جرائم انتخاباتی در تیررس  پلیس

فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به وضعیت امنیتی آرام و نسبتا مطلوب استان در آستانه انتخابات، گفت: همکاران ما در فرماندهی انتظامی استان ۴۶۶ تخلف انتخاباتی را در فضای مجازی رصد کردند که غالبا به دلیل ناآگاهی بوده، اما در مجموع مورد خاص و مهمی نداشته ایم. سردار محمدرضا میرحیدری در نشستی با خبرنگاران […]

فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به وضعیت امنیتی آرام و نسبتا مطلوب استان در آستانه انتخابات، گفت: همکاران ما در فرماندهی انتظامی استان ۴۶۶ تخلف انتخاباتی را در فضای مجازی رصد کردند که غالبا به دلیل ناآگاهی بوده، اما در مجموع مورد خاص و مهمی نداشته ایم.

سردار محمدرضا میرحیدری در نشستی با خبرنگاران که دیروز (چهارشنبه-۱۹خردادماه) برگزار شد، با اشاره به وظیفه خطیر پلیس برای تأمین امنیت انتخابات، اظهار کرد: در این راستا هم باید قبل از انتخابات شرایطی فراهم کنیم که آرامش لازم در جامعه فراهم باشد و هم در حین برگزاری انتخابات، روز انتخابات و پس از آن ماموریت‌هایی برای پلیس تعریف شده است که با همدلی دستگاه‌های امنیتی، مراحل اولیه را پشت سر گذاشته ایم و با درایت مردم استان، امروز وضعیت امنیتی استان آرام و نسبتا مطلوب است.

وی با اشاره به اقدامات پلیس های تخصصی در راستای مهیا شدن بستر برای برگزاری هرچه باشکوه تر انتخابات، گفت: وضعیت خوبی در سطح جامعه داریم و با فعال شدن ستادهای انتخاباتی و رقابت ها، مورد خاص و مهمی نداشته‌ایم که باعث ایجاد اختلال در روند تبلیغات شود. البته موارد جزئی بوده که پلیس امنیت در مرکز استان و یکی دو شهرستان به موقع وارد عمل شدند و امروز شاهد وضعیت عادی در سطح استان هستیم.

فرمانده انتظامی استان اصفهان، افزود: پیش بینی های لازم برای برگزاری انتخابات و تأمین امنیت سه هزار و ۳۴۱ صندوق رأی در استان انجام شده و نیروی لازم با هماهنگی سپاه و بسیج تأمین شده است. امیدواریم با کمک و پشتیبانی اطلاعاتی مردم و حضور باشکوه آنها که نقش اصلی را در ثبات و امنیت استان دارند بتوانیم انتخاباتی پرشور و با شکوه برگزار کنیم.

وی در مورد وضعیت دو ماهه گذشته در استان اصفهان، گفت: طی این مدت ۷۱۵ هزار و ۲۸۶ مورد تماس با سامانه ۱۱۰ ثبت شده است که حدود ۵۸۶ هزار و ۹۷۳ مورد از این تماس‌ها عملیاتی شده است. ۱۵ درصد از این تماس‌ها مربوط به تصادفات، ۱۰ درصد سرقت، ۱۱ درصد مزاحمت، سه درصد مواد مخدر، یک درصد جرایم سایبری، یک درصد مشکلات اقتصادی و ۲۳ درصد نزاع و درگیری بوده است.

   کاهش ۱۱ درصدی سرقتها در دو ماهه امسال

میرحیدری با اعلام اینکه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میزان تماس‌ها با پلیس چهار درصد کاهش داشته است، گفت: طی دو ماهه گذشته مجموع سرقت‌ها ۱۱ درصد کاهش داشته و تمام جرایم به جز دو مورد کاهش داشته است. متاسفانه هشت مورد سرقت از اماکن داشته‌ایم و رضایت لازم را در این زمینه نداریم، اما انتظار داریم شهرداری ها و اتحادیه های صنفی پای کار بیایند تا بتوانیم از سرقت اماکن و تضییع حقوق مردم پیشگیری کنیم.

وی ادامه داد: مورد دیگری که طی این مدت افزایش داشته سایر سرقت ها بوده است؛ از جمله سرقت دریچه‌های آب و فاضلاب و سیم‌های برق که ۱۰ درصد رشد داشته است. در همین مدت سرقت از مغازه ۵۰ درصد کاهش، اتومبیل ۳۲ درصد کاهش، احشام ۳۷ درصد کاهش، سرقت به عنف ۴۸ درصد کاهش داشته و سرقت مسلحانه صفر بوده است.

   کاهش ۱۳ درصدی وقوع کلاهبرداری

وی از کاهش ۱۳ درصدی وقوع جعل در استان و افزایش ۱۶ و نیم درصدی کشف جعل طی دو ماهه امسال خبر داد و گفت: طی این مدت کاهش ۱۳ درصدی وقوع کلاهبرداری و افزایش ۷.۶ درصدی کشف کلاهبرداری، افزایش ۲۸ درصدی جرایم رایانه ای و افزایش پنج درصدی کشف جرایم رایانه ای، کاهش ۳۱ درصدی برداشت اینترنتی غیرمجاز، افزایش ۱۱۲ درصدی کلاهبرداری رایانه‌ای، افزایش ۲۵ درصدی هتک حیثیت و نشر اکاذیب، افزایش ۵۸ درصدی دسترسی غیرمجاز به داده ها و افزایش ۳۲ درصدی مزاحمت‌های اینترنتی را در استان داشته‌ایم.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه سامانه ۱۹۷ به عنوان پل ارتباطی پلیس با مردم است و از انتقادات، شکایات، ‌پیشنهادها و تقدیر مردم بهره مند هستیم، گفت: کل تماس ها با ۱۹۷ در دو ماهه امسال ۱۲ درصد رشد داشته، انتقادات ۱۰ درصد کاهش، شکایات ۹۳ درصد کاهش، تقدیر از پلیس هشت درصد کاهش و پیشنهادات ۳۳ درصد افزایش داشته است.

میرحیدری در پاسخ در مورد تأمین ‌امنیت انتخابات، گفت: پلیس مکلف است زمینه و بستر را برای تبلیغات همه نامزدها فراهم کند و فارغ از هرگونه نگاه سیاسی، همه منتخبان که تایید صلاحیت شده اند برای ما یکسان هستند و همه باید بتوانند رقابت سالمی در چارچوب تعیین شده داشته باشند.

وی افزود: متاسفانه گاهی برخی نامزدها چارچوب تعیین شده را رعایت نمی کنند، مثلا در هفته اخیر ستاد یکی از نامزدها باعث آزار اطرافیان و سر و صدای زیاد شده بود که باید پلیس این موارد را تذکر دهد و رفع کند. از این موارد داشته ایم ولی مسئولان ستاد همکاری خوبی داشته اند. ضمن اینکه در سال های گذشته مشکلات دیگری مثل کارناوال های تبلیغاتی و ترافیک را داشتیم که امسال از این موارد نداشته ایم، البته آرزو داریم شور انتخاباتی رقم بخورد.

   رصد ۴۶۶ تخلف انتخاباتی در فضای مجازی

فرمانده انتظامی استان با اعلام اینکه همکاران ما در فرماندهی انتظامی استان ۴۶۶ تخلف انتخاباتی را در فضای مجازی رصد کردند، گفت: این تخلفات غالبا از نبود اطلاع و آگاهی بوده که ارشاد و توجیه شدند، به جز یک مورد که علیه یکی از نامزدهای شوراها اکاذیب نشر شد که پرونده آن درحال بررسی است.