جشنواره فیلم فجرهم نتوانست سینما را ازرکود خارج کند

آزاده سلیمان نژاد: یازدهمین جشنواره استانی فیلم فجردراصفهان از ۱۵ بهمن ماه آغاز به کار کرد. اکران ۱۶ فیلم دردو مجموعه پردیس سینمایی سیتی‌سنتر و پردیس سینمایی ساحل تا ۲۲ بهمن ماه ادامه خواهد داشت. به گفته متولیان جشنواره با توجه به شیوع ویروس کرونا اولویت جشنواره امسال حفظ سلامت شهروندان است، بنابراین به منظورحفظ […]

آزاده سلیمان نژاد:

یازدهمین جشنواره استانی فیلم فجردراصفهان از ۱۵ بهمن ماه آغاز به کار کرد. اکران ۱۶ فیلم دردو مجموعه پردیس سینمایی سیتی‌سنتر و پردیس سینمایی ساحل تا ۲۲ بهمن ماه ادامه خواهد داشت. به گفته متولیان جشنواره با توجه به شیوع ویروس کرونا اولویت جشنواره امسال حفظ سلامت شهروندان است، بنابراین به منظورحفظ پروتکل های بهداشتی قرارشد سینما ها با یک سوم ظرفیت کار کنند. بدیهی است در شرایطی که حدود یک سال از رکود کار سینما وسینما گران می گذرد برگزاری جشنواره فیلم فجر آن هم با ۳۰ درصد ظرفیت نمی تواند جبران خسارتهای وارده به این صنف را بنماید. از این رهگذر گفتگویی کرده ایم با مدیر پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر تا  از حال وهوای جشنواره امسال، میزان خسارتهای کرونا و اقبال مردم به فیلم ها اطلاعاتی به دست آوریم.

 محمد پناهی نژاد در مورد خسارتهایی که کرونا به سینما زد گفت، از اسفند ماه سال گذشته تا کنون هر چند به صورت پراکنده حدود یکی دو ماه سینماها دایر بود، اما عملا شاهد کسادی واز رونق افتادن کار بودیم. به گفته وی شیوع این ویروس آنچنان از لحاظ روانی مردم را تحت تاثیر قرارداده است که با وجود رعایت پروتکل های بهداشتی توسط سینماداران مردم هیچ رغبتی برای دیدن فیلم دریک سال اخیرنداشتند. مدیر پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر در توضیح افزود در۱۱ ماه اخیر مجموعه سینمایی سیتی سنترحدود ۱۲۰  میلیون تومان فروش داشت که ۵۰ درصد این فروش به تهیه کننده تعلق می گیرد. به گفته پناهی نژاد این در حالی است که تنها در فروردین سال ۹۸  وبه خصوص تعطیلات نوروزحدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان فروش این مجموعه بود. وی همچنین افزود: حتی در کم فروش ترین ماههای سال که محرم وصفر وماه رمضان است فروش بلیط حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان بوده است. محمد پناهی نژاد در مورد حقوق پرداختی کار کنان این مجموعه گفت: از آنجا که سعی کردیم در این شرایط  تعدیل نیرو انجام ندهیم حدود ۸۰۰ میلیون تومان پرداخت حقوق کارکنان را داشتیم که این میزان پرداختی و درآمد ضرروزیان  قابل توجهی در پی داشت. وی در مورد شرایط مجموعه سینمایی سیتی سنتردرروزهای برگزاری جشنواره گفت: آغاز به کارجشنواره فیلم فجر بهانه خوبی بود که مردم به شکل جدی از بازگشایی سینماها وشروع به کارآنها مطلع شوند تا بار دیگر گرما ورونق  گذشته به سینماها بازگردد، اما باید گفت: متاسفانه  برگزاری جشنواره هم نتوانست چنان که شاید وباید مردم را به سینماها بکشاند. بخشی از این موضوع به گفته پناهی نژاد علاوه بر کرونا  به کیفیت فیلم های جشنواره امسال برمی گردد، چنانچه از ۱۶ فیلم در حال اکران برای جشنواره امسال تنها ۴ فیلم پرفروش بوده اند. مدیر پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر این  ۴ فیلم مورد اقبال مردم را” شیشلیک”، “ابلق”،” بی همه چیز” و”تی تی” دانست وگفت: فروش این چهار فیلم نزدیک به ظرفیت نهایی سینماست. به گفته وی فیلم های دیگر مانند” مامان”  دریک روز از ۳۰ درصد ظرفیت تنها ۱۸ بلیط فروش داشته است. پناهی نژاد افزود: درست است که کرونا موجب بی مهری مردم نسبت به فیلم های امسال شد اما اقبال مردم به ۴ فیلم گفته شده  نشان می دهد کیفیت فیلم ها در میزان این اقبال سهم بسزایی داشته است. چنانچه  فیلم “شیشلیک “از فیلم های گیشه ای جذابی است که در صورت خروج از شرایط کرونا می تواند بین ۱۵ تا ۲۰  میلیارد تومان فروش داشته باشد.  همچنین به اعتقاد وی ” ابلق” یا” بی همه چیز”  از موضوعاتی  اجتماعی هستند که هر چند شاید رکورد فیلم” متری شش ونیم” را نزنند اما می توانند رکوردهای خوبی باشند که  ۲۰ میلیارد  تومان فروش داشته باشند. به گفته وی “روزی روز گاری آبادان” از جمله فیلم هایی هستند که مخاطب سینما نمی پسندد ومخاطب هنری وخاص خود را می طلبد بنابراین نمی تواند فیلم  گیشه ای پر فروشی باشد.

 محمد پناهی نژاد در ادامه افزود: با وجودی که قیمت بلیط تنها ۱۰ هزار تومان از قیمت عادی بیشتر بود با توجه به استقبال بسیار کم مردم سینماهای کشوربه غیر ازتهران هیچ سانس فوق العاده ای نداشتند، وی در مورد افزایش قیمت بلیط جشنواره امسال نسبت به سال گذشته ونارضایتی مردم در مورد این موضع گفت: به لحاظ هزینه ها امسال مشکلات اجرا زیاد است و حتی هزینه های معمولی مانند نصب یک بنربه شدت افزایش یافته. مدیر پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنترگفت: سال گذشته که قیمت بلیط سینما ۲۰  هزارتومان بود قرار شد با ارائه تخفیف توسط سینماداران قیمت بلیط های جشنواره  ۱۴  هزار تومان باشد واین اقدام عملی شد. پناهی نژاد تصریح کرد،امسال نیز قرار بود با احتساب ارزش افزوده قیمت بلیط ها بیست هزار تومان باشد اما انجام برخی برنامه ریزی ها توسط عوامل جشنواره درتهران که یکی از آنها تعیین قیمت بلیط بود موجب شد امسال قیمت بلیط جشنواره ۳۰ هزار تومان شود که این موضوع خود در کاهش مخاطب بی تاثیر نبود.

.