جلوگیری از کرونای روابط زوجین/باید و نبایدهای ایام تعطیلات اجباری

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با توجه به ایام خانه نشینی و احتمال بروز اختلافات میان زوجین، در ارتباط با روشهای جلوگیری از کرونای روابط زوجین توضیحاتی ارائه کرده است.

میثم یاسا به طولانی شدن ایام در خانه نشینی و احتمال بروز برخی اختلافات بین زوجین در این راستا پرداخت و اظهار داشت: هرچند این روزها «کرونا» را با نام یک ویروس که در جهت تضعیف و از کار انداختن سلامتی افراد جامعه یکه تازی می کند می شناسیم اما بد نیست بدانیم از کرونای جسمی بدتر کرونای فکری، اخلاقی و رفتاری است.

وی افزود: بر این اساس در شرایط قرنطینه و حضور اجباری زن و شوهر در کنار یکدیگر هرچند ممکن است آن دو مبتلا به این ویروس منحوس نشوند اما اگر در روابط فیمابینی خود به عنوان زن و شوهر دقت نکنند، ارتباط آنها ممکن است یک ارتباط معیوب و دارای اختلال شود که ما از آن به ارتباط کرونایی تعبیر می کنیم.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی اصفهان به توضیح بیشتر در این ارتباط پرداخت و گفت: اگر از زن و شوهرها بپرسیم که کدام یک از روزهای هفته را بیشتر مستعد تنش با همسرتان می دانید معمولاً به روزهای تعطیل اشاره می کنند.

باید و نبایدها پیشگیری از کرونایی شدن روابط میان زوجین

وی اضافه کرد: بر این اساس باید توجه کنیم که اگر به خاطر بیماری کرونا قرار است مدتی با یکدیگر در خانه بمانیم و البته دغدغه هایی مانند دغدغه مالی شوهر هم اگر بر آن افزوده شود، هر یک از زوجین برای پیشگیری از کرونایی شدن ارتباطاتشان خود را باید ملزم به یک سری بایدها و نبایدها کنند.

یاسا با اشاره به اینکه این زمان فرصتی ناب برای گفتگوی متقابل زوجین است، گفت: یکی از موضوعات مهمی که به تقویت روابط زناشویی و استمرار آن کمک می کند گفتگوهای میان زن و شوهر و دیگر اعضای خانواده است که شاید در زمان های دیگر، کمتر فرصتی برای آن پیدا شود.

آداب خاصی که زن وشوهر باید در گفتگوی متقابل رعایت کنند

وی با بیان اینکه این تعطیلات فرصت مناسبی برای صحبت کردن زوجین بای یکدیگر است اما نباید فراموش کرد که گفت و گو آدابی دارد، تاکید کرد: از جمله آن آداب این است که در مورد چه موضوعاتی باید گفتگو کرد که در این ارتباط سخن گفتن از اشتراکات برای تقویت آنها می تواند مورد توجه زوجین باشد.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی تاکید کرد: وقتی ما با همسرمان درباره اشتراکات اعتقادی خود سخن می گوییم، موجب می شود هر دو در این عقیده، استوارتر شده و نقطه اشتراکمان تقویت شود.

فرصتی مغتنم برای صحبت درباره تربیت فرزند برای رسیدن به وحدت رویه

وی گفت و گو درباره امور زندگی را از دیگر موارد مهمی برشمرد که در راستای اطلاع زوجین از اوضاع یکدیگر و درد و دل منجر به آرامش موثر است و گفت: این گفتگو، شاید چیزی را حل یا تقویت نکند اما همین اندازه که همسر، سفره دل خود را باز کرده و طرف مقابل خود را شنونده خوبی می بیند، در استحکام روابط زن و شوهر، موثر است.

یاسا صحبت درباره تربیت فرزند برای رسیدن به وحدت رویه وگفت و گو درباره مسائل علمی برای بالا بردن اطلاعات را از دیگر موارد مطرح در این گفت و گو برشمرد و اظهار داشت: اطلاع از مسائل روز، مثل مسائل سیاسی یا علمی، نگاه انسان را به دنیای اطراف خود واقع بینانه می کند و زن و شوهر می توانند در این فضا نیز همراه یکدیگر باشند.

مشاجره و استهلاک انرژی روانی خانواده، نتیجه عدم برنامه ریزی زوجین برای تعطیلات

وی با اشاره به اینکه در این ایام زن و شوهرها باید حتماً با برنامه پیش بروند، تصریح کرد: بدون برنامه ریزی و داشتن نقشه ای خاص، خروجی تعطیلات جز مشاجره و استهلاک انرژی روانی خانواده چیز دیگری نخواهد بود، بر این اساس در ایام تعطیلات افراد خانواده باید برای فعالیت‌های مشترک برنامه ریزی کنند تا بتوانند بیشترین لذت را از اوقات فراغت خود ببرند.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با تاکید بر این مطلب که گاهی تابوشکنی در وظایف می تواند برای طرفین جذاب باشد، به مثال‌هایی در این ارتباط پرداخت و گفت: برخی مردها شستن دو عدد ظرف یا جارو کردن یک وجب از خانه را برای خود تابو و خط قرمز مردی خود می دانند یا برخی خانم ها با وجود اینکه می بینند شوهرشان خوشحال می شود اگر که صبح عید به خواهر شوهرشان که اتفاقاً از خودش کوچکتر است تلفن زده و عید را به او تبریک بگویند، احساس می کنند عزت و احترامی برایشان نماندهاست، در حالیکه همه این کارها به نوعی ویروس کرونای رفتاری و ارتباطی را از بین می برد.

اجتناب از گفت‌وگوهای بیهوده و تنش‌زا در ایام در خانه ماندن

وی با اشاره به نبایدهای رفتاری در ایام در خانه ماندن یکی از این موارد را گفت‌وگوهای بیهوده و تنش‌زا دانست و عنوان کرد: هرچند زن و شوهر باید از فرصت پیش آمده برای گفتگو با یکدیگر بهره ببرند اما بهتر است درباره چند موضوع مانند گفت و گو درباره دیگران، صحبت نکنند.

یاسا با تاکید بر این نکته که چه دلیلی دارد که سخن درباره دیگران را نُقل مجلسمان کنیم، ابراز داشت: این امر باعث می‌شود که در اکثر اوقات به گناه غیبتی که پیامبر اکرم (ص) آن را گناهی بدتر از زنا دانسته اند، آلوده شویم؛ البته باید به این نکته دقت کنیم که الگو قرار دادن زندگی دیگران در صورتی که همسرمان به آن فرد یا آن خانواده حساس نباشد عیبی ندارد.

گفت و گو درباره اختلافات گذشته خط قرمزی در گفت و گوی زن وشوهر

وی گفت و گو درباره اختلافات گذشته را خط قرمز دیگری در گفت و گوی زن وشوهر در ایام عنوان کرد و بیان داشت: بهتر است در این شرایط خاص پرونده‌های اختلافات گذشته را از بایگانی بیرون نکشید و رفع اختلافات را به زمانی بهتر و فرصتی دیگر موکول کنید.

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی کاهش ارتباط با فضای مجازی را موضوع مهم مورد توجه دیگر دیگر در این ایام دانست و گفت: مدیریت فضای مجازی توصیه همیشگی کارشناسان است اما در تعطیلات اجباری که همه اعضای خانواده به نوعی تحت فشارند، وقتی هر یک از زوجین مدام با گوشی موبایلش یا تبلتش مانوس باشد باعث کلافگی طرف مقابل و حتی ایجاد شک و حساسیت در او خواهد شد.

ارتباط صحیح با همسر نیازمند مولتی ویتامین روزانه است

وی تاکید کرد: با توجه به مطالب بیان شده باید دقت کنیم که همان طورکه بدن ما بطور روزانه به انواع ویتامین ها نیاز دارد وگرنه تحلیل می رود، رابطه ما با همسرمان نیز نیاز به ویتامین دارد وگرنه روز به روز سردتر می شود.

وی گفت: امیدواریم با مدد الهی و تلاش فرد فرد هموطنان، هرچه زودتر ویروس منحوس را شکست خواهیم داد و این هم تجربه ای برای ملت ما خواهد شد و و در این مسیر خوشا به حال کسانی که درس ها و تجربیات این پدیده را برای خود نگه دارند به ویژه همسرانی که بایدها و نبایدهای گفتاری و رفتاری تعطیلات اجباری این روزها را رعایت می کنند.