توجه ویژه دولت به افزایش راه ها در استان اصفهان

بزرگترین پل آزادراهی کشور در مسیر این آزاد راه احداث و اجرای این پروژه موجب رشد ۳۴۰ درصدی سرعت عملیات راه‌سازی در کشور شده است، همچنین در سال ابتدای افتتاح این آزادراه افزون بر ۱۳۰ میلیون لیتر مصرف سوخت کاهش پیدا می‌کند

مجری کل طرح‌های زیر بنایی استان اصفهان گفت: اصفهان را می‌توان چهارراه اصلی عبور و مرور در کشور نام‌گذاری کرد، به این علت که تردد در محورهای شمالی به جنوبی و همچنین شرقی به غربی و بالعکس مستلزم عبور از این استان است بنابراین نقش آن بیش از گذشته اهمیت دارد.
“آزادراه اصفهان-شیراز”  با سرمایه‌گذاری مشترک بنیاد تعاون وزارت دفاع و دولت، بیستم  مهرماه به مرحله بهره‌برداری رسید، این آزاد راه  به عنوان یک شریان اصلی تردد و نقطه اتصال کریدور شمال به جنوب کشور است که  ۲۱۲ کیلومتر آن زیر بار ترافیکی رفت و مسیر بین اصفهان تا شیراز را ۱۳۴ کیلومتر کاهش داد. تکمیل این پروژه که از سال ۹۲ آغاز شده بود، با تلاش دولت سیزدهم انجام گرفت.
این آزادراه  حدفاصل شیراز تا ایزدخواست است که  در ۶ قطعه و به طول ۲۱۲ کیلومتر، پس از ۱۳ سال ،  به دستور رئیس‌جمهور در شیراز به بهره‌برداری رسید
بنا بر اعلام خبر گزاری ها پل سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که در سومین قطعه آزادراه شیراز-اصفهان و بر روی دره رودخانه سپید احداث شده است، ۲۶۴ متر طول و ۱۱۰ متر ارتفاع از کف دره ارتفاع دارد.
دهانه وسط این پُل، ۱۲۵ متر طول دارد و دهانه‌های کناری آن ۶۶ و ۷۳ متر طول دارد و عبور از این پُل با سرعت متوسط ۱۵ ثانیه به‌درازا می کشد و این در حالی است که پیش از این رسیدن از سمتی از این مسیر به سمت دیگر ساعت‌ها زمان می‌بُرد که این یک رکورد در کاهش طول مسیر با احداث یک پل محسوب می‌شود.
این آزاد راه نقش مهمی در تکمیل کریدور شمال به جنوب کشور از مسیر تهران، قم، کاشان، اصفهان، شیراز و در نهایت بوشهر دارد.
به گفته علیرضا صلواتی مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان ، بزرگترین پل آزادراهی کشور در مسیر این آزاد راه احداث و اجرای این پروژه موجب رشد ۳۴۰ درصدی سرعت عملیات راه‌سازی در کشور شده است، همچنین در سال ابتدای افتتاح این آزادراه افزون بر ۱۳۰ میلیون لیتر مصرف سوخت کاهش پیدا می‌کند.
کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی، کاهش خسارات جاده‌ای و استهلاک خودروهای عبوری از این آزادراه نیز از جمله ویژگی‌های دیگری است که موجب ثبت رکوردهای جدید در اجرای این پروژه شده است.
وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی در کشور حدود ۳ هزار کیلومتر شبکه آزادراهی کشور اضافه شده است.
مجری طرح‌های زیربنایی استان ادامه داد: رشد ۳۴۰ درصدی سرعت عملیات راه‌سازی در کشور که به‌واسطه اجرای این پروژه مُحقق شد اتفاق مهمی است که نباید از کنار آن به‌سادگی گذشت، در ۱۰ سال گذشته به طور متوسط سالانه تنها ۸۶ کیلومتر آزادراه سازی در کشور انجام شد ولی با تسریع در عملیات اجرایی ساخت این آزادراه این میزان به ۲۹۳ کیلومتر در سال رسید.
علیرضا صلواتی همچنین در نشست خبری با اصحاب رسانه اعلام کرده بود: در سال‌های اخیر دولت برای نقش آفرینی بیشتر بخش خصوصی در موضوع احداث آزادراه‌ها برنامه ویژه‌ای داشته که بخش خصوصی با سرمایه گذاری و روند احداث و پیشرفت آزادراه‌های کشور را بیش از گذشته دنبال کند.
مجری طرح‌های آزادراهی مرکز و جنوب کشور ادامه داد: هم اینک حدود یک هزار کیلومتر آزادراه در کشور با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد در حال احداث است و بر اساس برنامه ریزی قرار است همه آن‌ها تا پایان دولت سیزدهم به بهره برداری برسد.
صلواتی افزود: توسعه آزادراه‌ها برای افزایش شریان‌های (کریدور) اصلی کشور نقش به سزایی دارد و در کنار آن به پیشرفت متوازن نواحی اطراف آن می‌انجامد که این نیز از جمله دیدگاه‌ها و سیاست‌های دولت سیزدهم محسوب می‌شود. به گفته وی دغدغه‌های محیط زیستی در احداث ” آزادراه اصفهان-شیراز ” مورد توجه قرار گرفته است و تلاش زیادی شده از دخل و تصرف در طبیعت خودداری شود.
مجری کل طرح‌های زیربنایی استان ادامه داد: محدودیت عرض مسیر تنگ خیاره با پیگیری نمایندگان و مدیران موجب شد تا قطعه هفت به آزادراه اضافه شود و این قطعه ۱۲ کیلومتر طول دارد و سه‌راهی تنگ خیاره را به سه‌راهی قلات وصل می‌کند و با افتتاح امروز ۹ کیلومتر از این مسیر به بهره‌برداری می‌رسد و سه کیلومتر باقی‌مانده نیز تا بهمن‌ امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
وی افزود: قطعه هفتم آزادراه برای اتصال به کمربندی شیراز اکنون در حال ساخت است و قطعه هشتم هم با هدف اتصال استان استان فارس به استان بوشهر مقرر شده است که ساخته شود که بی شک دغدغه های محیط زیستی دراین قطعات جدید اضافه شده مراعات می شود.
به گفته صلواتی ۱۰ هزار اصله نهـال در حریـم آزادراه این آزادراه‌ها کاشته شده است و این آزادراه به‌طور مستقیم به شهرها متصل نمی‌شود که این موارد در کاهش دغدغه های محیط زیستی ای طرح موثر است.
مجری کل طرح‌های زیربنایی اصفهان درباره شرایط و وضعیت این استان اظهارداشت: اصفهان را می‌توان چهارراه اصلی عبور و مرور در کشور نام گزاری کرد به این دلیل چه تردد در محورهای شمالی به جنوبی و همچنین شرقی به غربی و بالعکس مستلزم عبور از این استان است بنابراین نقش آن بیش از گذشته با اهمیت جلوه می‌کند.
صلواتی خاطرنشان کرد: سهم انتقال بار در مقایسه با سایر نقاط کشور در مرکز کشور بیش از سایر مناطق است، بنابراین شماری از راه‌های این استان به صورت چهار بانده احداث شده و تبدیل دیگر محورهایی این استان به جاده‌های چهار بانده از جمله ضروریات این دیار به شمار می‌رود. وی اضافه کرد: راه‌های برون شهری همچون اصفهان – شیراز، اصفهان- تهران، اصفهان-یزد اصفهان-کرمان و اصفهان- چهارمحال و بختیاری برای تبدیل به چهاربانده شدن و همچنین ایجاد شبکه آزادراهی در دستور کار قرار گرفته است.
مجری کل طرح‌های زیربنایی استان درباره “آزادراه اصفهان-شیراز” تصریح کرد: آزادراه اصفهان شیراز به طول ۲۲۴ کیلومتر که از بزرگترین آزادراه‌های کشور به شمار می‌رود و اثربخشی و فایده زیادی برای همگان دارد.