آنچنان در سال جدید اسفناک شده که مسئولین مجبور شدند واکنش نشان دهند و به این بازار ورود پیدا کنند و طرح ساماندهی نحوه فروش خودرو را اعمال نمایند. طبق این طرح  از این به بعد سه روش فروش خودرو در کشور خواهیم داشت که  شامل «فروش فوق العاده»، «پیش فروش خودرو و تحویل تا یک سال» و «مشارکت در تولید» است. شعاری که برای طرح ساماندهی نحوه فروش خودرو پیش بینی شده به عنوان واقعی کردن تقاضا و عدالت در توزیع است. به گفته مسئولین برای واقعی کردن تقاضا یکسری محدودیت ها وضع شده است.: عدم خرید خودرو در ۳۶ ماه گذشته از هیچ یک از خودروسازان، نداشتن پلاک فعال و داشتن گواهی نامه معتبر از جمله این محدودیت هاست. بر طبق  ضوابط کمیته خودرو در طرح فروش فوق العاده تا سه ماه خودرو به مشتری تحویل می شود. زمان ثبت نام ۵۰ درصد قیمت خودرو از فرد متقاضی دریافت خواهد شد. و مابقی را چنانچه در قرعه کشی پذیرفته شوید باید تا یک هفته بعد تکمیل نمایید اما چنانچه فرد در قرعه کشی پذیفته نشود تا یک هفته بعد پولش عودت خواهد یافت .(بماند که چه سودی از این همه واریزی و نگهداری آن حداقل به مدت دو هفته در حساب خودروسازان عاید این دو شرکت خواهد شد)

به هر حال با روش های مذکور امید کوتاه شدن دست دلالان و کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد افزایش یافته است .