ثبت سفارش خودرو، به‌زودی

بر این اساس مقرر شد ۷۰ هزار خودروی سواری امکان واردات داشته باشد که ۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری و ۲۰ هزار خودروی سواری دوگانه سوز، هیبریدی و برقی بود. همچنین در سایر اقلام نیز واردات کامیون، تریلی یخچال دار و کشنده، اتوبوس و ماشین آلات سنگین مصوب شد.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت که با رفع اشکالات وارده از سوی مجلس به آیین‌نامه واردات خودرو، ثبت سفارش خودروهای وارداتی به‌زودی آغاز می‌شود.

امید قالیباف افزود: اشکالات مطرح شده از سوی مجلس در خصوص آیین‌نامه واردات خودرو در دولت برطرف شده است.

وی گفت: متن نهایی اصلاح شده آیین‌نامه نیز در دولت به تصویب رسیده است.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح‌کرد: به این ترتیب به‌زودی ثبت سفارش خودروها آغاز شده و شاهد محقق شدن ورود خودروهای وارداتی به کشور خواهیم بود.

از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم واردات خودرو ابزاری برای رفع نیاز بازار در نظر گرفته شد، براین اساس با واردات فاصله بین تقاضای واقعی در بازار و تولید داخل کم می‌شود به همین دلیل از ابتدا در وزارت صمت و در دفتر خودرو راهکارهایی برای واردات در نظر گرفته شد.

در این راستا، کارگروهی از متخصصان مربوطه باره سوابق موضوع واردات، وضعیت حال حاضر بازار، وضعیت وارد کنندگان و برنامه صادرات تشکیل شد. در وزارت صمت با کمک بخش‌های مختلف وزارتخانه آیین نامه واردات تهیه شد که برنامه واردات خودرو به صورت جدی در وزارت صمت در حال پیگیری است.

این در حالی بود که اخیراً اعلام شد براساس آیین نامه و دستور العمل، هر شرکتی که شرایط و ضوابط مورد نظر را داشته باشد می‌تواند اقدام به واردات خودرو کند.

با وجود مصوبه مجلس در رابطه با واردات ۷۰ هزار خودروی سواری، آنچه در قانون بودجه ۱۴۰۱ نهایی شده نشان می‌دهد که خودروهای سواری از لیست اقلام وارداتی حذف شده است.

بعد از چالش‌های بسیار در رابطه با جریان واردات خودرو در سال جاری، در ۱۴ اسفند ماه سال گذشته در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس، نمایندگان مجوز واردات ۹۶ هزار دستگاه اقلام خودرویی را تصویب کردند. بر این اساس مقرر شد ۷۰ هزار خودروی سواری امکان واردات داشته باشد که ۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری و ۲۰ هزار خودروی سواری دوگانه سوز، هیبریدی و برقی بود. همچنین در سایر اقلام نیز واردات کامیون، تریلی یخچال دار و کشنده، اتوبوس و ماشین آلات سنگین مصوب شد.

اما با ابلاغ قانون بودجه، بررسی تبصره‌های آن نشان می‌دهد که تبصره مربوطه با تغییراتی نسبت به مصوبه مجلس همراه بوده و واردات ۷۰ هزار خودروهای سورای در قانون بودجه کنار گذاشته شده است. طبق بند (ک) تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ به دولت اجازه داده شده است با رعایت سیاست‌های کلی نظام و با شرایط تعیین شده نسبت به صدور مجوز واردات خودرو با اخذ حقوق ورودی که به تصویب مراجع ذی ربط می‌رسد، اقدام کند.

در همین رابطه سه شرط برای واردات خودرو تعیین شده است که عبارتند از تعیین ضوابط واردات خودرو و روش تأمین ارز توسط دولت، عدم آسیب به تولید داخلی و بازار ارز با تشخیص دولت و همچنین رعایت شرایط رقابتی.