تکرار یک هشدار برای میدان نقش‌جهان

شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، با ارسال نامه‌ای خطاب به مدیریت موقوفه صارمیه اصفهان، خواستار ارتقای ایمنی میدان ثبت جهانی شده نقش‌جهان و بازار پیرامون آن برای جلوگیری از بروز آتش سوزی شد. الیار عاصمی زاده، رئیس شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور اظهار کرد: نوروز […]

شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، با ارسال نامه‌ای خطاب به مدیریت موقوفه صارمیه اصفهان، خواستار ارتقای ایمنی میدان ثبت جهانی شده نقش‌جهان و بازار پیرامون آن برای جلوگیری از بروز آتش سوزی شد.

الیار عاصمی زاده، رئیس شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور اظهار کرد: نوروز امسال، یکی از حجره‌های میدان نقش‌جهان دچار آتش‌سوزی شد و نگرانی از اینکه مبادا حادثه تلخ آتش‌سوزی بازار تبریز، برای بازار اصفهان نیز تکرار شود، موجب شد که جمعی از دوستداران و تشکل‌های میراث فرهنگی اصفهان، به شکل جدی‌تری پیگیر ارتقای سیستم اطفای حریق این بازار باشند.
وی ادامه داد: به‌منظور پیش برد این امر، با اداره کل میراث فرهنگی اصفهان، وزارتخانه میراث فرهنگی و موقوفات صارمیه مکاتبات و مذاکراتی انجام‌شده و اکنون نیز، شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، با ارسال یک نامه، مواردی که باید هر چه سریع‌تر عملیاتی شود، یادآور شده است.
عاصمی زاده تصریح کرد: شارژ کپسول‌ها آتش‌نشانی، نصب سیستم اعلام و اطفای حریق و جابه‌جایی مشاغل پرخطر پیرامون میدان نقش‌جهان، ازجمله مواردی است که در نامه به آن اشاره‌کرده‌ایم، اما تنها به این موارد قانع نیستیم و امیدواریم اتفاق‌های بهتری برای حفاظت از این میدان تاریخی که یک اثر جهانی است، رخ دهد.
در متن نامه‌ای که شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، خطاب به مدیریت موقوفه صارمیه اصفهان ارسال کرده آمده است:
«ضمن آرزوی توفیق روزافزون، همان‌گونه که مستحضرید بازار تاریخی و میدان‌ نقش‌جهان ازجمله ثروت‌های فرهنگی ایران و جهان بوده که روزانه پذیرای تعداد زیادی از شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی است. ولیکن به دلایل متعددی در معرض آسیب‌هایی همچون آتش‌سوزی (نظیر آتش‌سوزی حجره‌های اطراف میدان در نوروز امسال) قرار دارد.
شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری متشکل از انجمن‌های حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پیرو ارتقای امنیت این آثار جهانی و عدم تکرار ناگوار اتفاق بازار تبریز درخواست:
۱.شارژ کپسول‌های آتش‌نشانی اهدایی میراث فرهنگی
۲.نصب کلید محافظ جان و سیستم اعلام حریق
۳.جابجایی مشاغل پرخطر
از این محدوده را دارد. امید است با همراهی و همکاری‌های بیشتر سبب‌ساز رویدادهای خوشایندی در حوزه حفاظت از میراث سرزمینمان باشیم.»
لازم به ذکر است که رونوشتی از این نامه، برای ریاست اوقاف و امور خیریه کشور، مدیرکل امور وزارتی و بین‌الملل وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی، معاونت محترم میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، استاندار و تولیت محترم موقوفه صارمیه اصفهان، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان و مدیرکل دفتر امور مجامع و تشکل‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز ارسال‌شده است.