جهت پیوستن به شبکه جهانی شهرهای دوستدار سالمند

ایستادن در ستایش بزرگترها برنامه‌های مدیریت شهری اصفهان به مناسبت هفته ملی سالمندان و مجموعه اقدامات آن برای پیوستن به شبکه جهانی شهرهای دوستدار سالمند در نشستی تشریح شد. این نشست با حضور مسئولان شهری در عمارت باغ زرشک برگزار و در آن بر پیوستن قریب‌الوقوع شهر اصفهان به شبکه جهانی شهرهای دوستدار سالمند و […]

ایستادن در ستایش بزرگترها

برنامه‌های مدیریت شهری اصفهان به مناسبت هفته ملی سالمندان و مجموعه اقدامات آن برای پیوستن به شبکه جهانی شهرهای دوستدار سالمند در نشستی تشریح شد. این نشست با حضور مسئولان شهری در عمارت باغ زرشک برگزار و در آن بر پیوستن قریب‌الوقوع شهر اصفهان به شبکه جهانی شهرهای دوستدار سالمند و آغاز فاز دوم و اجرایی این طرح تأکید شد. در ابتدای این نشست، محمد عیدی، معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، پیام قدرت‌اله نوروزی شهردار اصفهان را قرائت کرد.

 

  • سالمندی بیش و پیش از این که یک واقعیت بیولوژیک باشد، پدیده‌ای اجتماعی است

شهردار اصفهان در این پیام ضمن گرامیداشت روز جهانی سالمند آورده بود: «به گمان ما شهر دوستدار سالمند شهری است فرهنگی که در خود، سه شاخص زیست‌پذیری، حیات‌محوری و معناگرایی را در دو ساحت فضای کالبدی و شبکه روابط انسانی شهر بروز و ظهور داده است و با توجه و تکیه بر تمامی اضلاع و ابعاد هرم جمعیت می‌کوشد توسعه را با شاخص پایداری محقق سازد. به اعتبار این مقدمه، بر این باورم که سالمندی بیش و پیش از این که یک واقعیت بیولوژیک باشد، پدیده‌ای اجتماعی است که رویکرد و نحوه مواجهه ما در زیستگاه‌های شهری می‌تواند آن را تبدیل به فرصتی برای ارتقاء سطح خلاقیت فرهنگی، مسئولیت شهروندی و مشارکت‌جویی اجتماعی کند یا تهدیدی که تالی آن ناامیدی و گوشه‌گیری و بی‌انگیزگی باشد. البته که سالمندی ظرفیتی ناشناخته یا کمتر شناخته شده برای توسعه و پیشرفت شهر است، به شرط آنکه مدیریت شهری و دستگاه‌های هم‌جهت و هم‌سو و همچنین نهادهای مدنی پر دغدغه، در مسیر برنامه سالمندی پویا و یا فعال گام نهند. در این حالت است که ما با سرمایه انسانی بس سترگی مواجه خواهیم بود که واقعیتاً سالمند و هویتاً جوان است و به جای افسردگی و طردشدگی و دلزدگی، سرمایه‌ای ارزشمند و گرانبها برای جامعه شهری تلقی می‌گردد که نه فقط موضوع توسعه پایدار است بلکه کارگزار آن نیز هست. از این منظر است که باید بگویم شهرهای امروز ما برای بهزیستی و زیست‌پذیری، گریز و گزیری ندارند که در کنار قدرت و تخصص جوانان و میانسالان، به قوه تخیل کودکان و سرمایه تجربه سالمندان نیز اتکاء کنند که به قول مولانا صائب: گشایش از دم پیران بود جوانان را/ به خاک بوس هدف تیر بی‌کمان نرود.»

  • باید سالمندی را یک ارزش دید

در ادامه، رییس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه جامعه باید به سالمندی به عنوان یک ارزش در میان زنجیره‌های ارزش خود بنگرد، اظهار داشت: یکی از سیاست‌های اولویت‌دار مدیریت شهری اصفهان در چند سال اخیر توجه جدی به زیرساخت‌های زیست‌پذیری، حرکت در مسیر توسعه پایدار و ایجاد شهری دوستدار سالمند و مناسب برای زیست آنها بوده است.

کوروش محمدی افزود: نگاه ما در این مسیر مبتنی بر چند حوزه بود؛ نخست حوزه نگرش‌ها و باورهای جامعه که معتقدیم اگر قرار باشد شهری دوستدار سالمند و دوستدار کودک باشد باید باورپذیر باشد و به تغییر باورها تن دهد و در درجه دوم انرژی خود را معطوف به ایجاد و اصلاح زیرساخت‌ها کردیم و در این زمینه به وجود تعامل با بخش‌ها و دستگاه‌های گوناگون تأکید داشته چون به دلیل محدودیت‌های مالی، هیچ دستگاهی نمی‌تواند به تنهایی به وظایف خود در حوزه‌های اجتماعی و انسانی عمل کند.

وی گفت: از حدود دو سال پیش دبیرخانه شهر دوستدار سالمند را در شهرداری اصفهان و به طور مشخص در معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری مستقر کردیم و از آن زمان تاکنون مجموعه اقدامات ارزشمندی در این دبیرخانه انجام شده است.

  • سالمندی به سرعت در ایران و جهان در حال گسترش است

نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران نیز در ارتباطی زنده با این نشست، گفت: آماده آغاز فاز دوم برنامه شهر دوستدار سالمند در اصفهان با همکاری شهرداری اصفهان، شورای ملی سالمندان ایران و بهزیستی اصفهان هستیم. لیلا السائجی جودان بیان کرد: نتایج این همکاری طولانی‌مدت به گوش خیلی از کشورها رسیده و تمایل دارند از تجربیات شهر اصفهان در این زمینه استفاده کنند. وی با بیان اینکه سالمندی به سرعت در ایران و جهان در حال گسترش است، افزود: البته اینکه بیش از ۱۰ درصد جمعیت یک کشور را سالمندان تشکیل دهند نشان‌دهنده توسعه مولفه‌های بهداشتی و رفاه در آن کشور است. نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران ادامه داد: شهرهای بسیاری در دنیا در تلاش هستند به شبکه شهرهای دوستدار سالمند بپیوندند. هم‌اکنون ۸۳۰ شهر در ۴۱ کشور جهان عضو این شبکه هستند و مطمئن هستم که اصفهان نیز به‌زودی به این شبکه می‌پیوندد. تمرکز ما امسال بر تدوین برنامه عملیاتی و راهبردی تحقق محیط دوستدار سالمند و اجرا در پنج محله اصفهان به صورت پایلوت است.

  • رشد سالمندی در اصفهان کمی از میانگین کشوری بالاتر است

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان نیز در این نشست تأکید کرد، اگر دبیرخانه شهر دوستدار سالمند در جایی به جز شهرداری اصفهان تشکیل می‌شد امروز انجام چنین اقداماتی میسر نبود.

مرضیه فرشاد اظهار داشت: پس از ثبت رسمی اصفهان در شبکه شهرهای دوستدار سالمند ظرف یکی دو ماه آینده، فاز اجرایی آن آغاز می‌شود. وی افزود: رشد سالمندی در اصفهان کمی از میانگین کشوری بالاتر است. میزان سالمندی در استان اصفهان ۱۰.۶ درصد و میانگین کشوری ۹.۲ درصد است که این موضوع مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند. حدود ۳ هزار نفر از سالمندان اصفهانی در خانه‌های سالمندان زندگی می‌کنند و رویکرد فعلی، ایجاد خانه‌های کوچک به‌جای خانه‌های سالمندان وسیع است.

به گفته مدیرکل بهزیستی استان اصفهان، شهر دوستدار سالمند به ما کمک می‌کند که شرایط بهتر زندگی برای سالمندان را در هشت محور شامل محیط مناسب‌سازی شده، حمل و نقل مناسب، مشارکت اجتماعی، مشارکت مدنی و اشتغال، احترام، اطلاعات و ارتباطات، حمایت اجتماعی و خدمات سلامت فراهم کنیم.

  • فراهم کردن محیط مناسبی برای سالمندان در سند ملی سالمندان

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور نیز در ارتباط زنده با این نشست گفت: نگاه ما در سند ملی سالمندان این است که محیط مناسبی برای سالمندان فراهم کنیم. حسام‌الدین علامه اظهار داشت: خوشبختانه شهر اصفهان به صورت عملیاتی وارد حوزه شهر دوستدار سالمند شده، در حالی که شاید شهرهای زیادی در ایران داعیه‌دار این امر هستند که اقدام عملی کمتری در آنها صورت گرفته است. به گفته وی، پنج نقطه شهر اصفهان از جمله محور گردشگری آن برای فراهم کردن مختصات شهر دوستدار سالمند انتخاب شده است. در پایان این مراسم از مجموعه تولیدات سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با موضوع سالمندان و لوگوی شهر دوستدار سالمند رونمایی شد.

  • «کرونا، فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان»؛ شعار روز جهانی سالمند

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان نیز در حاشیه این مراسم ضمت تشریح برنامه‌های این سازمان در هفته ملی تکریم سالمندان گفت: کرونا، فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان»، شعار روز جهانی سالمند است. مرتضی رشیدی با بیان اینکه برنامه‌های هفته ملی تکریم سالمندان از ۷ تا ۱۳ مهرماه برگزار می‌شود، درباره برنامه‌های این سازمان به این مناسبت اظهار داشت: امسال “کرونا، فرصتی برای تغییر نگاه به سالمندان” شعار روز جهانی سالمند است و تلاش کردیم برنامه‌های خود را متناسب با این شرایط و به صورت مجازی برگزار کنیم. وی افزود: ثبت درخواست اصفهان برای عضویت در شبکه جهانی شهرهای دوستدار سالمند از جمله اقدامات شهرداری اصفهان بوده است و در یک سال گذشته برنامه‌های مدونی در این راستا با همکاری اداره‌کل بهزیستی استان اجرا کردیم.

به گفته معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، اختصاص تبلیغات شهری به موضوع سالمندی موفق، اختصاص بخشی از مجموعه سلامت اجتماعی “فیروزه” به موضوع سالمندی، آماده‌سازی هشت بروشور و هفت کتابچه با موضوع سالمندی، طراحی لوگوی اصفهان شهر دوستدار سالمند به دو زبان فارسی و انگلیسی و تدوین دو عنوان کتاب در زمینه سالمندان نیز از دیگر اقدامات این سازمان برای تکریم سالمندان بوده است. رشیدی ادامه داد: سالمندی در فرهنگ اسلامی، بیماری‌های شایع در سالمندی، تغذیه سالمندی و ازدواج در سالمندی برخی از عناوین این بروشورها بوده و کتابچه‌هایی نیز با عناوین دوران سالمندی، اعتیاد در سالمندان، بیماری‌های شایع در سالمندی، تغذیه سالمندی، سبک زندگی سالمندان و مشارکت اجتماعی سالمندان تدوین و رونمایی شده است. وی با اشاره به اجرای طرح “قصه‌گویان سپید” برای آموزش قصه‌گویی به سالمندان ادامه داد: قرار بود این طرح با حضور این قصه‌گویان در مدارس ادامه یابد که با توجه به شیوع بیماری کرونا این امکان میسر نشد و به زمان دیگری موکول شد. به گفته معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، جشنواره ملی عکس سالمندی با حضور عکاسان سراسر کشور برگزار شده و ۴۰ اثر برگزیده به زودی در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. رشیدی بیان کرد: در طرح پیک دانایی، کتاب‌های از مجموعه کتابخانه‌های شهرداری اصفهان با پیک رایگان برای سالمندان ارسال می‌شود و ضمن اینکه سالمندان برای عضویت در این کتابخانه‌ها از تخفیف ۵۰ درصدی برخوردار می‌شوند، می‌توانند از این طرح رایگان نیز استفاده کنند. وی تصریح کرد: باغ تجربه نیز به عنوان دفتر تخصصی سالمند سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان برنامه‌های گوناگونی برای پر کردن اوقات فراغت سالمندان برنامه‌ریزی کرده است.