پایتخت را به محل دیگری تغییر دهید، تهران مستعد زلزله ۸ ریشتری هم هست (ویدئو مصاحبه)

اگرچه زمان و مکان دقیق وقوع زلزله قابل پیش بینی نیست اما طبق نقشه زلزله کشور که ترسیمی کاملا علمی و استاندارد است، می توان اعلام کرد” تهران درمعرض زلزله هایی با ریشتر قوی و فاجعه بار است”

پروفسور بهرام عکاشه پدر زلزله شناسی ایران که اکنون در دهه ۸۰ زندگی خود به سر می برد درگفتگو با ما هشدار داد:

اگرچه زمان و مکان دقیق وقوع زلزله قابل پیش بینی نیست اما طبق نقشه زلزله کشور که ترسیمی کاملا علمی و استاندارد است، می توان اعلام کرد” تهران درمعرض زلزله هایی با ریشتر قوی و فاجعه بار است”. دراین سال ها به دفعات گوشزد کرده ایم که با توجه به جمعیت حدود ۲۱ میلیونی این منطقه و فاجعه آفرینیش حین زلزله های پرسرعت، ضروریست تا برای تغییر محل پایتخت اقدام لازم صورت گیرد.

وی اضافه کرد: مناطق جنوب و شمال غرب کشوربه سمت کوههای البرز تا خراسان و شمال شرق همگی زلزله خیز هستند و در قسمتهای مرکزی ایران زلزله خیزی کمتر است.

این استاد و محقق برجسته حوزه ژئو فیزیک ایران با تاکید بر پیشنهاد یاد شده گفت: تهران از نقاط زلزله خیز است و حتی مستعد لرزش ۸ ریشتری است، به همین دلیل همواره تاکید کرده ام پایتخت را به منطقه دیگری تغییر بدهند تا در صورت وقوع احتمالی چنین زلزله ای، تلفات جانی کمتری ایجاد شود.

پدر زلزله شناسی ایران خطاب به مسئولان کشور نیز یادآورشد: زلزله آدم کش نیست، این ما هستیم که با سهل انگاری غفلت می کنیم، کارهایی که باید انجام بدهیم را نادیده می گیریم و باعث مرگ هزاران نفر می شویم. چرا درژاپن و چین زلزله این اندازه نمی کُشد؟ چرا باید فقط درجاهایی که کم کاری می شود، این همه آدم کشته شوند؟