خودرو ، مرجع گرانی بقیه اجناس!

فرزانه مستاجران افزایش چشم گیر قیمت خودرو در این روزها از یک طرف و مرجع قرار گرفتن آن برای بقیه اجناس از سوی دیگر باعث شده است مردم نسبت به گران شدن بی دلیل و مزحکانه قیمت خودرو واکنش نشان دهند و از این جریان ناراضی باشند. وقتی در عرض ۲ روز بیش از ۲۰ […]

فرزانه مستاجران

افزایش چشم گیر قیمت خودرو در این روزها از یک طرف و مرجع قرار گرفتن آن برای بقیه اجناس از سوی دیگر باعث شده است مردم نسبت به گران شدن بی دلیل و مزحکانه قیمت خودرو واکنش نشان دهند و از این جریان ناراضی باشند. وقتی در عرض ۲ روز بیش از ۲۰ میلیون تومان خودروهای داخلی در بازار آزاد دچار افزایش قیمت  می شود و مسئولان هیچ واکنشی نشان نمی دهند بقیه اصناف نیز به خود اجازه گرانی اجناسشان را می دهند .

 به طور مثال رئیس اتحادیه عمده‌فروشان مواد شوینده با اشاره به اینکه اگر قیمت دلار افزایش یافته، گرانی مواد شوینده طبیعی است، اظهار کرده است،  در افزایش قیمت خودرو رقم زیادی جابه‌جا می‌شود، حال که نوبت به تولیدکنندگان کوچک شوینده می‌رسد، دم از گرانی می‌زنند! وی درباره خبر افزایش دوباره قیمت مواد شوینده  ،این موضوع را قانونی دانسته و گفته، اگر افزایشی صورت گرفته است قطعاً مجوز گرفته‌اند. دولت خود قیمت خودرو را نتوانست کنترل کند و چندین بار قیمت آن افزایش یافته است؛ اعلام کردند که خودروهایی که در پارکینگ است، احتکار بوده است و برخورد می‌شود، اما باز چندین بار نرخ‌ها تغییر کرد حال میگویند چرا مواد شوینده گران شده است؟!

مدیرکل صنایع برق و الکترونیک وزارت صمت  نیز گرانی لوازم خانگی را به پای کم بود فولاد و مصرف آن در صنعت خودروسازی ریخته و گفته ما تولید را بالا برده ایم، اما آمار‌ها نشان می‌دهد که میزان تولید با میزان نصب در داخل منازل تطابق ندارد و حتما دستگاه‌های نظارتی باید در این مورد به وظایفشان عمل کنند. به نظر می رسد بازار لوازم خانگی نیز مانند بازار خودرو دچار احتکارگران شده باشد. جالب اینجاست که در بازار آزاد ماشاهد کمبود ورق فولادی شرکت فولاد مبارکه و افزایش چشم گیر قیمت آن هستیم اما در بورس چند وقتی است سهام این شرکت دچار ریزش شده و نشان میدهد این ریزش ها عوامل دیگری به جز بازار عرضه و تقاضا دارد.

با وجود اینکه مسئولین نیز چندین باز اعلام کرده اند اگر قیمت خودرو را بتوانیم مهار کنیم ، میتوان بقیه بازار ها را نیز از تورم نجات داد اما در عمل چندان واکنشی نسبت به این مسئله انجام نداده اند و طرح های ثبت نامی  هم که برای کنترل بازار  خودرو طی ماه های اخیر انجام شده به دلیل مشکلات فراوان نتوانسته تنش در این بازار را کاهش دهد. به طور مثال یکی از مشکلاتی که در قرعه کشی اخیر گریبان گیر زوج های جوان شده است جدا نبودن یارانه نقدی شان از خانواده شان است! ماجرا از این قرار است که  برخی برندگان قرعه‌کشی خودرو به دلیل مشکلاتی از جمله استعلام پلاک فعال از پرونده یارانه خانوار، از لیست برندگان نهایی حذف می‌شوند. اما مابقی برندگان  این قرعه کشی هیجان انگیز وقتی  برای ثبت نام اقدام می کنند موفق نمی شوند، غافل از اینکه نمی دانند یکی از شروط این ثبت نام را ندارند. آنها باید برای جداسازی  یارانه خانوار جدید خود به سازمان هدفمندی مراجعه می کردند که نکرده اند و  باعث شده سیستم آنها را با خانواده پدری بشناسد!البته با اعتراضات فراوان از سوی مردم قرار است دوباره  برای این دسته از متقاضیانی که در مرحله دوم قرعه کشی شرکت کردند و از لیست حذف شده اند، استعلام گرفته شود. در مرحله قبل از سازمان هدفمندی یارانه ها استعلام گرفته شده اما این بار قرار است از سازمان دیگری استعلام گرفته شود.

از این قبیل مشکلات در روند ثبت نام خودرو کم نیست که باعث شده خرید خودرو از این طریق را به آرزویی دست نایافتنی تبدیل کند و دلالان نیز از این فرصت استفاده کرده و قیمت خودرو و به طبع آن بقیه اجناس را هر روز گران تر میکنند.