توافق بزرگ در منطقه

سبد کالاهای صادراتی کشورمان به روسیه باید متنوع‌تر شود و صنعت نساجی، مصالح ساختمانی، صنایع غذایی و آی‌تی کشورمان می‌تواند با صادرات به این کشور متحول شود که نیازمند عزم جدی است و ما نیز از هیچ کمکی فروگذار نمی‌کنیم. طرف روسی نیز به گسترش روابط تجاری با ایران بسیار علاقه‌مند است

یلدا توکلی : در جریان اعزام هیئت تجاری اصفهان به روسیه، اتاق‌های بازرگانی اصفهان، مسکو و سن‌پترزبورگ تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. فعالان اقتصادی اصفهان در این سفر در زمینه‌های فولاد و پروفیل، صنایع پلیمری، نیروگاهی، کشاورزی، تجهیزات پزشکی و دارو، صنایع غذایی، ساختمان، سامانه‌های روشنایی شهری و روستایی، تولیدکنندگان ماشین‌آلات طلا و جواهرات، حمل‌ونقل ریلی و ایرلاین، باتری خودرو، رنگ و صنایع شیمیایی، سرب و بازیافت باتری فرسوده و گردشگری بودند.

  • برقراری تعاملات عملی، مستمر و بلندمدت با فعالان اقتصادی روسیه

 در جریان اعزام هیئت تجاری اصفهان به روسیه ششمین نشست B2B اعضاء اتاق بازرگانی اصفهان و فعالان اقتصادی مسکو برگزار شد. در این نشست مسعود گلشیرازی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان، فعالیت ۳۲ کمیته صنعتی در اتحادیه صنعتگران روسیه و ظرفیت‌های صنعتی استان اصفهان را پتانسیل مطلوبی برای توسعه تعاملات تجاری طرفین عنوان و ابرازامیدواری کرد با همت فعالان اقتصادی دو کشور این مهم عملیاتی شود. وی با تأکید بر حمایت سازمان توسعه تجارت و همت بخش خصوصی و صنعت‌گران استان برای گسترش روابط تجاری با روسیه خاطرنشان کرد: امیدوارم حمایت از تجار و صنعت‌گران استان اصفهان برای حضور در بازار روسیه مستمر باشد و ما نیز وظیفه خود می‌دانیم رویکرد کشور مبنی بر گسترش روابط تجاری با روسیه را محقق کنیم. گلشیرازی با اشاره به سفر هیئت بلندپایه تجار روس در ماه گذشته به اصفهان به همراه روسای هفت اتاق بازرگانی این کشور و سرکنسول فدراسیون روسیه در اصفهان و بازدیدهای ایشان از بعضی کارخانجات و مؤسسات تولیدی، تحقیقاتی و فن‌آوری گفت: آن‌ها در طول این نشست از نزدیک با ظرفیت‌های اقتصادی، تحقیقاتی و فن‌آوری اصفهان آشنا شدند.

  • اعزام هیئت‌های تجاری بیشتری از روسیه به ایران

گلشیرازی رئیس پارلمان بخش خصوصی اصفهان در نشستی که در اتاق بازرگانی سن‌پترزبورگ نیز برگزار شد با بیان اینکه هدف ما از این سفر، برقراری تعاملات عملی، مستمر و بلندمدت با فعالان اقتصادی روسیه می‌باشد، خواستار اعزام هیئت‌های تجاری بیشتری از روسیه به ایران شد. وی ابراز امیدواری کرد انعقاد این تفاهم‌نامه، با اعزام اولین هیئت تجاری از سن پترزبورگ و پذیرش هیئت در اصفهان همراه باشد. وی ضمن ابراز خرسندی از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با اتاق‌های بازرگانی مسکو و سن پترزبورگ در راستای توسعه روابط تجاری فی مابین گفت: در این سفرتفاهم‌نامه همکاری نیز میان استانداران اصفهان و سن پترزبورگ به منظور راه اندازی دفتر تجاری بین اتاق بازرگانی اصفهان و سن پترزبورگ در این استان‌ها امضا شد.

  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و روسیه طی ۷ ماهه گذشته

در سفر فعالان اقتصادی عضو اتاق بازرگانی اصفهان و هیئت بلندپایه استان به روسیه، شورای تجاری ایران و روسیه، به عنوان شورای مشترک میان سازمان توسعه تجارت ایران و اتحادیه کارآفرینان و صنعتگران روسیه تشکیل شد.، علیرضا پیمان‌پاک رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در این مراسم ضمن اشاره به رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و روسیه طی ۷ ماهه گذشته گفت: بیشترین میزان این رشد در حوزه مراودات صنعتی بوده است. اگر چه روابط چندسال گذشته ایران و روسیه که عمدتاً مبتنی بر حوزه غذا و محصولات کشاورزی بوده نیازمند توسعه است، اما در حوزه همکاری‌های صنعتی و فناورانه ظرفیت‌های بالایی در دو کشور وجود دارد که نیازمند توجه ویژه است. رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، انعقاد تفاهم‌نامه با اتحادیه کارآفرینان و صنعتگران روسیه را کمک خوبی برای یافتن متناظرین بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی ایرانی در روسیه دانست.

  • دعوت از اتحادیه کارآفرینان و صنعتگران روسی برای حضور در اصفهان

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه میان استانداران اصفهان و سن پترزبورگ به منظور راه‌اندازی دفتر تجاری در این استان‌ها و با توجه به استقرار بنگاه‌های بزرگ اقتصادی به ویژه فولادمبارکه در اصفهان و برنامه‌های توسعه‌ای ایران در صنعت فولاد و از سوی دیگر تمرکز صنعت قطعه سازی و لوازم خانگی ایران در این استان، گفت: معرفی شرکت‌های دو استان به یکدیگر و فراهم ساختن زمینه تعاملات تجاری طرفین، ضروری است. مسعود گلشیرازی ضمن دعوت از اتحادیه کارآفرینان و صنعتگران و فعالان اقتصادی روسی به میزبانی اتاق بازرگانی برای سفر به اصفهان در راستای عملیاتی نمودن محورهای مورد توافق طرفین، ابراز امیدواری کرد به زودی شاهد اعزام این هیئت به اصفهان باشیم. آلکساندر شوخین رییس اتحادیه صنعتگران و کارآفرینان روسیه نیز در این دیدار امضاء تفاهم‌نامه میان سازمان توسعه تجارت ایران و این اتحادیه را در ارتقاء همکاری‌های دوجانبه مؤثر دانست و گفت: ما با تمامی پیشنهادات در حوزه ساماندهی و مدیریت شورای مشترک موافق هستیم.

  • گسترش روابط تجاری ایران با دیگر کشورها یک ضرورت است

همچنین فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان و هیئت بلندپایه استان در سفر به روسیه در نشستی با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو شرکت کردند. استاندار اصفهان در این نشست با اشاره به عضویت کشورمان در پیمان شانگهای گفت: دولت بر پیمودن مسیر گسترش روابط تجاری با روسیه تأکید دارد در همین راستا اقداماتی در استان اصفهان آغاز شد و اتاق اصفهان با توجه به رویکردی که در دوره فعلی در حوزه تجارت خارجی دارد، دعوت از هیئت‌های تجاری و فعالان اقتصادی سایر کشورها را به‌صورت روتین در دستور کار خود قرار داد که خوشبختانه نتایج خوبی داشت. اتاق بازرگانی اصفهان از مدتی پیش برای گسترش روابط اصفهان با روسیه در چهار محور علم و فناوری، مدیریت شهری، اقتصادی، بازرگانی، صنعتی و کشاورزی و همچنین حوزه گردشگری برنامه‌ریزی کرد. همچنین از گذشته میان اصفهان و سن‌پترزبورگ پیمان خواهرخواندگی برقرار بوده که ما را به اقدامات ویژه‌تری نیز واداشت.

  • حضور اتاق بازرگانی اصفهان در بازارهای صادراتی کشورهای همسایه

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز با بیان اینکه برنامه اتاق اصفهان از سال گذشته بر حضور در بازارهای صادراتی کشورهای همسایه از جمله روسیه متمرکز شده، گفت: اتاق اصفهان ۶۰۰ برنامه و اقدام برای سال ۱۴۰۱ داشت که سفر هیئت تجاری اصفهان به روسیه یکی از آنها بود. وی با تقدیر از حمایت وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت و استاندار اصفهان بیان کرد: اصفهان استانی صنعتی، معدنی، تجاری گردشگری و کشاورزی است و در بسیاری از بخش‌های صنعتی و تولیدی رتبه نخست کشور را دارد. تلاش کردیم هیئت تجاری این استان در سفر به روسیه نماینده‌ای از کلیه بخش‌ها حضور داشته باشد تا این سفر به نتایج مطلوب و بلندمدت موردنظر برسد. گلشیرازی با اشاره به عقد تفاهم‌نامه‌هایی در خلال این سفر افزود: امیدوارم این ارتباط دوسویه و بر اساس منافع متقابل نتایج خوبی عاید کشور و استان اصفهان کند. رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: عزم اصفهان برای ارتباط اقتصادی عملیاتی با روسیه جدی است و نگاه‌مان نیز نگاهی ابزاری نیست که می‌تواند اقتصاد کشورمان را متحول کند.

  • سبد کالاهای صادراتی به روسیه باید متنوع‌تر شود

همچنین کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه کشورمان هنوز نتوانسته سهم متناسب خود را از بازار روسیه به دست آورد، گفت: سال ۲۰۲۱ بهترین سال در تاریخ روابط تجاری ایران و روسیه بوده که حجم صادرات کشورمان حدود یک میلیارد دلار و به میزان ۰.۴ درصد از بازار صادراتی این کشور بود که سهم ناچیزی است. سفیر ایران در روسیه گفت: سبد کالاهای صادراتی کشورمان به روسیه باید متنوع‌تر شود و صنعت نساجی، مصالح ساختمانی، صنایع غذایی و آی‌تی کشورمان می‌تواند با صادرات به این کشور متحول شود که نیازمند عزم جدی است و ما نیز از هیچ کمکی فروگذار نمی‌کنیم. طرف روسی نیز به گسترش روابط تجاری با ایران بسیار علاقه‌مند است.