ثبات در بازار گوشت و مرغ اصفهان

قیمت ها در بازار مرغ و گوشت اصفهان نشان می‌دهد ثبات بازار در ادامه آرامشی که در سال 98 وجود داشت، حفظ شده و به طور مشخص قیمت مرغ نه تنها افزایش نداشته بلکه با قیمت‌های سال 98 مشابه است.

ثبات در بازار گوشت و مرغ اصفهان/ شنای مرغ در خلاف جهت قیمت‌ها+نمودار

ثبات در بازار گوشت و مرغ اصفهان/ شنای مرغ در خلاف جهت قیمت‌ها+نمودار

قیمت هر کیلو گوشت گوسفند که سال ۹۲ به مرز ۳۰ هزار تومان رسیده و تا سال ۹۶، ۴۰ هزار تومان معامله می‌شد به یک باره در سال ۹۷ به دو برابر افزایش یافت و در سال ۹۸ در محدوده هر کیلو ۱۰۰ هزار تومان به ثبات رسید.

این ثبات قیمت در برهه‌هایی از زمان مانند اسفند ۹۸ به هم خورد و قیمت گوشت به ۱۲۰ هزار تومان و حتی بیشتر هم می‌رسید اما در مجموع سال ۹۸ بازار گوشت شاهد افزایش قیمت قابل توجه نبود.

اصغر پورباطنی رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس پیرامون گران شدن قیمت گوشت قرمز در اسفند ۹۸ اظهار داشت: به دلیل «کند شدن عرضه گوسفند» و «کاهش ارزش آلایش دام»، قیمت گوشت حدود ۲۰ درصد افزایش یافت.

وی توضیح داد: اصفهان در تأمین دام سبک خودکفا نیست و دام سبک اصفهان از استان‌هایی مانند لرستان، فارس و تبریز خریداری می‌شود؛ به همین دلیل در تعیین نرخ آن هم زیاد دخیل نیستیم؛ اصفهان مانند دیگر شهرها مراتع نداشته و ظرفیتی برای تأمین دام سبک به اندازه نیاز در آن وجود ندارد اما در تأمین دام سنگین در خود اصفهان مشکلی نداریم.

پورباطنی از نرخ تعیین شده برای گوشت قرمز خبر داد و گفت: سه نرخ گوشت گوسفندی بین ۷۵ تا ۹۵ هزار تومان در بازار تعیین شده و این تفاوت قیمت به دلیل تفاوت در کیفیت آن‌ها است؛ قیمت قانونی بیش از ۱۰۰ هزار تومان به هیچ قصابی داده نشده، اما برخی مغازه‌داران با توجه به کیفیت گوشت تا هر کیلو ۱۰۵ هزار تومان هم به فروش می‌رسانند.

به نظر می‌رسد این ثبات در فروردین ۹۹ هم ادامه یافته و در شرایطی که بیم و امیدها نسبت به کنترل شیوع ویروس کرونا ادامه دارد، گوشت همچنان در بازه ۱۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

نرخ اقلام پروتئینی دربازارهای روز کوثر (۲۴ فروردین ۹۹)

شنای مرغ در خلاف جهت قیمت‌های بازار

بازار گوشت مرغ اما حکایت دیگری دارد و بر خلاف سایر اقلام خوراکی نسبت به یک سال قبل کاهش قابل توجهی داشته، هر کیلو مرغ که در اوایل سال ۹۸ با جهشی عجیب به ۱۷ هزار تومان هم رسیده بود، در نوروز ۹۹ حتی از اسفند ۹۸ هم کمتر شد و در مرز هر کیلو ۱۰ هزار تومان به فروش رسید.

البته در این روزها بار دیگر به محدود قیمتی ۱۲ هزار تومان نزدیک شده و در حال حاضر در فروشگاه‌های کوثر شهرداری اصفهان می‌توان مرغ گرم را به قیمت هر کیلو ۱۱ هزار و ۲۵۰ تومان خرید.

این در حالی است که قیمت مرغ در سال ۹۷ نیز همین میزان بود که نشان دهنده ثبات قیمت این محصول پرطرفدار پروتئینی در بازار اصفهان است آن هم در شرایطی که سایر اقلام با تورم ۲۰ تا ۴۰ درصدی در همین مدت افزایش قیمت داشته‌اند.

مرغ به فراوانی در بازار وجود دارد

محمدعلی فروغی ابری، نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت سفید مدتی قبل در مورد عرضه مرغ در بازار به خبرنگار فارس گفته بود: مرغ به فراوانی در بازار وجود دارد و از باب عرضه مشکلی نداریم.

وی تصریح کرد: مرغ کالایی است که به محض رسیدن باید کشتار شود و امکان نگهداری آن نیست مگر آن که بخواهند بکشند و منجمد کنند.