خسارت مرگ هر نفر به کشور در تصادفات ۸.۳ میلیارد تومان

۱۷ هزار کشته در سال معادل جان باختن ۲ نفر در هر ساعت بر اثر تصادفات بوده و به ازای هر یک نفر کشته ۳۰ نفر مجروح شده که ۱۰ تا ۲۰ درصد آنان دچار معلولیت می‌شوند

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: به ازای هر نفری که تصادفات شهری و جاده‌ای جانشان را می‌گیرد، کشور متحمل ۸.۳ میلیارد تومان خسارت می‌شود.‌

سردار سید کمال هادیان‌فر در جلسه شورای ترافیک استان اصفهان اظهار داشت: سالانه ۱۷ هزار نفر در کشور در تصادفات کشته و ۳۶۹ هزار نفر مجروح می‌شوند که البته این آمار نسبت به ۱۱ سال گذشته روند کاهشی داشته و از عدد ۲۸ هزار نفر کشته به ۱۷ هزار نفر رسیده که این آمار نیز شرایط بسیار بدی است.

وی ادامه داد: ۱۷ هزار کشته در سال معادل جان باختن ۲ نفر در هر ساعت بر اثر تصادفات بوده و به ازای هر یک نفر کشته ۳۰ نفر مجروح شده که ۱۰ تا ۲۰ درصد آنان دچار معلولیت می‌شوند.‌

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه سالانه ۲۵۰۰ نفر عامل مرگ ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر دیگر می‌شوند، خاطرنشان کرد: به ازای هر نفر که تصادفات شهری و جاده‌ای جانشان می‌گیرد ۸.۳ میلیارد تومان به کشور خسارت وارد می‌شود.‌

سردار هادیان فر ادامه داد: هر دولتی شاخصی برای تولید ناخالص ملی تعیین می‌کند اما باید گفت تصادفات هفت درصد خسارت مسلم در تولید ناخالص ملی دارد.

وی با بیان اینکه ۹ تا ۱۱ درصد بودجه کشور صرف خسارات ناشی از تصادفات می‌شود، افزود: این مسئله ناراحت کننده است در حالی که تفکری وجود ندارد که اگر در دولت‌ها بودجه‌ای برای توسعه و ایمن سازی حمل و نقل اختصاص یابد، اتلاف سرمایه نیست بلکه سرمایه گذاری و جلوگیری از خسارت است.

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه بیمه‌ها سالانه ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت می‌پردازند، خاطرنشان کرد: تنها ۲ هزار میلیارد تومان هزینه به تصادفات ساختگی می‌پردازند و زمانیکه در جلسات به ایشان گفته می‌شود از این ۳۵ هزار میلیارد مبلغی را برای کاهش تصادفات تخصیص دهید بیمه‌ها می‌گویند آن قانون دارد اما این که شما می‌گوئید قانون ندارد.

سردار هادیان‌فر گفت: کنترل این شرایط در توان شورای عالی ایمنی ترافیک است که پس از هشت سال در این دولت احیا شده و امید است تصمیمات در مسیر درست قرار گیرد.‌

وی با بیان اینکه برغم محدودیت‌ها، گام‌های بسیار اثربخش و خوبی امسال صورت گرفت، گفت: موضوع ماده ۲۳ حل و فصل شده و امسال پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به حساب خزانه واریز کردیم؛ یکی از مشکلات عدیده در بازگشت این پول‌ها به استان‌ها و شهرداری‌ها در بحث شهرها برطرف شد که بدون در نظر گرفتن ماده ۲۳ برنامه و بودجه ۳۰ درصد سهم شهرداری‌ها مستقیم به وزارت کشور واریز می‌شود.‌

سردار هادیان نفر با بیان اینکه یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان این پول در حساب وزارت کشور است، اضافه کرد: این از جزو موضوعاتی است که انجام شده است و درباره بند (و) ماده ۲۳ نگرانی درباره آن وجود ندارد.

رئیس پلیس راهوار فراجا تصریح کرد: طی نشستی که در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ داشتیم بررسی جامعی درمورد کشورهایی که در این حوزه موفق عمل کردند، صورت گرفت که آنان چگونه توانستند شمار جانباختگان ناشی از تصادفات را کاهش دهند.

وی ادامه داد: ۱۳۸ کشور دنیا را بررسی کردیم و دستاوردهای خوبی کشف کردیم و روند دولت‌های گذشته بعد از انقلاب بویژه ۲۰ سال اخیر را بررسی کردیم دولت‌هایی که در این بخش خوب عمل کردند یا بی تفاوت بودند اقداماتشان بررسی شد.‌

سردار هادیان فر افزود: یک نکته خیلی مهم در این ۲ مطالعه موضوع مدیریت بود زیرا مدیریت نقش بسیار جدی و اثربخشی در توسعه حمل و نقل و اسیب‌های ناشی از این توسعه دارد.

وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته آنچه که ملموس بود تمرکز و توجه دولت‌ها به حوزه حمل و نقل و ایمنی و کیفیت بود و امروز خودروسازان بزرگ دنیا به ۲ ویژگی مهم یعنی کیفیت و ایمنی توجه دارند.

رئیس پلیس راهور فراجا با بیان اینکه توجه مدیریت به ایمنی و آسیب‌های ناشی از فقدان آن مهم است، افزود: ۹۴ درصد حمل و نقل کشورمان زمینی و ۶ درصد دریایی، هوایی و ریلی است در حالی که این آمار در اروپا متفاوت است زیرا آنان هزینه داشتن خودروی شخصی را برای مردم سخت می‌کنند که از وسایل عمومی استفاده کنند موضوعی که ما برعکس عمل می‌کنیم.

سردار هادیان فر با بیان اینکه سالانه ۲ میلیون وسیله نقلیه به خودروهای در حال تردد کشور اضافه می‌شود، ابراز داشت: در حال حاضر آمار خودروهای در تردد ما به ۳۹ میلیون دستگاه رسیده است و به جای اینکه خودروساز خود را تولید کرده اسقاط کند، دولت شرایطی فراهم کرده که واردات خودرو انجام شود و این اضافه شدن وسایل نقلیه زحمت برای پلیس راهور است.

وی ادامه داد: در حالی به تعداد خودروها اضافه شده که در خیابان‌های ما تغییراتی ایجاد نمی‌شود اما نظام به تولید و خرید خودرو اجازه داده است.

سردار هادیان فر تصریح کرد: نگاه دولت باید به سمت ناوگان عمومی ایمن برود و از آن حمایت شود.

سردار هادیان فر تصریح کرد: نوروز امسال شرایط متفاوت است زیرا سال ۱۴۰۱ روند تصادفات افزایشی بود سال جاری تا امروز شمار جانباختگان به ۱۶ هزار ۸۰۰ نفر رسیده و ۲۸۰ هزار مجروح داشتیم.

وی با بیان اینکه ۳۴ درصد تصادفات و ۷۰ درصد کشته‌ها در جاده‌ها اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: ۲۳ اسفند امسال رزمایش آمادگی طرح‌های نوروزی را در استان‌ها داریم واز ۲۴ اسفندماه طرح نوروزی ما آغاز می‌شود زیرا پیش بینی پیک سفر ما از ۲۴ اسفند است.‌

وی اضافه کرد: نوروز ۱۴۰۲ پیش بینی این است که ۳۸ درصد نسبت به ۱۴۰۱ افزایش سفر داشته باشیم که علت آن کاهش کرونا و افزایش خودروها است.