خواستار تداوم فعالیت آموزشگاه‌های فنی حرفه ای با شیوه جدید هستیم

مدیرکل فنی و حرفه ای استان اصفهان گفت: اگر آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای یک ماه بسته شوند، موجب فلج شدن و تعطیلی آن ها خواهد شد، بنابراین از ستاد مقابله با کرونا می خواهیم این بخش با حفظ پروتکل های بهداشتی و شیوه جدید آموزش اجازه فعالیت داشته باشند.

آرش اخوان طبسی صبح امروز (چهارشنبه- ۱ مرداد ماه) در نشستی به مناسبت هفته مهارت و کارآفرینی آموزش های فنی و حرفه ای کشور، اظهار کرد: مجموعه آموزش فنی حرفه ای اصفهان ۵۳ مرکز آموزشی دولتی و ۱۲۵۰ آموزشگاه فعال غیردولتی فعال دارد.

وی با اشاره به پتانسیل بالای اصفهان در بخش گردشگری، داشتن بالاترین تعداد صنایع در کشور و شهر جهانی صنایع دستی با داشتن ۲۰۰ صنایع دستی ثبت شده، ادامه داد: اصفهان پتانسیل بالایی در حوزه اصناف دارد و همچنین دومین شهر دانشگاهی است و با توجه به این ظرفیت ها، اصفهان در سال جاری به عنوان پایتخت مهارت ایران نامگذاری شد و قرار است ۵ مرداد ماه تمبر یادبود ویژه «اصفهان پایتخت مهارت ایران» با حضور شهردار و معاونین وی در شورای شهر رونمایی شود، به همین منظور رسالت اصفهان در بحث مهارت های آموزشی کشور سنگین است.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان اصفهان به شرایط ویژه امروز ایران و دنیا با توجه به بحران کرونا اشاره کرد و گفت: متاسفانه کرونا مشکلات زیادی را برای بسیاری مشاغل ایجاد کرده است، بنابراین اصفهان در حیطه آموزش های مهارتی با توجه به تحقق شعار سال مقام معظم رهبری به شیوه ای نو ورود کرده است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از پارامترهای اصلی برای جهش تولید، بحث انسان ماهر است، تصریح کرد: برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری باید با جهش آموزشی بالایی، انسان ماهر بیشتری تحویل جامعه دهیم.

اخوان طبسی با بیان اینکه کرونا مشاغل بسیاری را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: در این شرایط جامعه باید آمادگی انعطاف داشته باشد و با تغییر نگرش های خود در کار و آموزش، از شیوه های قدیمی آموزش جدا شود، چراکه تداوم شیوه های قدیمی آموزش در آموزشگاه ها، موجب تعطیلی آنها خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه بحران کرونا ثابت کرد که باید از متدهای آموزشی جدید استفاده کنیم، گفت: البته اصفهان از سال گذشته به عنوان پایلوت کشور پروژه های آموزش دوگانه را برای افراد جویای کار و سیستم صلاحیت حرفه ای را برای شاغلین در دستور کار قرار داد و خوشبختانه شاهد راندمان خوبی هستیم.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان اصفهان با بیان اینکه کرونا موجب تعطیلی چهار ماهه آموزشگاه های فنی حرفه ای و آزاد شد، اظهار کرد: به همین منظور به دنبال پیاده کردن آموزش های دوگانه و تسری آن در آموزشگاه های آزاد هستیم.

وی توضیح داد: با توجه به ادامه دار شدن بحران کرونا با تغییر نگرش مدل آموزشی به صورت تلفیقی و ترکیبی قرار است سیستم آموزشی در قالب مجازی و سیستم دوگانه پیاده شود و این مدل را به آموزشگاه های فنی حرفه ای اعلام و توصیه کرده ایم.

اخوان طبسی اظهار کرد: در این شیوه ۳۰ درصد آموزش های حضوری، قرار است به صورت مجازی و آموزش الکترونیک تعریف شود و در ادامه با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی با توجه به اینکه جنس مهارت به نحوی نیست که به صورت الکترونیک آموزش داده شود، این مهارت ها در آموزشگاه ها به صورت شیفت بندی و یا در حیطه اصناف در قالب آموزش های دوگانه انجام شود.

وی با بیان اینکه آموزش های دوگانه سفارش محور است نه عرضه محور و باید شغل در آن تعریف شود، گفت: این مدل آموزشی از سال گذشته در صنف خودروهای سبک اصفهان با ۱۸ نفر پیاده شد که امروز به ۳۰۰ نفر رسیده است و برای اجرای آن در دیگر صنوف، استانداردهای آن را باز گذاشته ایم.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان اصفهان با بیان اینکه در کشورهای دیگر داشتن شغل از نوع آن مهمتر است و بیشتر بر روی شایستگی های شغلی تاکید می شود، اظهار کرد: به همین منظور اداره کل فنی و حرفه ای اصفهان با پیشنهاد به سازمان برنامه و بودجه عنوان کرده در تدوین برنامه هفتم توسعه سیستم صلاحیت حرفه ای در کشور پیاده شود.

به گفته اخوان طبسی، سیستم صلاحیت حرفه ای که برای نخستین بار در اصفهان پیاده سازی شده، اکنون در پارس جنوبی، ذوب آهن اصفهان، سیمان سپاهان و گروه صنعتی انتخاب در حال اجراست و امیدواریم این شیوه در دیگر صنایع تسری یابد.

وی تصریح کرد: زمانی که آموزش های عادی فنی و حرفه ای در حالت خوب اجرا شود، به طور متوسط موجب اشتغال ۲۰ درصدی می شود، اما در صورت پیاده شدن سیستم آموزش دوگانه عدد اشتغال به ۹۵ تا ۱۰۰ درصد خواهد رسید، همچنین در سیستم صلاحیت حرفه ای ضمانت ۱۰۰ درصدی پایداری شغلی وجود دارد.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان اصفهان در پاسخ به سوال ایسنا، گفت: از دید مسئولیت اجتماعی به دستورالعمل های ستاد کرونا شهرستان و استان پایبند هستیم و هر مصوبه ای ابلاغ شود آن را اجرایی خواهیم کرد، چراکه سلامت جامعه شوخی بردار است.

وی افزود: در دستورالعمل جدید چند روز پیش معاونت درمان وزارت بهداشت، تاکید بر حفظ آموزش های غیرحضوری شده که در مجموع آموزشگاه ها به نوعی باید تعطیل شوند.

اخوان طبسی با اشاره به اینکه روز گذشته در نامه ای خطاب به معاونت درمان، عنوان کردم که اگر قرار باشد آموزش های فنی حرفه ای صرفا غیرحضوری باشد، باید تعطیل شود، چراکه فرد ماهر از این آموزش ها خارج نمی شود.

وی با اشاره به برخی برنامه های این اداره برای آموزشگاه های خود در دوران کرونا، اظهار کرد: به آموزشگاه های خود تا جایی که امکان داشته دوره های آموزشی الکترونیک را مجوز داده ایم و برخی آموزشگاه ها که در این زمینه پتانسیل ندارند، می توانند از مدل آموزشی و بسته های آموزشی آموزشگاه های توانمند جهت تامین محتوا استفاده کنند و همچنین می توانند از اداره فنی حرفه ای خدمات بگیرند.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان اصفهان ادامه داد: با توجه به اینکه آموزش ها مهارتی است و نیاز به دوره دارد، برای تکمیل فرایند آموزش با حفظ فاصله گذاری اجتماعی و شیفت بندی برای کار عملی و رفع ایراد، می توانند آموزش های دوگانه را پیاده کنند.

وی تاکید کرد: تا زمانی که مسئولان ستاد کرونا به ما اجازه دهند با این شیوه و رعایت پروتکل های بهداشتی آموزش دهیم، آموزشگاه های فنی حرفه ای اصفهان با این روش فعال خواهند ماند، البته آموزشگاه هایی که با این روش ادامه ندهند با توجه به دستور ستاد ملی کرونا باید تعطیل باشند.

اخوان طبسی در خصوص خسارت آموزشگاه های فنی حرفه ای از کرونا اظهار کرد: این آموزشگاه ها با توجه به اینکه مهارت محور هستند نیاز به ساختمانی با متراژ بالایی دارند که هزینه های اجاره بالایی به آنها تحمیل می شود.

وی با بیان اینکه شاید ۱۰ درصد آموزشگاه های فنی حرفه ای اصفهان صاحب ملک باشند، اظهار کرد: بنابراین اولین ضربه از تعطیلی این آموزشگاه ها، از ناحیه اجاره است و دومین ضربه بیکاری پرسنل آنها خواهد بود.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان اصفهان با بیان اینکه متاسفانه سیستم آموزشی چرخه پول سازی نیست، گفت: در این شرایط اگر آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای یک ماه تعطیل شوند، موجب فلج شدن و تعطیلی آن خواهد شد، بنابراین از ستاد مقابله با کرونا می خواهیم این بخش با حفظ پروتکل ها اجازه فعالیت داشته باشند و تعطیل نشوند.

به گفته اخوان طبسی، از ۱۲۵۰ آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد تا به امروز ۳۵ آموزشگاه اصفهان برای همکاری در سیستم آموزش دوگانه همکاری کرده اند.