تکلیف مردم با مناظره اول مشخص شد؟

فرزانه مستاجران در چند روز تعطیلات گذشته اتفاقات مختلفی در کشور به وقوع پیوست که از مهم ترین آنها صحبت های رهبری پیرامون انتخابات پیش رو بود و از  پر حاشیه ترین آنها صحبت های نامزدهای انتخاباتی در اولین مناظره ی تلوزیونی شان . مناظره ای که افراد حاضر در آن به دو دسته نا […]

فرزانه مستاجران

در چند روز تعطیلات گذشته اتفاقات مختلفی در کشور به وقوع پیوست که از مهم ترین آنها صحبت های رهبری پیرامون انتخابات پیش رو بود و از  پر حاشیه ترین آنها صحبت های نامزدهای انتخاباتی در اولین مناظره ی تلوزیونی شان . مناظره ای که افراد حاضر در آن به دو دسته نا مساوی اصول گرایان و اصلاح طلبان تقسیم شده بودند و یا اینکه تنها ژست آن را گرفته بودند؟! در این مناظرات اصولگرایان تقریبا جبهه متحدی تشکیل داده بودند اما همتی و مهر علیزاده که خود را نماینده اصلاح طلبان نامیده اند در اولین مناظره نتوانستند آنطور که باید اتحاد خود را به مردم نشان دهند . مردم هم که به نظر می رسد در ۴ جبهه قرار گرفته اند. عده ای طرفداری اصولگرایان و عده ای طرفدار اصلاح طلبان هستند. گروه سوم و چهارم هم آنهایی هستند که یا تفاوتی برایشان ندارد کدام جبهه پیروز شوند و تنها خواهان انتخاب فرد اصلح هستند و یا اینکه قرار نیست رای بدهند . باید دید در چند روز باقیمانده تا انتخابات ،نامزدهای حاضر میتوانند با صحبت ها و بیان برنامه های خود تکلیف مردم را مشخص کنند تا به یک گروه واحد تبدیل شویم؟

در باب مناظره اول نظرات مختلفی وجود دارد. یکی از اساتید دانشگاه نوشته بود. انتظار من از ریس جمهور آینده کشورم خیلی بالاتر بود. کم و بیش یکی دو نفر از کاندید های محترم سعی کردند ولی عزیزان باید بدانند شخص ریس جمهور آینده ایران اسلامی، ریس عالی کشوری خواهد بود با ٧٠٠٠ سال تاریخ شاید هم بیشتر ! پس باید در مناظره عفت کلام بیشتری به خرج داده شود. اما مردم که حرف دل خود را بر زبان تعدادی از نامزدها یافته بودند به سرعت تکه ها و بریده های این صحبت ها را در فضای مجازی منتشر کردند.  در این بین کارشناسان اقتصادی نظر دیگری داشتند و نسبت به اینکه هنوز راهکارهای کارشناسی و با استدلالی از سوی این افراد مطرح نشده و فقط وعده‌هایی بدون عنوان شدن چگونگی رسیدن به آن و با استفاده از کدام زیرساخت و منابع داده شده، گلایه دارند.   به گفته برخی کارشناسان اقتصادی، در پرداختن به موضوعات مطرح شده نیز صرفا به وعده‌های بدون پشتوانه مالی و کارشناسی اقتصادی و دور از استدلال بسنده شد که نمای واضحی از موضع اقتصادی نامزدهای انتخاباتی ارائه نکرد، و فرصت پرداختن به موضوعات اساسی را نیز سوزاند. نه تنها در اولین مناظره انتخاباتی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بلکه از زمان آغاز تبلیغات نامزدها، آن‌ها برنامه و راهکارهای مستدلی برای مهار تورم و نقدینگی به عنوان دو متغیر کلیدی اقتصاد و سایر مولفه‌ها مطرح نکردند و صرفا به بیان بدیهیاتی چون رسیدن به تورم تک رقمی و کنترل نقدینگی و هدایت آن به تولید بسنده کرده‌اند که در این موارد نیز چگونگی رسیدن به اهداف و استفاده از کدام زیرساخت‌ها و منابع عنوان نشد.

البته شاید در برنامه برخی برای تمامی این صحبتها نقشه ی راهی وجود داشته باشد اما بهتر بود در اولین مناظره فضا به گونه ای طراحی می شد که نامزدها بر روی برنامه های خود و چگونگی رسیدن به آن صحبت می کردند نه اینکه بر سر مدرک تحصیلی و نگذاشتن جناب در ابتدای اسمشان با هم بحث کنند و در آخر مردمی که در این برهه نیاز اصلی جامعه را ترمیم اقتصاد کشور می دانند متوجه نشوند به درستی برنامه اقتصادی هر کدام از نامزد ها چه بود و کدام نامزد میتواند به این وعده های داده شده عمل کند. باید دید مناظره های بعدی میتواند مردم را نسبت به انتخاب فرد اصلح آگاه کند؟