حمایت از دارو را قطع نکنید

فرزانه مستاجران خبر کوتاه بود.” کشف ۱۹ کامیون دارو قاچاق شده از ایران ، در عراق” اما حواشی اطراف آن در چند روز اخیر بسیار زیاد بوده و همه را مجبور کرده است واکنش نشان دهند. از وزیر تا نماینده مجلس و مردمی که این روزها کمبود دارو را به خوبی در کشور احساس میکنند. […]

فرزانه مستاجران

خبر کوتاه بود.” کشف ۱۹ کامیون دارو قاچاق شده از ایران ، در عراق” اما حواشی اطراف آن در چند روز اخیر بسیار زیاد بوده و همه را مجبور کرده است واکنش نشان دهند. از وزیر تا نماینده مجلس و مردمی که این روزها کمبود دارو را به خوبی در کشور احساس میکنند.

ماجرا از آن جا آغاز می شود که رسانه‌های عراقی روز پنجشنبه به نقل از دستگاه اطلاعاتی ارتش این کشور گزارش دادند که این داروها با هدف فرار از پرداخت تعرفه گمرکی به ارزش بیش از صدها هزار دلار به وسیله ۱۹ کامیون با عبور غیرقانونی از جاده‌های خانقین به استان دیالی واردشده بودند. پیش از این نیز چندین بار نیروهای امنیتی ایران مستقر در مرزهای ایران و عراق از خنثی کردن عملیات قاچاق دارو به عراق و دستگیری عوامل آن‌ها خبر داده بودند.

اما مسئولین  قیمت پایین دارو در ایران را تنها دلیل آن ذکر میکردند و می گفتند: قاچاق دارو از کشور به علت قیمت پایین آن در ایران و افت ارزش ریال نسبت به ارز کشورهای همسایه اتفاق می افتد.

گفته می شود قاچاقچیان با سوءاستفاده از این فرصت با خروج دارو سودهای سرشاری کسب می کنند اما یک سوال همیشگی وجود دارد و ان هم چگونگی خروج این کامیون ها از ایران است. مگر می شود ۱۹ کامیون به صورت قطار در حال قاچاق دارو باشند و هیچ مرزی جلودار آنها نباشد؟!

این درو ها از مرز  باشماق ایران وارد خاک عراق شده است اما مسئول این مرز در واکنش به ابهامات مطرح شده از سوی طرف عراقی در خصوص قاچاق دارو از این مرز گفته که صادرات دارو بر اساس بخشنامه‌ها و مصوبات بالادستی ممنوع بوده و بنابراین هیچ گونه دارویی از مرزهای رسمی صادر نشده است. ، در حال حاضر ابهامات ایجاد شده در خصوص قاچاق دارو به عراق از سوی مقامات رسمی  کشور در سلیمانیه در حال پیگیری بوده اما مسئولین کشور ما این خبرر را تکذیب کرده اند.

بعد از انتشار این اخبار در فاصله کوتاه سازمان غذا و دارو چنین موضوعی را تکذیب و به دنبال آن گمرک ایران نیز اعلام کرد که قطعا هیچ گونه صادرات دارویی از طریق مرزهای رسمی انجام نشده است و هر آنچه بوده ترانزیت دارو از کشورهای دیگر به عراق است .داروهای ترانزیت شده عمدتا شامل  پتاسیم کلاولانات، انسلین، واکسن های دامپزشکی، پنی سیلین و مشتقات آن، آنتی بیوتیک ها ، باندهای استریل و پانسمان، الکل، زینک اکساید، چسب لویکوپلاست بوده است.

در همین چند روز هم خبرهایی مبنی بر بررسی بیشتر ادامه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به دارو در مجلس و هیئت دولت به گوش می رسد و شاید مسئولین این اخبار را بهانه کرده اند تا حمایت از دارو را نیز قطع کنند. کما اینکه با همین اوضاع هم بسیاری از اقشار جامعه توانایی پرداخت هزینه های درمانی را ندارند. تخصیص ارز به کالاهای اساسی برای حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان داخلی به‌طور جدی از زمان جنگ تحمیلی آغاز شد. در شرایطی که اقتصاد کشور شکل درستی به خود نگرفته است ، حمایت از اقشار ضعیف با کنترل قیمت کالاهای اساسی از این طریق بهترین راه حل به نظر می‌رسد. مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم اصفهان در اینباره گفته  “اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به دارو زمینه ایجاد رانت و فساد را فراهم کرده است. کمیسیون اقتصادی مجلس به دنبال حذف ارز یارانه‌ای دارو است.” راه حل این افراد هم حذف ارز دولتی از روی دارو و تقویت بیمه ها به جای آن است.حذف ارز دولتی و تخصیص یارانه به بیمه‌ها، باعث می‌شود مصرف دارو در کشور حدود یک سوم کاهش یابد؛ یعنی ارز مورد نیاز دارو نیز کاهش می‌یابد. اما به این مسئولین باید گفت برای این کار ابتدا باید زیر ساخت های  بیمه ای در کشور برای همه اقشار محیا شود و بعد ارز دولتی از تخصیص به دارو حذف شود.