حال سلامت روانی-اجتماعی جامعه خوب نیست

دریا وفایی: دو سه سالی می‌شود که آژیرخطر اختلالات روحی روانی به ویژه افسردگی در کشور و خصوصاً در پایتخت به صدا درآمده است. این موضوع بارها و بارها توسط وزارت بهداشت گوشزد شده و اکنون چند روزی است که سوده نجفی عضوهیئت رئیسه کمیته سلامت شورای شهر تهران هشدارداده است «شهروندان تهران بیش ازسایر […]

دریا وفایی: دو سه سالی می‌شود که آژیرخطر اختلالات روحی روانی به ویژه افسردگی در کشور و خصوصاً در پایتخت به صدا درآمده است. این موضوع بارها و بارها توسط وزارت بهداشت گوشزد شده و اکنون چند روزی است که سوده نجفی عضوهیئت رئیسه کمیته سلامت شورای شهر تهران هشدارداده است «شهروندان تهران بیش ازسایر شهرها درمعرض ابتلا به بیماری‌های روانی هستند». اوازوزارت بهداشت وسازمان نظام روانشناسی کشور خواسته است تا هرچه سریعتربرنامه ریزی جدی و عملیاتی در این زمینه داشته باشند.

نجفی همچنین گفته است: هنوز در ارگان‌ها و سازمان‌های اجرایی جامعه برنامه‌های مدون و تاثیرگذار برای آگاهی و آموزش شهروندان از آسیب‌های بیماری‌های روحی روانی و اهمیت این موضوع و ارتباط آن با سلامت جسم تعریف نشده است.

  • حال سلامت روانی – اجتماعی در کشور به ویژه پایتخت نشین ها اصلاً خوب نیست

موسی چلک رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران هم پیش از این اعلام کرده بود: حال سلامت روانی – اجتماعی در کشور به ویژه پایتخت نشین ها اصلاً خوب نیست و بین ۲۳ تا ۲۵ درصد مردم حداقل یک اختلال روانی دارند و درتهران این رقم ۴/۳۰ درصد است یعنی از میانگین کل کشور هم بیشتر است.

  • راجع مسائل اجتماعی همینطور روی هوا حرف زدن هیچ ارزشی ندارد

اما اظهارات علی اصغرعنابستانی رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این رابطه حکایت از غیرتخصصی بودن هشدارهای بیان شده دارد. او درگفت و گو با ما ضمن رد صحبت‌های عضوهیئت رئیسه کمیته سلامت شورای شهرتهران تصریح کرد: معمولاً این حرف‌ها چندان مستند نیست و این‌ها نیازمند کاردقیق و پژوهشی اجتماعی است، قطعاً راجع مسائل اجتماعی همینطور روی هوا حرف زدن هیچ ارزشی ندارد.

عنابستانی در پاسخ به اینکه «شما وضعیت سلامت اجتماعی و روان جامعه ایران به ویژه شهروندان تهران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟» بیان داشت: بالاخره بخشی از مسائل روانی مردم به مسائل اقتصادی ربط دارد و می‌بینیم که شرایط اقتصادی هم اصلاً خوب نیست. این یک واقعیتی است که الان داریم و برای هیچ طبقه‌ای حتی طبقات بالاهم خوب نیست.

وی ادامه داد: وقتی وضعیت خراب است برای همه خراب است منتهی طبقه ضعیف فشار بیشتری را متحمل می‌شود. طبیعتاً شرایط اقتصادی می‌تواند در فشارروانی مردم تاثیرجدی بگذارد و آرامش زندگی‌شان را برهم بزند.

رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی البته تلنگری هم به رسانه‌ها زد و گفت: بخش زیادی از این موضوع هم به مباحث رسانه‌ای و القائاتی که درجامعه ما وجود دارد برمی گردد، متاسفانه تلقین‌های منفی درایران بسیار زیاد است و باعث ارائه چنین آمار و ارقامی از سوی بعضی‌ها می‌شود، درحالی که باید به مردم امیدواری داد.

از عنابستانی پرسیدیم «آیا تلقین کاذب به سهم خودش مشکل ساز نیست؟» وی پاسخ داد: خیر چون این امید وجود دارد و شرایط به سمت بهتر شدن درحال حرکت است و آثارش هم مشهود است هرچند الان چون شرایط معیشتی سخت است مردم این حرف را ازما نمی‌پذیرند ولی روزهای خوبی را خواهیم داشت.

این نماینده مردم درمجلس شورای اسلامی به این پرسش که «به نظر صحبت‌هایتان با واقعیت فعلی جامعه در تضاد است، امید واقعی منظورتان است یا امید واهی؟» جواب داد: خیر اصلاً چنین چیزی نیست و کاملاً منطبق برواقعیت است. خب به هرحال گرانی‌ها هست ولی می گوئیم شیب گرانی‌ها به سمت پائین آمده است. سطح دلار این روزها در نوسان است. قیمت‌ها یک فشار تخلیه‌ای داشت که تخلیه شد.

رئیس کمیته اشتغال و روابط کار کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: بنابراین مشکلات روحی روانی در کشورمان به این شدت نیست و عده‌ای پیاز داغش را زیاد می‌کنند.