حرکت به سمت مصرف بهینه آب و الگوی مطلوب کشت ضروری است

اصفهان- ایرنا- استاندار اصفهان گفت: حرکت به سمت مصرف بهینه آب و الگوی مطلوب کشت سیاست اکنون این استان در حوزه آب و کشاورزی است. به گزارش ایرنا، عباس رضایی روز پنجشنبه در جلسه کمیته افزایش بهره‌وری آب در حوزه کشاورزی استان در استانداری افزود: تولیدات گلخانه‌ای در گام نخست باید متناسب با نیاز استان و […]

اصفهان- ایرنا- استاندار اصفهان گفت: حرکت به سمت مصرف بهینه آب و الگوی مطلوب کشت سیاست اکنون این استان در حوزه آب و کشاورزی است.

به گزارش ایرنا، عباس رضایی روز پنجشنبه در جلسه کمیته افزایش بهره‌وری آب در حوزه کشاورزی استان در استانداری افزود: تولیدات گلخانه‌ای در گام نخست باید متناسب با نیاز استان و کشور باشد و در گام بعدی مبحث صادرات در دستور کار قرار گیرد.
وی اضافه کرد: امکانات و تسهیلات بانکی لازم است در راستای ارتقای راهکارهای افزایش بهره‌وری و الگوی مطلوب کشت متناسب با آب استان جهت دهی شود.
استاندار اصفهان اظهار کرد: در این راستا اجرای سیاست‌های تشویقی در حوزه تسهیلات، بازاریابی، بیمه و تامین یارانه نهاده‌ها می‌تواند در ترغیب کشاورزان به سمت این سیاست‌ها موثر باشد.
وی اضافه کرد: همچنین تولید محصولات رسانه‌ای آموزشی و انگیزشی توسط رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما در راستای آگاهی بخشی، اطلاع رسانی و اقناع سازی و ترغیب و سوق دادن کشاورزان به سمت تغییرالگوی کشت و اجرای سیاست‌های آبی استان از دیگر برنامه‌های تاثیرگذار است.
رضایی ادامه داد: استفاده از ظرفیت تشکل‌های صنفی کشاورزی و استفاده از نقطه نظرات کارشناسی اعضای کمیته در جمع بندی و تکمیل سیاست‌های تشویقی می‌تواند در اقناع‌سازی و همراهی کشاورزان با سیاست‌های آبی حوزه کشاورزی موثر باشد.
وی با اشاره به برخی الزامات استانی در خصوص تغییرالگوی کشت از جمله مساله حقآبه‌ها، گفت: لازم است مستندات حقآبه‌های کشاورزان جمع‌آوری تا از طریق معاونت حقوقی ریییس جمهوری پیگیری شود.
جلسه کمیته افزایش بهره‌وری آب در حوزه کشاورزی استان اصفهان روز پنجشنبه با دستور کار بررسی روند تغییرالگوی کشت متناسب با منابع آبی سطحی و زیر سطحی در چهار وضعیت نرمال آبی،  کم آبی خفیف، کم آبی متوسط  و کم آبی شدید در استانداری اصفهان برگزار شد.

استان اصفهان با دارا بودن ۵۶۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی ۳.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را  به خود اختصاص داده است و در مناطق گرم و خشک استان خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی استان بادام و گردو و در مناطق معتدل و معتدل سرد انواع محصولات دانه دار و هسته دار کشت می‌شود.

مجموع  اراضی زراعی استان حدود  ۴۸۶ هزار هکتار است که در سال‌های نُرمال از حیث بارندگی حدود ۷۰ درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و پانصد هزار تن است.

مجموع اراضی باغی استان نیز حدود ۸۰ هزار هکتار است و بطور عمده شامل محصولاتی مانند انواع سیب درختی، انار، به، انگور، بادام، پسته، گلابی و زردآلوست و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای استان در شرایط عادی حدود ۸۰۰ هزار تن برآورد می‌شود.

از تولیدات شاخص محصولات کشاورزی استان می‌توان به شیرخام با تولید یک هزار و ۴۴۳ تن (رتبه اول کشور)، گوشت مرغ با تولید حدود ۲۰۰ هزار تن و تخم مرغ ۱۰۵ هزار تن در سال (رتبه دوم)، گوشت قرمز با تولید هفتاد هزار تن در سال (رتبه پنجم)، عسل هفت هزار و سیصد تن  در سال (رتبه سوم) ، گوشت بوقلمون ۱۰ هزار تن (رتبه اول) و شترمرغ با تولید هزار تن در سال (رتبه دوم) در سال اشاره کرد.