جایگزین کردن طلا به جای دلار

فرزانه مستاجران از سال ۹۷ تا کنون با افزایش تحریم ها از سوی آمریکا، کشور ما با کم بود منابع ارزی بسیاری رو به رو شده است . برای برطرف کردن این مشکل مسئولان راه های مختلفی را امتحان کردند. یکی از این راه ها مجبور کردن بازرگانان کشور به بازگشت پول صادرات به چرخه […]

فرزانه مستاجران

از سال ۹۷ تا کنون با افزایش تحریم ها از سوی آمریکا، کشور ما با کم بود منابع ارزی بسیاری رو به رو شده است . برای برطرف کردن این مشکل مسئولان راه های مختلفی را امتحان کردند. یکی از این راه ها مجبور کردن بازرگانان کشور به بازگشت پول صادرات به چرخه اقتصادی کشور بوده است که متاسفانه تا کنون نتوانسته الزامی جدی برای این افراد ایجاد کند و تخطی از این قانون تا جایی پیش رفت که هفته گذشته چند صادر کننده کارتون خواب پیدا شدند. اما حالا طرح و پیشنهاد جدیدی ارائه شده که به نظر می رسد در صورت همکاری صادر کنندگان موثر واقع شود. وارد کردن طلا و نقره به جای پول صادرات پیشنهادی است که این روزها به صادر کنندگان داده شده است و میتواند پشتوانه خوبی برای پول ملی کشورمان محسوب شود. گفته شده در مسیر تسهیل بازگشت ارز به کشور احتمال آنکه واردات موقت طلا و نقره در مسیر ایفای تعهدات ارزی نقش آفرینی کنند وجود خواهد داشت.

در ماه‌های گذشته تحت تاثیر تداوم تحریم‌ها، تصویب نشدن اف ای تی اف و شیوع ویروس کرونا، صادرکنندگان از دشوار شدن بازگشت ارز به کشور گفته‌اند و از دولت خواسته‌اند شیوه‌های جدیدی در این مسیر به وجود آورند. موضوعی که به نظر می‌رسد در وزارت صمت با جدیت بیشتری نسبت به گذشته دنبال می‌شود. رئیس سازمان توسعه تجارت نیز در این زمینه گفته، روند اجرایی شدن مفاد مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی در خصوص تسهیل و تسریع ایفای تعهدات ارزی مثبت بوده و با فراهم شدن هرچه سریع‌تر زیرساخت‌ها توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی شاهد افزایش سرعت بازگشت ارز حاصل از صادرات خواهیم بود.

اما بعد از این دوباره صحبت های همتی باعث ایجاد تنش میان این دو گروه شد. رییس کل بانک مرکزی، هفته قبل خبر از وجود ۷۰ صادرکننده کارتن خواب داد؛ خبری که گویا به هیچ عنوان به مذاق بخش خصوصی خوش نیامده است. این جریان دقیقا وقتی بود که به نظر می‌رسید حضور همتی در جلسه شورای گفت و گو می‌تواند لااقل بخشی از این اختلافات را کمرنگ کند اما آمار جدیدی که رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد، خود باعث شده که مسائل اختلاف برانگیز جدید شکل گیرد. اواعلام کرد حدود ۲۵۰ صادرکننده‌ای  هیچ ارزی به کشور بازنگردانده‌اند که اسامی آنها  به قوه قضاییه تحویل داده  شده و آنچه که عجیب است، وجود ۷۰ کارتن خواب در میان این صادرکنندگان است.  البته بخش خصوصی نیز در  مقابل صحبت های وی گارد گرفت و این صحبت ها را مانع از پیشرفت صادرات در کشور دانست. بعد از آن گروه ها و اقتصاد دانان مختلفی پیشنهاداتی برای برطرف شدن این مشکل مطرح کردند.

 یکی از پیشنهادات این روزها برای برطرف شدن چالش میان صادر کنندگان ودولت واردات موقت طلا و نقره در ازای ایفای تعهدات ارزی است. با توجه به وضعیت خاص واردات و صادرات طلا و نقره و همچنین با در نظر گرفتن اثرگذاری قیمت‌های جهانی طلا و نقره بر قیمت طلا و نقره وارداتی و صادراتی و با توجه به قوانین و مقررات بانک مرکزی در مورد صادرات و واردات طلا به نظر می‌رسد برای نخستین بار در سال‌های اخیر، دولت با جایگزینی برای ارز در ایفای تعهدات، موافقت خواهد کرد.

موافقت دولت در این راستا چندین مزیت اقتصادی خواهد داشت.  پشتوانه پول ملی کشور تقویت خواهد شد، صادر کنندگان بدون منع قانونی و درگیری برای بازگرداندن ارز به فعالیت خود ادامه داده و گسترش این فعالیت ها باعث پیشرفت تولید در کشور می شود و همچنین طلای وارد شده میتواند قیمت سکه و طلا در کشور را نیز کنترل کند که به تبع آن تورم نیز کنترل خواهد شد.