جشنواره مهر سلامت برای تاثیرگذاری نیازمند حمایت دستگاه‌های دولتی و مردم نهاد است

رییس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: جشنواره ملی فیلم کوتاه «مهر سلامت» برای موفقیت بیشتر، نیازمند حمایت بیشتر دستگاه‌های حاکمیتی، دولتی و مردم نهاد است. کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، […]

رییس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: جشنواره ملی فیلم کوتاه «مهر سلامت» برای موفقیت بیشتر، نیازمند حمایت بیشتر دستگاه‌های حاکمیتی، دولتی و مردم نهاد است.
کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه مهرورزی در حوزه سلامت یک مفهوم انسانی و جهان شمول است، گفت: رویکرد انجام عمل خیر در حوزه سلامت باید بر بردار‌های حرکتی جامعه مستولی باشد و ایجاد بستر‌های مناسب برای ترویج این فرهنگ نوع دوستانه در دستور کار همه بخش‌ها و حوزه‌ها قرار گیرد.
وی با اشاره به شعار دومین دوره جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت “هر ایرانی یک مهرورز سلامت” ادامه داد: حوزه سلامت یکی از بخش‌های مهم در جامعه است، در چهار دهه گذشته کشور در حوزه‌‎های مربوط به سلامت ازجمله علوم‌پزشکی، دانش و فناوری‌های نوین، ارتقاء داروسازی و پیشرفت علوم دارویی پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.
رئیس شورای سیاست گذاری دومین جشنواره ملی فیلم کوتاه «مهر سلامت»، با بیان اینکه در حوزه تجهیزات و فناوری‌های پزشکی، عدالت در حوزه سلامت و دسترسی عادلانه به امکانات درمانی نیز پیشرفت کرده‌ایم، افزود: این در حالی بود که در تمام این سال‌ها کشور درگیر تحریم‌های یک‌طرفه و ظالمانه بود.
جهانپور تاکید کرد: رویکرد همبستگی مهمترین عامل در این دستاورد‌ها بود که توانست تهدید‌ها را به فرصتی مغتنم و عاملی انگیزشی برای رشد و تعالی تبدیل کند و بی شک این همبستگی جز در سایه حضور تمامی افراد جامعه در کنار هم امکان پذیر نبود، این امر در حوزه مهرورزی سلامت به مفهوم انجام عمل خیر در این حوزه و برای کمک به حفظ و حفاظت جان هموطنانمان با حضور هر فرد به حد توان خود، تحقق یافتنی است. مشارکت فرد فرد افراد جامعه در این امر نتایج کم بدیلی را رقم خواهد زد.
وی ادامه داد: تبیین فرهنگ مهرورزی سلامت تنها یک رویکرد امیدبخش و قائل به آینده نیست بلکه این مهم بخش مهمی از خاطرات جامعه ایرانی را تشکیل می‌دهد و یادآور ایثارگری‌های بسیار در بخش‌های مختلف چه در انقلاب و چه بعد از آن در دفاع‌مقدس است.
رئیس شورای سیاست گذاری دومین جشنواره ملی فیلم کوتاه «مهر سلامت»، اضافه کرد: در چهار دهه گذشته، موفقیت‌های چشمگیر حوزه سلامت مرهون غلبه رویکرد ایثار بر اندیشه است، در هر موضوعی که کشور توانسته به پیشرفت و پیش‌آهنگی برسد، با تکیه بر این روحیه بوده است.
جهانپور با اشاره به نقش مهرورزی سلامت در برون‌رفت از چالش‌های سلامت اجتماعی، تصریح کرد: جامعه در آینده با موضوعات و چالش‌های جدی مواجه خواهد شد و این موضوع اجتناب‌ناپذیر است، اما باید دانست راه برون‌رفت از این چالش‌ها، نهادینه‌شدن روحیه مهرورزی در این عرصه است که ابعاد مختلف روحی، فیزیکی و اجتماعی را در بر می‌گیرد.
وی، الگوپذیری را یکی از مولفه‌های مهم در موضوع امور خبریه دانست و تصریح کرد: هر فرد و جامعه‌ای در مسیر حرکتی خود به سمت تکامل و تعالی، نیازمند الگوپذیری است و اگر این الگو‌ها به شکلی صحیح به افراد و جامعه شناسانده نشود، فرد و جامعه از الگو‌های دیگری بهره خواهند برد؛ بنابراین شناسایی الگو‌های مهرورزی در عرصه سلامت در همه ابعاد از ملزومات است.
رییس مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ایجاد بخش کرونا در دومین جشنواره فیلم کوتاه «مهر سلامت» اضافه کرد: فرصت‌های الگوپذیری را باید مغتنم شمرد خاصه در شرایطی که جامعه ایرانی نیاز به ساختن الگو ندارد بلکه الگو‌ها به تکثر موجود هستند و تنها کافی است شناسایی و به شکلی صحیح ابعاد وجودی آنان معرفی و تبیین شود و امروز کادر درمان در مبارزه با ویروس کرونا بهترین الگو‌های ایثارگری در حوزه سلامت به شمار می‌آیند و انعکاس این از خودگذشتگی در قالب‌های گوناگون تولیدات نمایشی ضروری است.
وی تاکید کرد: همچنین بسیج ملی مقابله با کرونا را یکی از الگو‌های مناسب برای نسل‌های فعلی و آینده محسوب و خاطرنشان کرد: این حرکت جهادی و شهادت‌طلبانه باید به خوبی در تاریخ کشور ثبت و ضبط و البته مستندسازی شود. بازنمایی روح مهرورزی در برابر این ویروس گرچه وظیفه و رسالت نهاد‌های مختلفی است، اما با توجه به گستردگی و تأثیرگذاری بالای سینما، نیازمند نگاه هنرمندانه، شاعرانه و ادیبانه فیلمسازان است.
جهانپور تصریح کرد: سینما باید تجارب این حضور بشردوستانه در برابر کرونا را ماندگار کند و به عنوان بهترین محل برای دیده‌شدن و بازتاپ رویکرد‌ها و روحیه‌های مهرورزانه در برابر کرونا، رسالت تأثیرگذار خود را به انجام برساند.
وی با اشاره به لزوم حمایت مالی و معنوی از سینماگران برای ایجاد پیوند منطقی میان پرده نقره ای، عمل خیر و حوزه سلامت نیز تأکید کرد: در شرایطی که در بسیاری از محصولات فرهنگ و هنری، گیشه و فروش متعلق به محصولات زرد است و بخش‌های مختلف برای تأمین نیاز‌های خود به روزمرگی دچار شده‌اند و روی موضوعات ارزشمند و بنیادین تمرکز ندارند، حمایت مادی و معنوی از سینماگران دغدغه‌مند یک ضرورت است. این حمایت‌ها در بخش‌های مختلف از جمله تولید، اکران و گیشه باید انجام شود تا هنرمندان با رغبت بیشتر و بدون دغدغه‌‎های روزمره به تولید آثار فاخر، ارزشمند و فرهنگساز در حوزه «سلامت و به ویژه مهرورزی سلامت» بپردازند.
رئیس شورای سیاست گذاری دومین جشنواره ملی فیلم کوتاه «مهر سلامت»، با بیان اینکه آثار ارزشمند فرهنگی و سینمایی نباید تحت‌تأثیر فروش و گیشه مورد غفلت واقع شوند، گفت: وزارت بهداشت آمادگی دارد در حوزه سلامت و موضوعات مرتبط بنابر وظایف ذاتی این نهاد، از آثار فاخر سینمایی و هنری که در چارچوب ارزش‌های بنیادین تولید می‌شوند، حمایت کند چراکه این اقدام نوعی تجلیل و پاسداشت کادر درمان به شمار می‌رود که امروزه از جمله خیرین حوزه سلامت در برابر ویروس کرونا محسوب می‌شوند، آن‌ها که این روز‌ها مشغول انفاق از جان و سلامت خود هستند.
جهانپور با اشاره به گستره تأثیرگذاری جشنواره ملی فیلم کوتاه مهر سلامت، یادآور شد: این جشنواره محلی برای جمع‌آوری و عرضه آثار نمایشی با رویکرد مهرورزی سلامت است و به همین دلیل وزارت بهداشت تلاش می‌کند با مشارکت و همکاری در این جشنواره، موضوع بسیج ملی مقابله با کرونا و مدافعان سلامت را به دیگر شئون امور خیریه متصل و به جامعه معرفی کند.
وی تأکید کرد: جشنواره ملی فیلم کوتاه «مهر سلامت» در دوره گذشته، نسبت به امکانات موجود کارکرد و موفقیت‌های بسیار خوبی داشته است؛ باید دانست موفقیت بیشتر این جشنواره در فرهنگ‌سازی مهرورزی سلامت نیازمند حمایت بیشتر دستگاه‌های حاکمیتی، دولتی و مردم نهاد است.
دومین دوره جشنواره ملی فیلم کوتاه «مهر سلامت» با هدف ارتقاء فرهنگ نیکوکاری در حوزه سلامت از طریق پیوند هنر و عمل خیر با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مجمع خیرین سلامت و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۲۴ تا ۲۷ آبان ماه به دبیری سیدمهدی سیدین نیا با شعار «هر ایرانی یک مهروز سلامت» به صورت آنلاین برگزار می‌شود.