حساب ویژه چین روی آرامکو!

چین نمی‌تواند از واردات انرژی عربستان چشم پوشی کند و به طور کامل به انرژی روسیه تکیه کند. تقویت پرشتاب روابط چین و عربستان در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی بیانگر جدیت آرامکو و برنامه ریزی عربستان برای حضور بیشتر در بازارهای انرژی کشورهای آسیایی به ویژه چین است. روابط عربستان با چین به عربستان برای به کنترل در آوردن منابع انرژی جهانی برتری می‌دهد

تحلیلگران بر این باورند که تقویت پرشتاب روابط چین و عربستان در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی بیانگر جدیت آرامکو و برنامه ریزی عربستان برای حضور بیشتر در بازارهای انرژی کشورهای آسیایی به ویژه چین است.

به گزارش تحریریه، تارنمای «الخلیج آنلاین» امارات در گزارش خود درباره روابط چین و عربستان نوشت، همزمان با نزدیکی روابط سیاسی چین با کشورهای عربی به ویژه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، عربستان هم تلاش می‌کند روابط خود را با چین تقویت کند.

اقتصاد بعد مهمی از روابط عربستان و چین را تشکیل می‌دهد. به ویژه این در شرایطی است که عربستان در سال‌های اخیر به بزرگترین منبع نفت خام شرکت‌های چینی تبدیل شده است. آمارها نشان می‌دهد که عربستان در سال ۲۰۲۲ میلادی روزانه بیش از یک میلیون و ۸۵۰ هزار بشکه نفت را برای شرکت‌های چینی تأمین کرده است.

اکنون نیز عربستان برای حفظ این جایگاه برنامه ریزی می‌کند. در این راستا شرکت آرامکوی عربستان ۲۶ مارس قراردادی را برای ساخت یک مجتمع پالایشی و پتروشیمی در استان لیائونینگ چین با شرکت‌های چینی «North Huajin Chemical» و «Pangin Xincheng» امضا کرده است.

به نوشته الخلیج آنلاین، آرامکو در اوایل سال ۲۰۲۲ تصمیم به سرمایه گذاری در پروژه‌ای گرفت که یکشنبه گذشته امضا شد و آن را «شرکت پتروشیمی هواجین آرامکو» نامید. این پروژه که قرار است در سال ۲۰۲۴ آغاز به کار کند، شامل یک پالایشگاه با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز و یک کارخانه اتیلن با ظرفیت یک ملیون و ۵۰۰ هزار تن در سال است.

برپایه این گزارش، «امین ناصر» رئیس شرکت آرامکو در حاشیه مجمع توسعه چین در پکن گفت ما در نتیجه این توافق یک فرصت بزرگ برد-برد بزرگ برای ایجاد یک بخش یکپارچه پالایش و پتروشیمی در چین با تمرکز ویژه بر تبدیل مستقیم مایعات به مواد شیمیایی می‌بینیم. آرامکو می‌خواهد در بلند مدت از طریق منابع انرژی و مواد شیمیایی منبعی برای امنیت انرژی چین باشد. آرامکو ظرفیت تولید نفت خود را یک میلیون بشکه در روز افزایش می‌دهد و تا سال ۲۰۲۷ به ۱۳ میلیون بشکه می‌رساند. همچنین این شرکت تولید گاز خود را تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۵۰ درصد افزایش خواهد داد.

بر اساس این گزارش، «احمد ابوقمر» تحلیلگر مسائل اقتصادی معتقد است که روابط عربستان و چین به طور اساسی متکی بر اقتصاد و به ویژه انرژی است. از این رو، شگفت آور نیست که رئیس شرکت آرامکو اعلام کرد این شرکت می‌خواهد به منبعی برای امنیت انرژی چین تبدیل شود.

وی افزود با وجود صادرات انرژی روسیه به چین به دلیل بحران کنونی و تحریم انرژی این کشور از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا بازهم عربستان بزرگترین صادر کننده نفت به چین است. چین نمی‌تواند از واردات انرژی عربستان چشم پوشی کند و به طور کامل به انرژی روسیه تکیه کند. تقویت پرشتاب روابط چین و عربستان در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی بیانگر جدیت آرامکو و برنامه ریزی عربستان برای حضور بیشتر در بازارهای انرژی کشورهای آسیایی به ویژه چین است. روابط عربستان با چین به عربستان برای به کنترل در آوردن منابع انرژی جهانی برتری می‌دهد.