توزیع متادون در ۴۰۰ داروخانه کشور

در دستورالعمل ابلاغی آن سازمان در فصل اختصاصی متادون صراحتاً قید شده است نوع تزریقی این دارو صرفاً باید در داروخانه‌های بیمارستانی و نوع خوراکی آن صرفاً باید در مراکز ارائه خدمات درمانی برای اعتیاد عرضه شود و همچنین عرضه آن در داروخانه‌های عادی مطلقاً ممنوع است

بنا به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، سازمان غذا و دارو از توزیع متادون در سطح ۴۰۰ داروخانه منتخب این سازمان خبر داده است.

پس از اعلام این برنامه، کارشناسان حوزه ترک اعتیاد نیز طی انتقاداتی، به سازمان غذا و دارو، درباره تبعات چنین تصمیمی هشدار داده‌اند.
در همین حال به گزارش پالنا، در دستورالعمل ابلاغی آن سازمان در فصل اختصاصی متادون صراحتاً قید شده است نوع تزریقی این دارو صرفاً باید در داروخانه‌های بیمارستانی و نوع خوراکی آن صرفاً باید در مراکز ارائه خدمات درمانی برای اعتیاد عرضه شود و همچنین عرضه آن در داروخانه‌های عادی مطلقاً ممنوع است.

این در حالی است که گردش مالی متادون در سال بالغ بر ۳,۰۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود که محل ابهام و ایراد نسبت به توزیع این دارو در سطح داروخانه‌های منتخب وزارت بهداشت تلقی می‌شود.
براین اساس، منتقدان توزیع داروخانه‌ای متادون این سوال را مطرح می‌کنند که انتخاب داروخانه‌های منتخب بر اساس کدام قاعده و ضابطه صورت گرفته است، در حالی که بالغ بر ۱۵ هزار داروخانه در کشور وجود دارد… .
لازم به توضیح است که ماده اولیه تولید متادون انحصارا در اختیار سازمان غذا دارو است.