تماشای «وقایع دلهره‌آور مسافرخانه پارس» در شبکه شما و اصفهان

اخبار اصفهان: معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به سیاست معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری در دوره جدید گفت: همکاری با اشخاص حقیقی و حقوقی و نهادهای مردمی از سیاست‌های این دوره است و تله‌تئاتر «وقایع دلهره‌آور مسافرخانه پارس» نمونه این همکاری بود که پیشنهاد آن از سمت کارگردان […]

اخبار اصفهان: معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به سیاست معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری در دوره جدید گفت: همکاری با اشخاص حقیقی و حقوقی و نهادهای مردمی از سیاست‌های این دوره است و تله‌تئاتر «وقایع دلهره‌آور مسافرخانه پارس» نمونه این همکاری بود که پیشنهاد آن از سمت کارگردان اثر ارائه شد.

سعید امامی ادامه داد: فعالیت خودجوش هنرمند در پرداخت به موضوع دفاع مقدس با دغدغه شخصی، برآمده از دل نویسنده و بدون توجه به حمایت‌های مالی سازمان بود و همین موضوع، خروجی متفاوتی نسبت به کارهای سفارشی ایجاد می‌کند.

وی ضمن دعوت هنرمندان و صاحبان ایده در حوزه فرهنگ برای تولید آثار فاخر فرهنگی تأکید کرد: مدل درست تهیه و تولید اثر فرهنگی، خودجوش بودن آن و برآمدن از دل هنرمند است، اینکه هنرمندان منتظر سفارش نهادهای دولتی نمانند و بر اساس دغدغه‌های خود شروع به فعالیت کنند و بدانند در صورت قوی و ارزشمند بودن خروجی، توسط نهادهای دولتی مورد حمایت قرار خواهند گرفت کما اینکه در مورد تله‌تئاتر «وقایع دلهره‌آور مسافرخانه پارس» هم پس از مشاهده اثر و اطمینان از سطح عالی کار، بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، شبکه شما و شبکه ۴ و اصفهان از آن حمایت کردند، لذا از همه هنرمندان و اصحاب فرهنگ دعوت می‌کنیم که مدلِ درستِ تولید اثر فرهنگی را احیاء کنند.

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه انگیزه اصلی از حمایت این اثر تاکیدِ آن بر مفهوم وحدت ملی بود، بیان کرد: حضور اقوام و ادیان مختلف حول کلیدواژه و دال مرکزی واحدی به نام وطن، این اثر را متمایز و ویژه کرده است.

امامی تصریح کرد: سفارشی بودن اغلب آثارِ امروز هنرمندان و عدم تولید آثار مستقل و خودجوش باید مورد آسیب‌شناسی قرار گیرد، یکی از دلایل این موضوع مشکلات مالی هنرمندان است و عدم توان هنرمندان برای فعالیت در حوزه اقتصادِهنر است که جای خالی آموزش در این حوزه در فضای فرهنگی شهر به شدت احساس می‌شود و دلیل دیگر متناسب نبودن آثار هنری با نیازهای جامعه و اینکه آثار کیفیت لازم برای ارائه و توان رقابت ندارند، است.

حبیب نریمانی، کارگردان این تله‌تئاتر نیز با بیان اینکه دفاع مقدس و به‌طور خاص آزادسازی خرمشهر به علت فضای ویژه و دراماتیک خود دغدغه همیشگی من بوده، گفت: فتح خرمشهر و زمان ۳۴ روزه مقاومت مردم قابلیت فوق‌العاده‌ای برای تولید آثار هنری دارد.

او ادامه داد: بزرگ‌ترین سینماگران و بازیگران در جهان حداقل یک اثر در حوزه جنگ دارند، درحالی که این خلاء در سینما و تئاتر احساس می‌شود، علی‌رغم اینکه دفاع مقدس بستر بسیار جذابی برای روایت آثار هنری است.

نریمانی با بیان اینکه در پژوهش‌های نمایشنامه به نقش شهدای ارامنه در دفاع مقدس برخوردیم و یکی از کاراکترهای اثر را به ارامنه اختصاص دادیم، اضافه کرد: ما از عناصر و شخصیت‌های واقعی برای خلق داستانی خیالی بهره گرفتیم و برای این کار از بازیگران ارمنی و بومی اصفهان و خوزستان استفاده کردیم که به آن زبان و لهجه اشراف دارند، ضعف مهم آثار هنری این است که همه افراد با لهجه مرکز صحبت می‌کنند در حالیکه ایران گستره‌ای از افراد، اقوام و لهجه‌های مختلف است.

این کارگردان از تولید تله‌تئاتر جدید برای ماه محرم خبر داد و گفت: پس از تولید تله‌تئاتر موفق «کشتن کابوس‌ها»، تله‌تئاتر «رومئو و ژولیت» که در آستانه رونمایی است و نمایش تلویزیونی «وقایع دلهره‌آور مسافرخانه پارس»، در حال آماده‌سازی چهارمین تله‌تئاتر با نام «آوازسردادن قلندر شیدا» با محوریت روز عاشورا برای ایام محرم هستیم.

نریمانی هنرمندان و اهالی تئاتر اصفهان را به صلح، خلاقیت و همراهی دعوت و تأکید کرد: دوستان هنرمند ما به جای سنگ‌اندازی و مقابله با هنرمندانی که مشغول کار هستند به تولید اثر و کار فاخر بپردازند تا شاهد فضای فرهنگی، هنری پویاتری در شهر اصفهان باشیم.

نمایش تلویزیونی «وقایع دلهره‌آور مسافرخانه پارس» ساعت ۱۵ روز سوم خرداد از شبکه ملی شما، پنجشنبه پنجم خرداد ساعت ۲۱ و جمعه ششم خرداد ساعت ۱۱ صبح از شبکه اصفهان پخش خواهد شد.