تولید ۶درصد گاز دنیا در ایران و مصرف ۶ درصد گاز طبیعی دنیا در ایران

ایران ۶ درصد از حجم گاز طبیعی تولیدی در سطح جهان را در کشور مصرف می کند و از این منظر کشور ما دارای رتبه چهارم مصرف گاز طبیعی دنیا بعد از آمریکا، روسیه، و چین است

دریا وفایی : محراب قبادی رییس هیات مدیره سازمان منطقه ویژه انرژی پارس از افزایش تولید گاز خبر داد و گفت: پارس جنوبی حائز رتبه دوم ذخائر گاز طبیعی جهان بعد از روسیه است و با حجم ۲۴۴ میلیون متر مکعب در سال، ۶ درصد گاز طبیعی دنیا را تولید می‌کند.
وی توضیح داد: ۱۳ پالایشگاه در پارس ۱ و ۲ وجود دارد که ۳۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتر خط لوله ۳۲ اینچ دریایی و ۳۹ سکوی بهره برداری در قالب ۳۳۶ حلقه چاه برای این پالایشگاه ها به بهره برداری رسیده است.
رییس هیات مدیره سازمان منطقه ویژه انرژی پارس در خصوص محصولات تولیدی روزانه پالایشگاه های پارس جنوبی گفت: در هر پالایشگاه به صورت روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز شبکه، ۴۰۰ تن گوگرد، دو هزار و ۷۵۰ تن اتان، هزار و ۱۰۰ تن پروپان، هزار و ۸۰۰ تن بوتان و ۷۷ هزار بشکه میعانات گازی تولید می شود. قبادی ادامه داد: ظرفیت تولید گاز خام روزانه در کشور یک میلیارد متر مکعب است که۷۰ درصد از این حجم گاز را پارس جنوبی تولید می کند. روند تولید سالانه و تجمعی گاز شیرین از سال ۸۱ شروع شده و تا پایان سال ۱۴۰۰ تولید تجمیعی بیش از ۲ هزار میلیارد متر مکعب بوده و ارزش آن تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۳۶۰ میلیارد دلار تخمین زده شده که این رقم هم اکنون به بالای ۴۰۰ میلیارد دلار نیز رسیده است.
رئیس هیات مدیره سازمان منطقه ویژه انرژی پارس همچنین با اعلام اینکه “۵۵ درصد از میعانات تولید شده در پارس جنوبی به پالایشگاه ستاره خلیج فارس ارسال می گردد” ادامه داد: این میعانات تبدیل به ۷۰ میلیون لیتر فرآورده در روز شامل ۴۵ میلیون لیتر بنزین می شود.
وی همچنین از تأمین ۴۰ درصدی بنزین کشور از محل محصولات تولیدی پارس جنوبی خبر داد و گفت: پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۳۶۰ بشکه بنزین و پتروشیمی های منطقه پارس نیز روزانه ۱۵۰ بشکه تولید دارند و ۱۹۰ بشکه در روز نیز صادر یا ذخیره می شود که جمع کل تولیدات ما در روز به ۷۰۰ بشکه می رسد.
قبادی در خصوص زیرساخت های موجود در سازمان منطقه ویژه انرژی پارس نیز عنوان کرد: مجتمع بندری پارس متشکل از پارس یک و پارس دو است که پارس یک متشکل از ۳۱ پست و اسکله، ۱۰ منطقه ویژه، ۲ فراسکو، ۱۷ پتروشیمی و دو پایانه صادرات ایران است. همچنین پارس دو نیز شامل ۶ پست و اسکله، ۳ منطقه ویژه، ۲ مایع سازی گاز ایران و یک پایانه صادرات ایران است.
رئیس هیات مدیره سازمان منطقه ویژه انرژی پارس، ظرفیت تولید بندر پتروشیمی را ۳۰ میلیون تن در سال اعلام کرد و افزود: ظرفیت بندر خدماتی در صادرات گوگرد ۸ هزار تن در سال، محصولات صنایع دست و مختلط و نیمه سنگین ۵/۳ میلیون تن در سال، ترانزیت کالا ۵/۳ میلیون تن در سال و واردات کالا و تجهیزات نیز حدود یک تن در سال است.
وی با اشاره به اینکه ۱۹ درصد از اراضی پارس جنوبی به بخش صنعت اختصاص یافته، اظهار داشت: مساحت این اراضی ۸ هزار و ۲۲۶ هکتار است. صنعت به سه بخش پالایشگاه، پتروشیمی و صنایع پایین دستی تقسیم شده است.
به گفته قبادی، ایران ۶ درصد از حجم گاز طبیعی تولیدی در سطح جهان را در کشور مصرف می کند و از این منظر کشور ما دارای رتبه چهارم مصرف گاز طبیعی دنیا بعد از آمریکا، روسیه، و چین است.