تیرآهن نیمه سبک، محصول جدید ذوب آهن

مدیریت نورد ذوب آهن اصفهان گفت: تولید تیرآهن (I-۷) نمره ۱۶ بر اساس استاندارد‌های روز در ذوب آهن اصفهان در حال انجام است و هم اکنون ۱۵۰۰ تن از آن تولید و صادر شده است. به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مهرداد تولائیان معاون بهره برداری ذوب آهن درخصوص تولید این محصول […]

مدیریت نورد ذوب آهن اصفهان گفت: تولید تیرآهن (I-۷) نمره ۱۶ بر اساس استاندارد‌های روز در ذوب آهن اصفهان در حال انجام است و هم اکنون ۱۵۰۰ تن از آن تولید و صادر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مهرداد تولائیان معاون بهره برداری ذوب آهن درخصوص تولید این محصول جدید گفت: شمش مورد نیاز تیرآهن نیمه سبک با گرید فولاد ۲۷۵ توسط بخش فولادسازی تولید و پس از حصول آمادگی لازم در کارگاه نورد ۵۰۰، تولید این محصول ۲۱ مرداد ماه سال جاری آغاز و اولین محموله به حوزه فروش تحویل گردید.

او افزود: تولید این محصول بر اساس استراتژی‌های شرکت مبنی بر تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر، تکمیل سبد محصولات تولیدی و کسب مزیت‌های رقابتی برای ذوب آهن انجام گرفته است.
مدیریت نورد ذوب آهن اصفهان ادامه داد : تولید تیرآهن (I-۷) نمره ۱۶ بر اساس استاندارد‌های روز در ذوب آهن اصفهان در حال انجام است و هم اکنون ۱۵۰۰ تن از آن تولید و صادر شده است.فرایند تولید این محصول همانند سایر تیرآهن‌های تولیدی است با این تفاوت که از تیرآهن‌های قبلی سبک‌تر است.
تولائیان در باره اهمیت این محصول گفت: از جمله مسائلی که امروزه در صنعت ساختمان‌سازی اهمیت بسیاری یافته است؛ سبک‌سازی ساختمان‌ها در عین حفظ یا ارتقای استحکام آن‌هاست. انجام سبک‌سازی، منجر به صرفه‌جویی مطلوب در هزینه‌های عملیاتی ناشی از ساخت‌وساز می‌گردد. به همین دلیل سبک‌سازی سازه یکی از فاکتور‌های ارزشمند در این صنعت به شمار می‌رود. یکی از روش‌های نوین در سبک‌سازی ساختمان، بهره گیری از مصالح با وزن واحد پایین‌تر است.

معاون بهره برداری ذوب آهن با اشاره به پیشرفت‌های به دست آمده در فناوری‌های ساخت‌وساز و اثبات این مسئله که هر سازه لزوما بایستی دارای وزن متناسب با خود باشد گفت: این امر موجب می‌شود تا سازه علاوه بر مقاومت، در برابر فشار‌های وارده بر اثر زلزله نیز پایدار باشد و لذا ضرورت کاهش وزن مصالح بر اساس استاندارد‌ها و مقررات فنی ضروری به نظر می‌رسد.

تولائیان با اشاره به اینکه در صنعت ساختمان‌سازی مقاطع فولادی از جمله تیرآهن نقش اساسی را ایفا می‌نمایند، اظهار داشت: لازم است این محصولات همواره در انطباق کامل با استاندارد‌های ملی یا بین‌المللی تولید و عرضه شوند. از این رو می‌توان با لحاظ شرایط فنی دقیق و در چارچوب الزامات استاندارد‌های تدوین شده با کاهش وزن تیرآهن، در کنار حفظ خواص مکانیکی و ویژگی‌های کاربردی تیرآهن، محصولات سبک‌تری تولید نمود.

او افزود: جهت شرایط فنی تیرآهن‌های با وزن کمتر، استاندارد ملی به شماره ۱۶۳۴۸ با عنوان تیرآهن گرم نوردیده نیمه‌سبک بال نیم‌پهن موازی (I-۷) ویژگی‌ها و روش‌های آزمون توسط سازمان ملی استاندارد ایران تدوین گردیده است. تیرآهن‌های معرفی شده در این استاندارد دارای وزن کمتری نسبت به تیرآهن‌های بال نیم پهن موازی (I-۲) (موسوم به تیرآهن‌های IPE) بوده و شامل تیرآهن‌های نمره ۱۲ تا ۲۰ می‌باشد.