جزئیات اولین طرح قانونی اتحادیه اروپا برای کنترل مدل‌های هوش مصنوعی منتشر شد

این توافق برای محدودسازی و کنترل بیشتر بر هوش مصنوعی‌های پیشرفته اعمال خواهد شد. حالا جزئیات جدیدی از این طرح منتشر شده است که بخشی از مفاد آن را آشکار می‌کند

این طرح بر محدودسازی ابزارهای هوش مصنوعی پیشرفته همانند ChatGPT تمرکز کرده است. اما ابزارهای رایگان و متن‌باز معاف از این قوانین هستند.
اتحادیه اروپا به‌تازگی به یک توافق اولیه درباره نحوه عملکرد مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی همانند ChatGPT رسیده است. این توافق برای محدودسازی و کنترل بیشتر بر هوش مصنوعی‌های پیشرفته اعمال خواهد شد. حالا جزئیات جدیدی از این طرح منتشر شده است که بخشی از مفاد آن را آشکار می‌کند.
براساس گزارش بلومبرگ، سند اتحادیه اروپا بیان می‌کند که تمامی توسعه‌دهندگان سیستم‌های هوش مصنوعی همه‌منظوره، یعنی مدل‌های قدرتمندی که کاربردهای گسترده‌ای دارند، باید الزامات شفاف‌سازی اولیه را برآورده کنند، مگر اینکه مدل‌های هوش مصنوعی آن‌ها به‌صورت رایگان و متن‌باز ارائه شود.
برخی از بندهای کلی این سند از قرار زیر است:
– داشتن یک خط‌مشی قابل‌قبول برای استفاده از هوش مصنوعی
– به‌روز نگه‌داشتن اطلاعات دباره نحوه آموزش مدل‌های هوش مصنوعی
– ارائه گزارش دقیق از داده‌های مورد استفاده برای آموزش این مدل‌ها
– داشتن خط‌مشی مرتبط با قانون کپی‌رایت

 

توافق‌نامه اتحادیه اروپا برای محدودسازی هوش مصنوعی
قانون جدید اتحادیه اروپا به‌عنوان اولین قانون جامع جهانی برای هوش مصنوعی معرفی شده است. برای اولین‌بار اتحادیه اروپا سال ۲۰۲۱ بود که پیشنهاد ایجاد قانون‌هایی در حوزه هوش مصنوعی را داد. در سال‌های پس از آن، توسعه سریع هوش مصنوعی باعث تأخیر در برنامه‌های نظارتی اتحادیه اروپا شد.
براساس سند اتحادیه اروپا، مدل‌های هوش مصنوعی که ریسک سیستماتیک ایجاد می‌کنند، مشمول قوانین اضافی هم خواهند بود. اتحادیه اروپا این ریسک را براساس میزان توان محاسباتی مورد استفاده برای آموزش مدل‌ها تعیین می‌کند. این آستانه در مدل‌هایی تعیین می‌شود که بیش از ۱۰ تریلیون تریلیون (سپتیلیون) عملیات در ثانیه انجام می‌دهند. به گفته کارشناسان، درحال‌حاضر، تنها مدلی که به‌طور خودکار از این آستانه عبور می‌کند، مدل GPT-4 است.
همچنین اتحادیه اروپا معیارهای دیگری نیز برای اعمال این قوانین در نظر می‌گیرد، برای مثال اگر مدل هوش مصنوعی حداقل ۱۰۰ هزار کاربر ثبت‌شده در اتحادیه اروپا داشته باشد، مشمول این قوانین خواهد شد.

 

شرایط و قوانین دیگر اتحادیه اروپا برای توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی به شرح زیر آمده است:
– مصرف انرژی مدل‌های هوش مصنوعی گزارش شود.
– خطرات احتمالی سیستمی ارزیابی و کاهش داده و هرگونه حادثه گزارش شود.
– اطمینان حاصل شود که مدل‌های هوش مصنوعی از کنترل‌های امنیت سایبری کافی برخوردار باشند.
– اطلاعات مورد استفاده برای تنظیم دقیق مدل و معماری سیستم آن‌ها گزارش شود.
در صورت توسعه استانداردهای کارآمدتر – انرژی، با آن‌ها مطابقت شود.
البته این توافق‌نامه آزمایشی هنوز باید توسط پارلمان اروپا و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا تصویب شود.