خسارت مشکلات زیست‌محیطی به اصفهان، سالی ۸ میلیارد دلار

عضو هیأت‌علمی دانشگاه اصفهان گفت: سالانه حدود هشت میلیارد دلار به‌دلیل مسائل زیست‌محیطی به اقتصاد استان خسارت وارد می‌شود که برای رفع آن باید در مسیر «توسعه پایدار» به حفظ محیط زیست توجه کرد. توسعهٔ پایدار، راه‌حل‌هایی را برای الگوهای فانی ساختاری، اجتماعی و اقتصادی توسعه ارائه می‌دهد تا بتواند از بروز مسائلی همچون نابودی […]

عضو هیأت‌علمی دانشگاه اصفهان گفت: سالانه حدود هشت میلیارد دلار به‌دلیل مسائل زیست‌محیطی به اقتصاد استان خسارت وارد می‌شود که برای رفع آن باید در مسیر «توسعه پایدار» به حفظ محیط زیست توجه کرد.

توسعهٔ پایدار، راه‌حل‌هایی را برای الگوهای فانی ساختاری، اجتماعی و اقتصادی توسعه ارائه می‌دهد تا بتواند از بروز مسائلی همچون نابودی منابع طبیعی، تخریب سامانه‌های زیستی، آلودگی، تغییرات آب و هوایی، افزایش بی‌رویهٔ جمعیت، بی‌عدالتی و پایین آمدن کیفیت زندگی انسان‌های حال و آینده جلوگیری کند.

به گزارش ایرنا، رسول رُکنی‌زاده در نشست تخصصی «دهه سرآمدی آموزش، آموزش علوم پایه» در تالار ابوریحان دانشکده فیزیک دانشگاه اصفهان افزود: امروز اصفهان با بحران‌های زیست‌محیطی مانند فرونشست و خشکی رودخانه زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی مواجه است و به گفته برخی از کارشناسان، اگر این مشکلات برطرف نشود این شهر در ۳۰ تا ۴۰ سال آینده غیرقابل سکونت خواهد بود.

وی با اشاره به پیشرفت فناوری در دهه‌های اخیر و تبعات زیست محیطی و اجتماعی ناشی از آن اظهار داشت: امروز حرکت به سمت توسعه پایدار اجتناب ناپذیر است و در این مسیر، هنگامی فناوری توسعه می‌یابد که در آن به نسل آینده نیز فکر و مصرف منابع مختلف، محدود شود.

وی با بیان اینکه امام راحل معتقد به تغییر فتواها متناسب با تغییرات فناوری بود، افزود: در توسعه پایدار، بهره‌برداری از منابع باید بدون آسیب رساندن به پایه‌های زیست محیطی و حیاتی جامعه باشد.

این استاد دانشگاه، یکی از اصول توسعه پایدار را برقراری عدالت و ایجاد فرصت‌های برابر برای همه انسان‌ها خواند و خاطرنشان کرد: توسعه پایدار به پنج نیاز اصلی یعنی تلفیق حفاظت از محیط زیست و توسعه، نیازهای اولیه زیستی انسان، عدالت اجتماعی، پذیرش تنوع فرهنگی و حفاظت از زیست بوم پاسخ می‌دهد.

رُکنی‌زاده با تاکید بر زمانبَر بودن ایجاد تغییر در جوامع برای رسیدن به توسعه پایدار تصریح کرد: این موضوع باید وارد نظام آموزشی کشور شود که پرداختن به آن هم نیازمند تحول جدی در این زمینه و جرات کافی است.

وی با بیان اینکه نوآوری، پایه اقتصاد دانش بنیان است، افزود: اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها باید بطور جدی در این زمینه وارد شوند زیرا در زمان حاضر حتی بهترین صنایع در کشورمان نیز با نوآوری، یک دهه فاصله دارند.

استاد دانشگاه اصفهان ادامه داد: اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها باید بار اصلی تحول در صنایع، نظام محیط زیست و برنامه‌های آموزشی را به دوش بکشند و دانشجویان را متوجه اهمیت این موضوع کنند.

وی با تأکید براینکه استادان دانشگاه باید حساسیت و توجه عمیق‌تری به توسعه و فناوری داشته باشند، گفت: توسعه پایدار نیازمند تعامل فرا رشته‌ای است که توجه ویژه اعضای هیأت‌علمی به این مسائل به مثابه آغاز حرکتی بزرگ در راه پیشرفت و نوآوری خواهد بود.

عضو هیات‌علمی گروه فیزیک دانشگاه اصفهان با بیان اینکه دانشگاه‌های کشور در اجرای ماموریت‌های خود شاهکار کردند و همه دنیا محصولات آنها را خریداری می‌کنند، تاکید کرد: اینکه ما در زمان حاضر با وجود تحریم‌های ظالمانه، دچار قحطی نیستیم، از دستاوردهای دانشگاه‌هاست.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های خارجی برای جذب دانشجویان ایرانی، برنامه‌ریزی می‌کنند و حتی بر سر جذب بهترین آنها بین استادان دعوا وجود دارد، افزود: امروز دانشگاه‌های کشورمان بار سنگینی در زمینه توسعه پایدار بر عهده دارند و باید در این زمینه حرکت‌های جدی انجام دهند.

یک عضو دیگر هیات علمی دانشگاه اصفهان نیز در این نشست گفت: سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو)، سال ۲۰۲۲ میلادی را به نام سال «نقش علوم پایه در توسعه پایدار» نام‌گذاری کرده است و این موضوع، اهمیت تحول در نظام آموزشی را گوشزد می‌کند.

امیر سیدحسن روضاتیان با اشاره به اخبار و شواهدی موجود در باره مشکلات محیط زیست کشور و کاهش وسعت فضای سبز در اصفهان تاکید کرد: مُقصران اصلی این وضعیت، دانش‌آموختگان دانشگاهی هستند زیرا آنها در نظام آموزشی یاد نگرفتند که در صدور مجوزها و اجرای طرح‌ها، مسائل زیست محیطی را در اولویت قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه کِتمان برخی از واقعیت‌ها، دردآور است، اظهار داشت: اگر بحران‌ها و مسائل زیست محیطی به همین منوال تداوم داشته باشد شهری مانند اصفهان تا ۱۰ سال آینده دیگر قابل سکونت نخواهد بود.

این استاد دانشگاه به ۱۷ هدف توسعه پایدار مانند کیفیت بخشی به نظام آموزشی، به صفر رسیدن گرسنگی و تأمین اجتماعی اشاره و اضافه کرد: ما برای دستیابی به این اهداف نمی‌توانیم فقط آموزشی علوم پایه را در نظر بگیریم بلکه نقش معلمان و استادان در این زمینه بسیار مهم است و آنها نباید «توهم دانش» داشته باشند.

روضاتیان با اشاره به سخنرانی برخی از مسوولان در باره توسعه پایدار خاطرنشان کرد: این حرف‌ها ۲۰ سال پیش هم زده شده بود بطوریکه در باره برخی از مشکلات زیست محیطی مانند رودخانه زاینده‌رود بارها هشدار داده شد اما گوش شنوایی برای آنها وجود نداشت.

به گزارش ایرنا، نشست تخصصی «دهه سرآمدی آموزش، آموزش علوم پایه» به‌مناسبت دهه سرآمدی آموزش و با پرداختن به اهمیت توسعه پایدار در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

سوم تا دوازدهم اردیبهشت با هدف گرامیداشت یاد و خاطر استاد شهید مرتضی مطهری و جلب توجه جامعه دانشگاهی به اهمیت امر آموزش و پرهیز از فعالیت‌های کلیشه‌ای و به‌منظور ارتقای سطح امیدواری به آینده در جامعه به «دهه سرآمدی آموزش» نام‌گذاری شده است.