تلاش فولاد مبارکه برای تأمین حداکثری نیاز بازار و ثبات قیمت‌ها

حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه، روز دوشنبه ششم مردادماه، به همراه جمعی از مدیران فولادی کشور، ضمن دیدار با رئیس‌جمهوری، گزارش مبسوطی از روند تولید و دستاوردهای این شرکت در چهارماهۀ نخست سال «جهش تولید» و تلاش‌های صورت‌گرفته در فولاد مبارکه برای تأمین حداکثری نیاز بازار داخل و ثبات قیمت‌ها ارائه کرد. حجت‌الاسلام و المسلمین […]

حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه، روز دوشنبه ششم مردادماه، به همراه جمعی از مدیران فولادی کشور، ضمن دیدار با رئیس‌جمهوری، گزارش مبسوطی از روند تولید و دستاوردهای این شرکت در چهارماهۀ نخست سال «جهش تولید» و تلاش‌های صورت‌گرفته در فولاد مبارکه برای تأمین حداکثری نیاز بازار داخل و ثبات قیمت‌ها ارائه کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این نشست که دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد و مدیران عامل شرکت‌هایفولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد خراسان، ذوب‌آهن اصفهان، گل‌گهر، چادرملو و جمعی از فعالان صنایع پتروشیمی نیز در آن حضور داشتند، با قدردانی از تلاش همۀ فعالان در  دو بخش فولاد و پتروشیمی اظهار داشت: محصولات همۀ حلقه‌های زنجیرۀ فولاد و حتی پتروشیمی کشور در دولت تدبیر و امید، تقریبا دو برابر شده است و در این دو بخش از خام‌فروشی جدا شده‌ایم.

رئیس‌جمهوری تولیدکنندگان و فعالان صنایع پتروشیمی و فولاد را سربازان خط مقدم جبهۀ اقتصادی و صادرات کشور دانست و گفت: خوداتکایی و دستاوردهای این دو بخش صنعتی کشور تحولی بزرگ در این دو عرصه ایجاد کرده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی از سرمایه‌گذاری ۱۴ میلیارد دلاری برای پیشبرد گام دوم توسعه در بخش پتروشیمی خبر داد و افزود: ۸ میلیارد دلار هم تاکنون برای جهش سوم که در  سال ۱۴۰۳ به نتیجه می‌رسد، سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

رئیس‌جمهوری اظهار داشت که این دو بخش به‌موقع ارز خود را برگردانده‌اند و اگر دولت افتخار می‌کند که در برابر آمریکا، تحریم و فشار خارجی ایستاده است، این ایستادگی در سایۀ کمک و تلاش همۀ تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان مخصوصا در زنجیرۀ فولاد و پتروشیمی امکان‌پذیر شده است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های فولاد و پتروشیمی بار سنگینی در زمینۀ تولید و همچنین صادرات غیرنفتی بر دوش دارند، گفت: خوشبختانه محصولات تولیدی ما از نظر کیفیت قابل‌رقابت در بازار جهانی است و اگر کیفیت محصول مطلوب نباشد، نمی‌توانیم در بازار با سایر تولیدکنندگان رقابت کنیم.

زنجیرۀ تولید محصولات پتروشیمی باید تا مصرف نهایی تکمیل شود

دکتر روحانی بر  تکمیل بودن زنجیرۀ تولید تأکید کرد  و گفت: در روند تولید محصول تا مصرف نهایی، زنجیرۀ تولید باید کامل باشد. خوشبختانه امروز در بخش اعظم محصولات بخش پتروشیمی و فولاد در کشور بی‌نیاز شده‌ایم و روی پای خود ایستاده‌ایم و خوداتکایی و خودکفایی از دستاوردهای مهم این تولیدات ارزشمند در کشور بوده است.

رئیس‌جمهوری  با اشاره به ضرورت جلوگیری از خام‌فروشی در محصولات تولیدی کشور، گفت: امروز در پتروشیمی و فولاد از خام‌فروشی جدا شده و به ارزش افزوده رسیده‌ایم و این امر می‌تواند موجب رونق اشتغال و توسعۀ صنایع پایین‌دستی شود.

دکتر روحانی دو برابر شدن میزان تولید محصولات پتروشیمی و فولادی در هفت سال گذشته را نتیجۀ اقدامات ارزشمند و هنر بزرگ تولیدگران، متخصصان، کارشناسان و کارگران کشور برشمرد و اظهار داشت: این افزایش تولید تحول بزرگی در صنایع فولاد و پتروشیمی کشور ایجاد کرده است.

رئیس‌جمهوری افزود: از همۀ تولیدکنندگان و تلاشگرانی که در شرایط سخت تحریم و فشار اقتصادی دشمن و شیوع ویروس کرونا برای توسعۀ کشور و افزایش تولید تلاش کردند، سپاسگزارم.

رئیس‌جمهوری  با بیان اینکه همۀ مردم در این مدت به سهم خود در مقابل فشار اقتصادی دشمن ایستادگی کرده‌اند، گفت: تولیدگران رزمندگانِ این میدان بودند و صنعت فولاد و پتروشیمی در خط مقدم قرار داشتند که توانستیم در مقابل دشمن ایستادگی کنیم.

دکتر روحانی افزود: مردم مطلع باشند که اگر دولت به ایستادگی در برابر تحریم و فشار خارجی افتخار می‌کند، این ایستادگی منوط به تلاش همۀ مردم، تولیدکنندگان، متخصصان، کارگران، سرمایه‌گذاران و صادرکنندگان است.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه تلاش و کوشش برای توسعۀ کشور و جهش تولید در سال جاری و سال آینده هم ادامه خواهد داشت، افزود: با افتتاح طرح‌های جدید در بخش‌های پتروشیمی و فولاد طی هفته‌ها و ماه‌های آینده شاهد روند حرکت بزرگ توسعۀ کشور و جهش تولید خواهیم بود.

دکتر روحانی با اشاره به اقدامات خوب انجام‌شده در دولت در زمینۀ آب افزود: رساندن آب دریا به فلات قاره از برنامه‌های مهم این دولت است که صنعت فولاد در این زمینه پیش‌قدم بوده است.

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه دولت با امید به تلاش همۀ تولیدگران، به تعهدات خود پایبند است، به مدیران شرکت‌های تولیدی پتروشیمی و فولادِ حاضر در این نشست توصیه کرد هرجا بین منافع بنگاه و مصالح کشور دوراهی ایجاد می‌شود، منافع کشور را در اولویت قرار دهند.

دکتر روحانی همچنین خطاب به مدیران شرکت‌های پتروشیمی و فولاد گفت: در تولید محصولات خود نیازمندی‌های داخلی را به گونه‌ای تأمین کنید که هم علامت نادرست به بازار ارز داده نشود و هم بازار داخلی را تحت تأثیر قرار ندهد. https://www.msc.ir/23424.html

عظیمیان در آئین رونمایی از طرح تحول دیجیتال فولاد مبارکه مطرح کرد:

اجرای طرح تحول دیجیتال، ضامن آیندۀ فولاد مبارکه در عرصۀ رقابت و تجارت جهانی

آئین رونمایی از طرح تحول دیجیتال فولاد مبارکه، روز شنبه چهارم مردادماه، در سالن اجتماعات مرکز تحقیقات این شرکت با حضور دکتر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات، دکتر انصاری عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات، مهندس عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه، مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیرۀ شرکت ایریسا و جمعی از معاونان و مدیران فولاد مبارکه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

اجرای طرح تحول دیجیتال برای فولاد مبارکه یک طرح فانتزی نیست، بلکه یک الزام و ضمانت آیندۀ فولاد مبارکه در عرصۀ رقابت و تجارت جهانی است

مدیرعامل فولاد مبارکه در این آئین با اشاره به اهمیت اجرای این طرح در فولاد مبارکه و به‌طورکلی صنایع کشور گفت: اجرای طرح تحول دیجیتال برای فولاد مبارکه یک طرح فانتزی نیست، بلکه یک الزام، ضرورت حیاتی و ضمانت آیندۀ فولاد مبارکه در عرصۀ رقابت جهانی است. ازاین‌رو این شرکت در زمینۀ ورود نسل چهارم تکنولوژی به کشور پیشتاز است و به‌طور قطع پس از اینکه این طرح با موفقیت در شرکت به کارگرفته شد، فولاد مبارکه برای انتقال دانش و تجارب نسل چهارم تکنولوژی و انقلاب صنعتی به سایر صنایع آماده است.

حمیدرضا عظیمیان در همین خصوص گفت: اجرای طرح تحول دیجیتال اگرچه به لحاظ ارزش ریالی با پروژۀ نورد گرم شمارۀ ۲ فولاد مبارکه قابل‌مقایسه نیست؛ اما ازنظر اهمیت و تضمین آیندۀ شرکت، قطعا هزار برابر     اولویت و   اهمیت بیشتری دارد؛ چراکه در عرصۀ رقابت جهانی تضمینی برای بقای فولاد مبارکه در این چرخه است.

عظیمیان در ادامه خاطرنشان کرد: ما هم‌اکنون در یک دنیای کاملا رقابتی فعالیت می‌کنیم. سهامداران شرکت انتظار دارند که در این بازار، ضمن حفظ حقوق، سهم ایشان حفظ و بازدهی سرمایۀ آن‌ها روزبه‌روز افزایش یابد و این امر تنها در صورتی ممکن است که همراه با تحولات صنعتی دنیا، نسل چهارم تکنولوژی و انقلاب صنعتی را در فولاد مبارکه پیاده‌سازی کنیم.

مدیرعامل فولاد مبارکه با تأکید بر اینکه ایجاد نسل چهارم تکنولوژی باعث افزایش بهره‌وری می‌شود و زمینۀ افزایش ۶ تا ۸ درصدی حاشیۀ سود را برای سهامداران نیز فراهم می‌کند، تصریح کرد: اگر ما تکنولوژی نسل چهارم انقلاب صنعتی را به فولاد مبارکه وارد نکنیم، ممکن است در کمتر از یک دهه دیگر از صحنۀ تولید، ارزش‌آفرینی و سودآوری خارج شویم.

مدیرعامل فولاد مبارکه در ادامۀ سخنان خود گفت: این کار در زمان مناسبی آغازشده، اما در تلاشیم که اجرای این پروژه را سرعت ببخشیم.

به گفتۀ عظیمیان این پروژه را دانشمندان و متخصصان حاضر در شرکت ایریسا با همکاری تمامی بخش‌های خصوصی و دولتی و به‌ویژه سازمان فناوری اطلاعات اجرا خواهند کرد.

وی با تأکید بر لزوم مشارکت فعال تمامی مدیران و کارشناسان فولاد مبارکه در اجرای این طرح، از تهیۀ فرم‌های متنوع پیشرفت پروژه و نظام تشویق گام‌به‌گام در اجرای طرح خبر داد و گفت: میزان مشارکت افراد در اجرایی شدن طرح مدنظر قرار خواهد گرفت. به خاطر داشته باشیم این امر گامی بلند برای ارتقای سطح علمی صنعت فولاد کشور است. از این رو تمامی مراحل پیشرفت به‌طور دقیق رصد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه افزود: در گام نخست در نظر است مدیران و کارشناسان مربوطه برای آموزش و آماده شدن بستر اجرای طرح به تهران یا دانشگاه صنعتی اصفهان اعزام شوند تا بتوانیم سایر مراحل را انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های تاتااستیل و پوسکو کرۀ جنوبی عضو باشگاه فانوس دریایی شده‌اند، تأکید کرد: هدف ما این است که عضو باشگاه فانوس دریایی شویم و در سطح بالایی از بهره‌وری قرار گیریم. در واقع ما می‌خواهیم با پیوستن به نسل چهارم، کارها را به‌طور هوشمند دنبال کنیم تا بتوانیم آیندۀ بهتر و درخشان‌تری برای شرکت رقم زنیم، تا فولاد مبارکه همچنان به‌عنوان یکی از شرکت‌های برتر در سطح جهان مطرح باشد.

 عظیمیان با بیان اینکه کسب جایزه‌هایی همچون شرکت برتر دانشی یا EFQM    اروپا با بیش از ۶۰۰ امتیاز کار دشواری بوده که فولاد مبارکه در اجرای آن موفق بوده است، اظهار کرد: عضویت در باشگاه فانوس دریایی نیز هدفی دشوار، اما دست‌یافتنی است که با همت جمعی و ارادۀ قوی می‌توانیم در مسیر آن هم با موفقیت گام برداریم.

وی در خصوص اهمیت اجرای این طرح برای شرکای تجاری کسب‌وکار فولاد مبارکه در بالا و پایین‌دست این شرکت گفت: دادوستد با فولاد مبارکه یعنی دست‌یابی به این توانمندی و ظرفیت که می‌توان با سایر صنایع فولادساز کشور نیز کار کرد؛ چراکه معیارهای موردنیاز برای همکاری با این شرکت، هم‌ترازی با شرکت‌های دانشی روز است؛ بنابراین سازندگان، تأمین‌کنندگان، نصاب‌ها، مشاوران و تمامی پیمانکارانی که در بخش‌های مختلف کار می‌کنند، مطمئن خواهند بود که اگر توانستند سرویس یا خدمتی را به فولاد مبارکه ارائه کنند درواقع دروازۀ همکاری با بسیاری از صنایع بر روی آن‌ها گشوده خواهد شد.

آمادگی وزارت ارتباطات برای همکاری با فولاد مبارکه در پیاده‌سازی تکنولوژی نسل چهارم

در این آیین، امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات، طی سخنانی از آمادگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای همکاری با شرکت فولاد مبارکه به‌منظور ایجاد زیرساخت و فراهم کردن زمینه‌های بهره‌مندی از نسل چهارم تکنولوژی خبر داد.

ناظمی ضمن اشاره به نقش وزارت ارتباطات در طرح تحول دیجیتال صنایع، گفت: توسعه در دوران جدید تنها در سایۀ هوشمند شدن صنعت ممکن است و معنای هوشمند شدن صنعت استفاده از ابزارهای حوزۀ فناوری اطلاعات برای توسعه است.

وی ادامه داد: اگر ما نتوانیم بین حوزه‌های جدید فناوری اطلاعات و صنایع قدیمی و ریشه‌داری همچون فولاد ارتباط برقرار کنیم، مسلما در سال‌های آینده با رشد منفی این صنایع و مجموعه‌ای از شرکت‌های ورشکسته، بیکاری و شرکت‌هایی مواجه خواهیم شد که قادر نیستند با رقبای خود در کیفیت و کمیت محصول و قیمت تمام‌شده رقابت کنند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات بر ضرورت حرکت صنایع به سمت هوشمندسازی تأکید و خاطرنشان کرد: آمادگی شرکت‌ها برای اجرای این دست پروژه‌ها همراه با آینده‌نگری و سرعت بخشی به اجرای آن ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

معاون وزیر ارتباطات اذعان کرد: طرحی که امروز     رونمایی می‌شود ازآن‌جهت اهمیت دارد که در حقیقت شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان یک صنعت بزرگ و پیشرو در کشور وارد این عرصه می‌شود. این امر نشانۀ اهتمام مدیران این شرکت برای ورود به حوزۀ اقتصاد دیجیتال است و وزارت ارتباطات نیز در این راه همراه فولاد مبارکه خواهد بود  و برای تحقق آن تلاش خواهد کرد.

ناظمی در ادامه اظهار داشت: به نظر می‌رسد که لازم بود این کار سه یا چهار سال زودتر در کشور آغاز شود، ولی مسئله اینجاست که تغییر در تکنولوژی صنعت در درجۀ اول نیازمند تغییر دیدگاه بازیگران صنعت و ذی‌نفعان آن است. تبیین ضرورت هوشمندسازی شرکت‌ها و بهره‌وری از فناوری اطلاعات بسیار مهم است و به گمان من، در ابتدا باید تلاش کنیم نگاه به این موضوع را تغییر دهیم. البته در شرایط کنونی،  وضعیت ما از نظر زمان آغاز پروژه نسبت به سایر نقاط جهان بد نیست، ولی اگر نتوانیم این کار را به‌خوبی به انجام برسانیم،  از تکنولوژی روز دنیا عقب خواهیم ماند.

وی گفت: در صورت اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه در فولاد مبارکه   که ازجمله شرکت‌های پیشران منطقه و خاورمیانه است، این دانش و تکنولوژی از سوی این شرکت به سایر صنایع استان‌ها و صنایع فولاد کشور نیز منتقل خواهد شد.

بهره‌وری و سودآوری ۸ درصدی با طرح تحول دیجیتال محقق می‌شود

 در ادامۀ این مراسم سید مهدی نقوی معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه طرح تحول دیجیتال جایگزین اقداماتی خواهد شد که از بهره‌وری کمتری برخوردارند، گفت: انتظار ما از اجرای این طرح افزایش بهره‌وری و افزایش سودآوری تا ۸ درصد  در  فولاد مبارکه  خواهد بود.

نقوی با طرح این سؤال که این پروژه قرار است چه اتفاقی را رقم بزند، اظهار کرد: مطالعات انجام‌شده در خصوص اقتصادهای شکل‌گرفته در جهان و پژوهش‌هایی که فولاد مبارکه با رویکرد آینده‌نگری انجام داده  نشان می‌دهد از این پس یکی از نیازها و بایدهای شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادیِ پیشرو  موضوع تحول دیجیتال است. در چند سال آینده تمام تجهیزات الکترونیک با همدیگر صحبت خواهند کرد و جایگزین روندهای قبلی‌خواهند شد؛ از این رو امروز باید زیرساخت‌ها را آماده کنیم تا در آینده بتوانیم از این فضا استفاده کنیم.

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه در خصوص چرایی پیشتازی این شرکت در این زمینه گفت: فرهیختگی و دانش مدیران و کارشناسان و کارکنان شرکت محور اصلی و پیش‌ران این موضوع است، همچنین سطح بلوغی که ازلحاظ دیجیتالی شدن در فولاد مبارکه وجود دارد. در فولاد مبارکه تقریبا نسل سوم انقلاب صنعتی جاری و از مزایای آن بهره‌برداری شده است و این باعث می‌شود با اطمینان خاطر بیشتری برای پیاده‌سازی انقلاب صنعتی نسل چهارم گام برداریم.

وی برخورداری از دانش موجود در شرکت‌های بزرگ و معتبری نظیر ایریسا و ظرفیت‌های مرکز تحول دیجیتال و دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌های کشور را از دیگر دلایل پیش‌قراول بودن فولاد مبارکه در این عرصه دانست.

 ارتقای بهره‌وری، تولید محصولات جدید، پاسخ‌گویی به نیازهای نوین مشتریان با اجرای طرح تحول دیجیتال

در ادامۀ این نشست، دکتر رسول سرائیان مدیرعامل شرکت ایریسا نیز با بیان اینکه اجرای این طرح، مرحله‌به‌مرحله است و هرسال به بخشی از منافع یادشده می‌رسیم، تصریح کرد: نقطۀ تکامل طرح در سال ۱۴۰۴ خواهد بود.

سرائیان با اشاره به این مطلب که اجرای طرح تحول دیجیتال در راستای ارتقای بهره‌وری، تولید محصولات جدید، پاسخ‌گویی به نیازهای نوین مشتریان در صنایع پایین‌دست مانند صنعت خودرو و صنعت ساختمان و لوازم‌خانگی است، گفت: این پروژه با عنوان طرح تحول دیجیتال، در راستای حرکت شرکت فولاد مبارکه اصفهان به سمت یک کارخانۀ هوشمند تعریف شده است.

وی با تأکید بر اینکه یکی از ویژگی‌های مهم هوشمندسازی، کاهش خطای انسانی است، تصریح کرد: با کاهش خطا هزینه‌ها کمتر می‌شود، امکان تنوع محصولات جدید و عرضه به بازار بیشتر می‌شود و از همه مهم‌تر با توجه به اینکه شرکت فولاد مبارکه در بازار بین‌المللی حضور دارد، قدرت رقابت با بازیگران عرصۀ بین‌المللی را فراهم می‌کند.

سراییان افزود: طرح تحول دیجیتال از امروز هم‌زمان با رونمایی آن آغاز می‌شود و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته باید مرحله‌به‌مرحله انجام شود تا بتوان تا سال ۱۴۰۴ مسیر را به‌درستی و به‌موقع طی کرد.

شایان ذکر است در راستای دست‌یابی به کارخانۀ هوشمند و پیاده‌سازی نسل چهارم انقلاب صنعتی در فولاد مبارکه، کلنگ احداث «مرکز نوآوری تحول دیجیتال در فولاد» با حضور دکتر خداداد غریب‌پور معاون وزیر صمت و رئیس هیئت عامل ایمیدرو، مهندس عظیمیان مدیرعامل گروه فولاد مبارکه، دکتر نیلی رئیس دانشگاه تهران و دکتر سعید زرندی معاون علم و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت روز سه‌شنبه
۱۳ خردادماه سال جاری با همت شرکت فولاد مبارکۀ اصفهان و دانشگاه تهران در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به زمین زده شده بود و به این ترتیب در تقویم توسعۀ فناوری ایران این روز به‌عنوان نقطۀ عطفی در تحول صنعت فولاد کشور به ثبت رسید.

 احیای دوبارۀ شرکت هپکو با همکاری فولاد مبارکه و شرکت‌های بزرگ معدن و صنایع معدنی

خداداد غریب‌پور در آیین امضای پنج تفاهم‌نامۀ همکاری بین شرکت‌های معدنی و هپکو  که با حضور مدیران عامل هپکو، فولاد مبارکه  و شرکت‌های بزرگ معدنی برگزار شد، از توسعۀ همکاری‌های بخش معدن و هپکو و همچنین از برنامۀ ساخت ۷۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راه‌سازی موردنیاز شرکت‌های معدنی توسط هپکو خبر داد و تصریح کرد: با حضور شرکت‌های بزرگ معدنی در این تفاهم‌نامه‌ها، هپکو دوباره احیا خواهد شد.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو ضمن تأکید بر توسعۀ همکاری‌های شرکت‌های بزرگ معدن و صنایع معدنی و شرکت هپکو با راهبری ایمیدرو، گفت: در گام نخست همکاری‌ها، ساخت ۷۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راه‌سازی توسط هپکو تا سال آینده انجام خواهد شد و در برنامۀ بلندمدت ساخت ماشین‌آلات معدنی توسط این تولیدکنندۀ باسابقه برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، معاون وزیر صمت گفت: ایمیدرو به مأموریت خود که حمایت از شرکت هپکو بود، جامۀ عمل پوشاند و به نقشی که قرار بود چه در قالب سهامدار و چه در قالب همکاری ایفا کند، عمل کرد.

غریب‌پور گفت: شرکت‌های معدنی حوزۀ فولاد و مس و فولادسازان که در قالب تفاهم‌نامه‌های فوق، در کنار هپکو قرار می‌گیرند، نقش مهمی در بازگشت هپکو به جریان  تولید ایفا خواهند کرد.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو ضمن قدردانی از همکاری شرکت‌های بزرگ با هپکو گفت: آماده شدن شرایط برای امضای پنج تفاهم‌نامه بین شرکت‌ها و هپکو، حاصل برگزاری هفت جلسۀ مهم و اساسی بود.

غریب پور افزود: مدیران شرکت‌های معدنی و هپکو با هدف ارزیابی توانمندی‌ها، طی ۵۰ روز بازدیدهای متقابلی از شرکت‌های یکدیگر داشتند.

فعالسازی بخش مهندسی هپکو

وی عنوان کرد: شرکت هپکو از ظرفیت مهندسی بالایی برخوردار است و می‌تواند بخش مهندسی فعالی داشته باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: توانایی ساخت پاتیل سرباره و ارائۀ خدمات در پروژۀ نورد گرم۲ مورد درخواست شرکت فولاد  مبارکه و همچنین تعمیر دامپتراک ۳۵ تنی گل‌گهر گواه این مدعاست.

بنابراین گزارش شرکت‌های ملی مس، فولاد مبارکه، چادرملو و گل‌گهر، صندوق سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی و خانۀ معدن ایران پنج تفاهم‌نامۀهمکاری با شرکت هپکو امضا کردند. سند فوق قرار است با راهبری ایمیدرو    و  تمرکز   بر فروش محصولات و خدمات هپکو به غول‌های معدنی اجرایی شود.

این تفاهم‌نامه‌ها متمرکز    بر    رویکرد    حمایتی ایمیدرو   و   این شرکت‌ها مبنی بر خرید محصولات و خدمات از این تولیدکنندۀ باسابقه است. در چهار تفاهم‌نامه فوق «بومی‌سازی» رویکرد اصلی بین طرف‌های این همکاری خواهد بود.

همچنین تفاهم‌نامۀ دیگری بین صندوق بیمۀ معدن (وابسته به ایمیدرو) و خانۀ معدن ایران با شرکت هپکو در زمینه تأمین ماشین‌آلات موردنیاز معدنکاران امضا شد. https://www.msc.ir/23427.html

طهمورث جوانبخت،معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه تشریح کرد:

چالش‌ها و راهکارهای تنظیم بازار

شرکت فولاد مبارکه همواره در اهداف و استراتژی‌های خود، تولید و توسعۀ پایدار، حمایت از صنایع داخلی و تأمین حداکثری نیاز تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی و ایجاد زمینه‌های مناسـب برای اشتغال‌زایی جوانان کشور را مدنظر قرار داده و بر همین اساس برای پیـاده‌سازی نظام عرضه و قیمت‌گذاری پایدار و استاندارد بر اصول تعیین‌شده تأکید داشته و رعایت آن‌ها را لازم‌الاجرا دانسته است. افزایش ظرفیت تولید این شرکت از ۲.۴ میلیون تن به بیش از ۷.۵ میلیون تن در سال طی ربع قرن تلاش خالصانه و صادقانۀ کارکنان خستگی‌ناپذیر فولاد مبارکه بیانگر این مهم بوده است.

این شرکت برای  توسعه و تأمین صنایع داخل کشور گام‌های مؤثری برداشته است؛ در نتیجه میزان واردات محصولات فولادی تخت طی چند سال گذشته از ۳ میلیون و ۶۷۸ هزار تن به ۵۰۸ هزار تن در سال ۹۸ رسید و ۸۶ درصد تنزل یافت. بدین ترتیب از یک طرف وابستگی صنایع فلزی به فولادسازان خارجی و دیگر کشورها کاهش یافت و از طرف دیگر موجب اشتغال‌زایی و رونق تولید بیشتر در داخل کشور شد که البته در کنار آن می‌توان به جلوگیری از خروج میلیاردها دلار از کشور نیز اشاره کرد.

مشتریان فولاد مبارکه در  ۱۲ زمینۀ  مختلف فعالیت می‌کنند که یکی از آن‌ها مربوط به صنایع تکمیلی و نوردکاران است. فولاد مبارکه با رویکرد توسعۀ زنجیرۀ پایین‌دستی و در جهت حمایت از بازار داخل، کالای موردنیاز و خوراک خطوط تولیدی شرکت‌های فولاد گیلان، فولاد اکسین، فولاد کاویان، نورد و لولۀ  اهواز و همچنین فولاد غرب آسیا و شرکت هفت الماس را تأمین کرد تا از یک‌سو در شرکت‌های مذکور تولید و اشتغال تداوم یابد و از سوی دیگر محصولات فولادی تخت تولیدشده در آن شرکت‌ها به بازار عرضه گردد.

طبق تصمیمات نود و هفتمین جلسۀ کارگروه تنظیم بازار مورخ دوم تیرماه ۹۹ مقرر شد دیگر صنایع تکمیلی نیز محصولات تولیدی خود را در بورس کالا عرضه کنند. فولاد مبارکه ضمن تأکید بر اجرای این راهکار اصولی، لازم می‌داند نهادهای بالادستی بر اجرای آن نظارت و کنترل دقیق و شفاف داشته باشند. در تصمیمات کمیتۀ تخصصی تنظیم بازار فولاد که در تاریخ ۱/۵/۹۹ ابلاغ شد، کف عرضۀ تکلیفی اسلب به‌صورتی تعیین شده است که عملا هیچ نیازی به بورس کالا نیست، زیرا عرضه‌کننده و خریدار به همراه میزان خرید آن‌ها تعیین شده است. در این حالت هیچ رقابتی در بورس کالا وجود ندارد و قیمت نیز همان قیمت پایه خواهد بود. در حقیقت قیمت‌گذاری تعزیراتی صورت گرفته؛ بنابراین نقش بورس به‌طور کلی حذف شده و هیچ جایگاهی برای پروژۀ ملی و ضروری کشور نیز در نظر گرفته نشده است.

در ماه‌های اخیر بسیاری از معاملات فولاد مبارکه در بورس کالا باطل شد. این امر موجب افزایش رانت شدید قیمت در بازار شده و از سوی دیگر ثبت سفارش مشتریان را با اخلال مواجه کرده است. در این حالت  نه‌تنها به رونق و جهش تولید کمکی نشده، بلکه به تولیدکنندۀ  واقعی مانند فولاد مبارکۀ اصفهان که بزرگ‌ترین شرکت بورسی کشور شناخته می‌شود و سهم بسزایی در رونق تولید و اشتغال‌زایی دارد، فشارهای زیادی وارد آورده و فرایند عرضه و تقاضا را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.

با ابلاغ تصمیمات هشتادمین جلسۀ کارگروه تنظیم بازار انتظار می‌رفت تمرکز بر قیمت‌گذاری کاهش یابد و روند عرضه و تقاضا به حالت منطقی بازگردد، ولی با تصمیمات بعدی و ابطال معاملات بورس کالا (به‌صورت کلی یا جزئی) بدون وجود یک فرمول مشخص، قیمت در بازار متلاطم گردید و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را دچار سردرگمی کرد و باعث شد اختلاف قیمت بازار آزاد و بورس کالا افزایش یابد. این مابه‌التفاوت قیمت تنها سود دلالان را افزایش می‌دهد و از چرخۀ سرمایه‌گذاری برای تداوم و رونق تولید حذف شده است.

فولاد مبارکه بر اساس تجارب چندین ساله در عرضۀ محصولات به بازار، اطمینان دارد  با تعیین قیمت طبق فرایند عرضه و تقاضا و فعال شدن فروش مچینگ و بازگشت به روال عادی عرضه در بورس کالا، روند نزولی التهاب قیمت در بازار آغاز خواهد شد و  این امر در مجموع به نفع زنجیرۀ فولاد کشور و بازگشت ثبات به بازار محصولات فولادی تخت خواهد بود.

برای این مهم موارد زیر لازم است:

۱- تمامی بندهای تصمیمات هشتادمین جلسۀ کارگروه تنظیم بازار اجرا شود، ازجمله:

۱-۱ عرضۀ محصولات سایر شرکت‌های خریدار ورق فولادی و نوردکاران طبق بند ۴-۶ در بورس کالا؛

۱-۲ فروش انواع لوله و پروفیل حداکثر ۱۲ درصد بیشتر از قیمت ورق گرم دریافتی در همان ماه طبق بند ۶-۶؛

۱-۳ نظارت و کنترل بر موجودی انبارهای مستقر در استان‌ها طبق بند ۸-۶؛

۱-۴ تسهیل در عرضۀ محصولات فولاد مبارکه به میزان ۴۰ درصد ورق گرم و ۲۰ درصد ورق سرد در تالار معاملات بورس کالا و فروش بقیه تولیدات در مچینگ و عدم ابطال معاملات؛

۲- روش تعیین قیمت پایه در بورس کالا و سقف رقابت اصلاح شود. پیشنهاد می‌گردد قیمت پایه برابر با متوسط موزون قیمت کشف‌شدۀقبلی برای هر نماد در نظر گرفته شود و امکان رقابت تا سقف قیمت‌های جهانی با نرخ تسعیر  ارز  سنا (اسکناس) در نظر گرفته شود. با این روش نوسانات قیمت در عرضه‌های متوالی به حداقل می‌رسد و مشتریان به دلیل اطمینان از ثبات نسبی قیمت و دریافت کالا برای خرید از بورس کالا هجوم نمی‌آورند.

۳- به علت نیاز گروه فولاد مبارکه به   ارز    برای تأمین برخی تجهیزات و مواد اولیه از خارج کشــور لازم اســت صادرات حدود ۲۵ درصد مجموع محصولات گروه فولاد مبارکه مجاز باشد و موانع انجام صادرات این گروه تا این سقف برداشته شود.

۴- جهت تداوم تولید در شرکت‌های فولادساز از جمله فولاد مبارکه تأمین به‌موقع و کافی مواد اولیۀ موردنیاز ازجمله سنگ‌آهن و کنسانتره لازم و ضروری است و باید معادن و کارخانجات تولیدی ملزم به تأمین به‌موقع و مداوم مواد اولیه برای شرکت‌های فولادی باشند.

۵- اجرای تصمیمات کمیتۀ تخصصی تنظیم بازار مورخ ۱/۵/۹۹ به‌منظور بررسی کارشناسی دقیق‌تر به تأخیر افتد تا پس از اصلاح آن مجددا ابلاغ گردد.

ثبت رکورد جدید در واحد آهک‌سازی شرکت فولاد سنگ مبارکه اصفهان

با تلاش کارکنان شرکت فولاد سنگ مبارکه اصفهان میزان تولید روزانه آهک کلسینه کوره‌های تک شافت این شرکت در تاریخ۶ مرداد از ۷۱۰ تن فراتر رفت.

رئیس واحد آهک‌سازی ضمن اعلام این خبر، رکورد قبلی تولید روزانه این شرکت را ۶۴۰ تن و مربوط به ۱۹ تیر  سال جاری  دانست.

مجید فرحاندوست،  بهبود شرایط فرایند تولید، اعمال تنظیمات دقیق، کنترل‌های مداوم و تلاش مداوم و هدفمند مدیریت و کارکنان به‌خصوص همکاران واحد آهک‌سازی شرکت در راستای اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری در سال جهش تولید را به‌عنوان مهم‌ترین عوامل کسب این موفقیت نام برد و صمیمانه از آن‌ها قدردانی کرد.

محصولات گرم، پرفروش‌ترین محصول فولاد در تیرماه ۹۹

شرکت فولاد مبارکه اصفهان با نماد فولاد، گزارش فعالیت ماهانۀ یک‌ماهۀ منتهی به ۳۱ تیرماه ۹۹ را منتشر کرد که بر اساس آن میزان فروش این شرکت بزرگ فولادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری نداشته و بازهم بیشترین میزان فروش این شرکت متعلق به محصولات گرم فولادی بوده است.

به گزارش ایراسین، میزان فروش ماهانۀ شرکت فولاد مبارکۀ اصفهان طی سه‌ماهۀ نخست امسال رقم ۱۲۶,۶۸۵,۲۸۴ میلیون ریال بوده و در تیرماه نیز این رقم به میزان ۴۸,۸۴۴,۲۰۴ میلیون ریال ثبت شده است.

بیشترین میزان فروش داخلی شرکت در تیرماه امسال، محصولات گرم به مبلغ ۲۵,۰۶۵,۵۴۸ میلیون ریال و فروش صادراتی فولاد مبارکه اصفهان در تیرماه امسال صفر بوده است.

بر اساس اطلاعات موجود منتشرشده، میزان فروش داخلی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سه‌ماهۀ نخست امسال ۱۲۶,۶۸۵,۲۸۴ میلیون ریال بوده که حاصل فروش ۲۰۲۲ هزار تن محصول بوده است.

بر اساس این گزارش، محصولات گرم تولیدشدۀ فولاد مبارکۀ اصفهان از ابتدای سال مالی جدید تا انتهای خردادماه یک میلیون و ۲۲۰ هزار تن و محصولات سرد تولیدشده ۳۶۳ هزار تن، محصولات پوشش‌دار
۷۱ هزار تن و سایر محصولات نیز ۳۷۹ هزار تن بوده است که بیشترین رقم حاصل از فروش این محصولات متعلق به محصولات گرم این شرکت بزرگ فولادی است.

اما در دورۀ یک‌ماهۀ منتهی به ۳۱ تیرماه، میزان تولید محصولات گرم ۳۹۲ هزار تن، محصولات سرد ۱۳۴ هزار تن و محصولات پوشش‌دار ۲۸ هزار تن و سایر محصولات نیز ۱۲۵ هزار تن بوده و بیشترین فروش نیز متعلق به محصولات گرم این کارخانه بزرگ فولادی بوده است.

شرکت فولاد مبارکه اصفهان از ابتدای سال مالی تا انتهای تیرماه ۹۹ درمجموع مبلغ ۱۷۵,۵۲۹,۴۸۸ میلیون ریال فروش داشته و این رقم در مدت مشابه سال گذشته نیز همین عدد یعنی ۱۷۵,۵۲۹,۴۸۸ میلیون ریال ثبت شده است.

به نظر می‌رسد با وجود سخت شدن شرایط برای تولید فولادسازان در کشور که مهم‌ترین دلیل آن تحریم‌های بین‌المللی است، شرکت‌هایی همچون فولاد مبارکه اصفهان توانسته‌اند با قدرت هرچه بیشتر به تولید و درآمدزایی برای کشور بپردازند. این موضوع را می‌توان از عدم کاهش درآمد شرکت فولاد مبارکه در چهارماهۀ نخست امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته دریافت.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در دیدار هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران:

وزارت صمت قدردان تلاش صادرکنندگان است

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با تقدیر از تلاش صادرکنندگان در عرصۀ ارزآوری، از اعمال سقف و سابقه برای آن دسته از صادرکنندگانی خبر داد که برای اولین بار، اقدام به صادرات می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی وزارت صمت، حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در دیدار با هیئت‌رئیسۀ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تقدیر از تلاش صادرکنندگان گفت: صادرکنندگان در شرایط حساس کنونی اقدام به صادرات و تأمین نیازهای ارزی کشور می‌کنند و این یک اقدام ستودنی است.

وی از تعیین سقف و در نظر گرفتن سابقه برای صادرات آن دسته از صاحبان کارت‌های بازرگانی خبر داد که برای اولین بار اقدام به انجام صادرات می‌نمایند.

مدرس خیابانی تصریح کرد: از این پس، صادرکنندگانی که برای اولین بار اقدام به صادرات می‌کنند تنها مجاز خواهند بود تا در سقف ۵۰۰ هزار دلار صادرات انجام دهند و تنها پس از رفع تعهد ارزی، مجدد می‌توانند صادرات خود را ادامه دهند.

وی همچنین از هیئت‌رئیسۀ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درخواست کرد تا شرایط صدور کارت‌های بازرگانی را بازنگری کنند تا جلوی تخلفات در حوزۀ کارت‌های بازرگانی یک‌بار‌مصرف گرفته شود.

به گفتۀ سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، امروز ارز حاصل از صادرات غیرنفتی، تأمین‌کنندۀ اصلی نیازهای کشور است و بر این اساس باید تمام تلاش خود را به کار بست تا بتوان از صادرات حمایت‌های لازم را به عمل آورد. https://www.msc.ir/23431.html

مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه در یادداشتی به مناسبت روز خبرنگار عنوان کرد:

دیدهبانان جامعه، تصویرگران زندگی

۱۷ مرداد هــــر ســـال بهانــه‌ای برای به خاطر آوردن و بالاتر از آن بهتر فهمیدن سختی‌های یک شغل است. بهانه‌ای برای این‌که به یاد بیاوریم در کنار ما افرادی هستند که قید زندگی بهتر و آیندۀ شغلی روشن‌تر و بودن در کنار خانواده و ده‌ها موهبت دیگر را به خاطر شغل و حرفۀ خود می‌زنند.

۱۷ مرداد تلنگری است برای همۀ ما تا اندکی دربارۀ خبرنگاری، وظیفه و مشکلات و رسالت آن بیندیشیم و بهتر و بیشتر درک کنیم این حرفه و مقتضیات آن را. راه دوری هم نباید رفت. شاید با تورق تقویم و دیدن مناسبت نام‌گذاری این روز بتوان بخشی از مسیر را طی کرد. به‌راستی چه مناسبتی جز شهادت یک خبرنگار عرصۀ قلم به نام محمود صارمی می‌تواند در یک آن، همۀ آنچه را باید بارها و بارها توضیح داد برای مخاطب روشن و شفاف کند؟

خبرنگاری از ابتدای شکل‌گیری‌اش تا به امروز که در کنار حرفه، یک علم کلاسیک و مهم به حساب می‌آید، جزو مهم‌ترین و تأثیرگذارترین مشاغل جامعه است. روشنگری، مطالبه‌گری، آگاه‌سازی، التیام‌بخشی و… همه از  سرِ  قلم‌های خبرنگاران شروع می‌شود و در جامعه منتشر می‌گردد. امروزه در دنیایی که سرعت تحولات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در آن بسیار زیاد است، رسانه‌های جمعی نفوذ بسیاری در بین مردم دارند و گردش اطلاعات در میان نخبگان و جوانان سریع‌تر از هر زمان دیگری است، نقش خبرنگار متعهد و حرفه‌ای بیش از گذشته موردتوجه است و چرخش یک قلم می‌تواند حتی جامعه‌ای را در مسیر درست یا غلط قرار دهد.

امروزه نقش خبرنگاران در ساماندهی و ساختاردهی اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جامعه انکارناپذیر است و دامنۀ آن فراتر از گذشته رفته است. اگر در گذشته یادداشت، تحلیل و مقالۀ یک خبرنگار را تنها روی دکه می‌شد دید، اکنون در کمترین زمان می‌توان مطلبی را برای طیف وسیعی از مردم بازگو و منتشرکرد و همین سرعت و ابعاد انتشار بر سختی کار خبرنگاران افزوده است.

از خبرنگاران می‌توان به‌عنوان یکی از مخلص‌ترین و فداکارترین صنوف فعال و کوشا در جهت ارتقای فرهنگ عمومی جامعه یاد کرد. خبرنگار تصویرگرِ زندگی و تحولات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است. نقش مثبت و منفی خبرنگار در ثبت و ضبط مشاهدات و تحولات و خبرسازی در موضوعات مختلف، خود حکایت انکارناپذیر دیگری است. خبرنگار، همسو با ضرورت، می‌اندیشد و همگام با فوریت‌های حرفه‌ای می‌نگارد و فرهنگ می‌سازد.

در سال جهش تولید و در شرایطی که کشور در میانۀ جنگ نابرابر و ناجوانمردانۀ اقتصادی قرار دارد، نقش خبرنگاران به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین اقشارِ فرهنگ‌ساز، در تزریق امید  به جامعه بسیار حساس و بی‌بدیل است. خبرنگاران می‌توانند با انعکاس صحیح دستاوردهای اقتصادی و پیشرفت‌های موجود، در راه بومی‌سازی صنعت و اقتصاد تلاش کنند. آن‌ها می‌توانند هم امید را در جامعه افزایش دهند و هم با ترسیم وضعیت موجود و مطالبه از مسئولان به پیشرفت‌ها و برداشته شدن موانع و رفع کمبودها کمک کنند. در این میان بازتاب طرح‌های توسعه و گام‌های روبه‌جلو در کشور در همۀ صنایع به‌ویژه صنعت فولاد، به‌عنوان پیشران اقتصاد غیرنفتی کشور، می‌تواند امید را در جامعه تقویت کند و نگاه‌ها به شرایط کنونی را دقیق‌تر و صحیح‌تر سازد.

در پایان، باید گفت امروز که مسائل اقتصادی بسیار پیچیده‌تر از گذشته شده، نیاز است تا در حوزۀ خبرنگاری و روزنامه‌نگاری در مسائل اقتصادی سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود و خبرنگاران تخصصی در این حوزه تربیت شوند. با وجود همۀ تلاش‌های خوبی که در این خصوص صورت گرفته و با در نظر گرفتن تلاش خبرنگاران حرفه‌ای در این زمینه، مسائل اقتصادی امروز پیچیده‌تر و متنوع‌تر از قبل شده و نیاز است تا متناسب با این پیچیدگی، بر تربیت خبرنگار تخصصی در این حوزه نیز اهتمام بیشتری صورت گیرد. در این میان هم البته فولاد مبارکۀ اصفهان آماده است تا کمکی، هرچند کوچک، در این نگاه تخصصی‌تر داشته باشد و به‌عنوان یک حامی نقش خود را ایفا کند. https://www.msc.ir/23432.html