ثبت‌نام دانش آموزان در مدارس اصفهان بر مبنای کد پستی انجام می‌شود

رئیس اداره ارزیابی و عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش اصفهان وضعیت ثبت نام دانش آموزان مقطع ابتدایی بر مبنای شرایط کنونی در محدوده محل سکونت و خارج از محدوده را مطابق ظرفیت مدارس تشریح کرد.

علیرضا محمودی درخصوص ثبت نام دانش آموزان برای سال تحصیلی جدید در مقطع ابتدایی، اظهار کرد: در شهر اصفهان امسال ثبت نام کلاس اولی‌ها از طریق سامانه انجام می‌شود و مطابق سنوات گذشته شرط سنی برای پایه اول دبستان شش سال است. ثبت نام میان پایه‌های ابتدایی مطابق سال‌های گذشته انجام می‌شود و نیازی به حضور اولیا در مدرسه نیست و مدیر مدرسه دانش آموز را ثبت نام می‌کند.

وی درباره راه اندازی سامانه برای ثبت نام کلاس اول ابتدایی و پایه هفتم، اضافه کرد: در این زمینه تفاهم نامه‌ای با اداره پست برای استفاده از اطلاعات کدپستی و شناسایی محل سکونت دانش‌آموزان منعتقد کردیم و هدف این است که همه دانش آموزان در مدارس محدوده محل سکونت زندگی شان ثبت نام شوند.

محمودی بابیان این که برای هر کدپستی یک مدرسه تعریف شده است ادامه داد: وقتی دانش آموز وارد سامانه می‌شود کد پستی را درج کرده و سامانه مدرسه محل سکونت او را نمایش می‌دهد. با انتخاب مدرسه مورد نظر اداره پست راستی آزمایی آدرس را انجام می‌دهد تا مشخص شود دانش آموز آدرس را درست یا اشتباه اعلام کرده است.

رئیس اداره ارزیابی و عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش اصفهان، گفت: اگر اداره پست آدرس دانش آموز را تأیید کرد و دانش آموز بر مبنای کدپستی اعلام شده، سکونت داشت، ثبت نام دانش آموز در مدرسه مورد نظر انجام می‌گیرد. این ثبت نام در داخل محدوده در سامانه از یک تیرماه شروع شده و تا شهریورماه ادامه دارد.

ثبت نام خارج از محدوده مطابق ظرفیت مدارس

وی با تاکید بر اینکه ثبت نام خارج از محدوده برای برخی از دانش آموزان وجود دارد، گفت: عده‌ای بنا بر دلایلی نمی‌خواهند در محدوده محل سکونت شان ثبت نام کنند و شرایط برای ثبت نام در خارج از محدوده زندگی آنها فراهم شده است، به شرطی که مدارسی که انتخاب می‌کنند ظرفیت لازم برای ثبت نام  را داشته باشند.

به گفته محمودی، اولویت آموزش و پرورش ثبت نام دانش آموان در داخل محدوده است. سامانه ثبت نام دانش آموزان در خارج از محدوده زندگی آنها از ۲۵ مرداد ماه باز است و دانش آموزان می‌توانند با ورود به این سامانه و ثبت اطلاعات شخصی یکی از مدارس خارج از محدوده در شش ناحیه آموزش و پرورش را انتخاب کنند.

دبیر ستاد ثبت نام مدارس استان اصفهان، تصریح کرد: با پر کردن فرم امتیاز بندی و با توجه به میزان ظرفیت مدارس، دانش آموز جدید برای ثبت نام جذب می‌شود و در صورت نبود ظرفیت به دانش آموز اعلام می‌شود که مدرسه دیگری را برای ثبت نام انتخاب کند.

وی با اشاره به اینکه امسال نیز تعیین میزان تراکم کلاس‌ها برای حضور دانش آموزان در مدارس ابتدایی مطابق سنوات سال گذشته و بر مبنای ظرفیت مدارس است، اظهار کرد: حضوری و غیر حضوری و زوج و فرد بودن کلاس‌ها هنوز مشخص نیست و منتظر ابلاغ دستورالعمل ستاد ملی کرونا هستیم و همه موارد وابسته به شرایط زمان در سال تحصیلی جدید دارد.

رئیس اداره ارزیابی و عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش اصفهان، گفت: سنجش سلامت دانش آموزان در پایگاه‌های سلامت با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی است. ثبت کتاب‌های درسی مقاطع ابتدایی نیز از طریق سامانه انجام شده است. ثبت نام پایه اول و هفتم در سامانه فراهم شده است، باید دانش آموزان ابتدا وارد سامانه سناد شوند و تا ۱۵ شهریور فرصت دارند که ثبت نام خود را انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه باید اولویت ثبت نام دانش آموز در محدوده محل سکونت آنها باشد به خانواده‌ها توصیه کرد: والدین به چند دلیل باید اینکار را انجام دهند، یکی اینکه دانش آموز در محدوده محل سکونت با فرهنگ و بافت جمعیتی و موارد زیست محیطی آشنایی کامل دارد. از سوی دیگر امسال با توجه به شرایط اپیدمی کرونا وضعیت سرویس‌های مدرسه هنوز به درستی مشخص نیست.

وی ادامه داد: اگر سرویس‌های مدرسه دانش آموزان فعال باشد با الزام رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. باید هر سرویس مدرسه مطابق دستورالعمل سه نفر دانش آموز را سوار کند و این اتفاق هزینه گزافی را بر دوش خانواده‌ها تحمیل می‌کند. از سوی دیگر بحث ترافیک وسایل نقلیه و آلودگی هوا وجود دارد که رفت و آمد دانش آموزان به مدرسه را در این شرایط بحرانی خطرناک می‌کند.

دبیر ستاد ثبت نام مدارس استان اصفهان، تصریح کرد: در واقع ثبت نام دانش آموز در محدوده سکونت مشکل تردد او را حل می‌کند و می‌تواند به آسانی و پیاده به مدرسه رفت و آمد داشته باشد. همه مدارس استان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارائه آموزش را خواهند داشت و به خانواده‌ها اطمینان می‌دهیم که در مدارس شرایط مناسب برای آموزش فرزندان آنها فراهم شده است و در این زمینه نگرانی نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: هر تصمیمی که برای بازگشایی مدارس و برگزاری حضور و غیر حضوری کلاس‌ها گرفته شود از اولیا تقاضا داریم که در این زمینه همراهی لازم را با آموزش و پرورش داشته باشند. همه مدارس موظف هستند مطابق ظرفیتی که دارند دانش آموزان را ثبت نام کنند.