تعطیلی اجتماعات بیش از ۱۰ نفر و خطرآفرین در محیط بسته

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با اعلام اینکه هر فعالیتی با اجتماع بیش از ۱۰ نفر و یا خطرآفرین در محیط بسته فعلا تعطیل است، گفت: زمان بازگشایی مجدد این فعالیت ها اصلا مشخص نیست.

سیدمهدی میرجهانیان اظهار کرد: تعداد موارد مثبت ابتلا به کرونا و بیماران بستری در بیمارستان ها در ۴ هفته اخیر در استان اصفهان به شدت افزایش پیدا کرده و حتی میزان بستری ها طی ۴ هفته، ۴۵۰ درصد رشد داشته است.

وی اعلام کرد: براساس شرایطی که در شهر اصفهان و برخی شهرستان های استان داریم و تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفته شد یکسری از مراکزی که فعالیت جمعی دارند مثل آموزشگاه ها اعم از آموزشگاه های فنی حرفه ای، موسیقی، ورزشی، آموزش زبان و حتی کلاس های فوق برنامه آموزش و پرورش، کلاس های تقویتی و تیزهوشان و همچنین مراکز پرخطری مثل باشگاه های ورزشی و استخرهای شنا فعلا به صورت موقت تعطیل شوند.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه هر فعالیتی با اجتماع بیش از ۱۰ نفر و یا خطرآفرین در محیط بسته فعلا تعطیل است، تاکید کرد که زمان بازگشایی مجدد این فعالیت ها اصلا مشخص نیست.

وی درمورد فعالیت تالارهای پذیرایی نیز گفت: فعالیت تالارهای پذیرایی به شدت کنترل می شود، چون می توانند خیلی خطرناک باشند و باید با رعایت پروتکل های بهداشتی فعالیت کنند، ازجمله اینکه با نصف ظرفیت فعالیت کنند، سالمندان و کودکان حضور پیدا نکنند، فاصله گذاری را رعایت کنند و در کارت دعوت نیز این موارد را قید کنند.

میرجهانیان با تاکید براینکه در صورت نادیده گرفته شدن پروتکل ها، تالارهای پذیرایی به مراجع قضایی معرفی و تعطیل می شوند، تصریح کرد: همه این موارد سخت درنظر گرفته شده تا مراسمی برگزار نشود، اما اگر کسی اصرار به برگزاری مراسم داشت و بعد از آن باعث بیماری یکی از میهمانان شد، صاحب مجلس و تالار براساس قانون و به نسبت مشخصی باید دیه بیمار را بدهند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم خودشان در این مراسم شرکت نمی کنند، گفت: تالاری با ۵۰۰ نفر ظرفیت، ۲۰۰ مهمان دعوت کرده بود، ولی فقط ۳۰ نفر در مراسم شرکت کردند، چون ۱۷۰ نفر دیگر برای سلامتی خودشان اهمیت قائل بودند.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان در ادامه با بیان اینکه شرایط و حالت ویروس تغییر کرده است، گفت: در حال حاضر بحث هوابرد بودن ویروس و انتقال از هوا مطرح است و گزارش شده که این ویروس تا ۱۰ متر در فضا قابل انتقال است، درحالی که قبلا فاصله یک و نیم متر مطرح می شد.

وی با اشاره به الزام استفاده از ماسک در محیط های عمومی و سربسته، تاکید کرد: تا زمانی که همه افراد جامعه ماسک نزنند کارایی این روش مشخص نیست و برای مشخص شدن نتیجه استفاده از ماسک نیاز به زمان است، چون پروسه بیماری از لحظه ورود عوامل بیماری زا در بدن تا تمام شدن آن حداقل ۱۴ روز طول می کشد.

میرجهانیان به انجام بازرسی های مشترک از کلیه مراکز تهیه و توزیع، ارگان ها، ادارات و مراکز جمعی با همراهی ارگان هایی مثل بازرسی اصناف، نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی و تعزیرات در سطح شهر اشاره و عنوان کرد: اگرچه به صورت گسترده از فعالیت های مختلف بازدید و فعالیت آنها را رصد و گزارش می کنیم، اما واقعیت این است که توان ما و سایر ارگان ها محدود است و بی نهایت نیست، بنابراین اصل این است که خود مردم نظارت کنند و از طریق سامانه ۱۹۰ و یا ۳۱۱۳ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گزارش و شکایات خود را اعلام کنند.

وی همچنین از مردم خواست که به هیچ وجه برای فعالیت های غیرضروری از خانه خارج نشوند، و افزود: اگر جایی برای گرفتن خدمات مراجعه می کنید اولین نکته رعایت حفاظت شخصی است، شست و شوی دست ها و بهداشت فردی و زدن ماسک مناسب از اصلی ترین موارد حفاظت شخصی است و البته رعایت فاصله گذاری اجتماعی بسیار مهم است.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان رعایت حداکثر حفاظت فردی در مکان های شلوغی مثل واحدهای نانوایی، اغذیه فروشی و رستوران، حمل و نقل عمومی و به ویژه مترو و اتوبوس را بسیار مهم دانست و افزود: از ابتدای تیرماه تاکنون برخورد و پلمب تالار، نانوایی، باشگاه ورزشی، دفاتر پیشخوان و حتی اداره، بانک، مطب و دندانپزشکی و به مقدار زیاد مراکز غیرمجاز عرضه قلیان و … داشته ایم، اما با وجود اقدامات گسترده ای که انجام شده اگر کمک مردم نباشد، به تنهایی نمی توانیم کاری کنیم.

وی با اشاره به فعالیت گشت های ویژه کرونا در سطح شهر، گفت: گشت های ویژه سه نوبت در روز از اماکن مختلف بازدید می کنند و خیلی از موارد پلمب توسط همین گشت ها اتفاق افتاده است.

میرجهانیان خاطرنشان کرد: با نزدیک شدن به فصل پاییز، بیماری کووید۱۹ با بیماری های فصلی اختلاط پیدا می کند و وضعیت سخت تر می شود، بنابراین در صورت نیاز محدودیت ها قطعا بیشتر می شود، در عین حال که هر روز رصد و آمارگیری از وضعیت شیوع کرونا، تعداد مبتلایان، بستری ها، مکان هایی که بیشتر خطرآفرین بوده و گروه سنی مبتلایان و … صورت می گیرد و اقدامات و تصمیم گیری ها براساس آن انجام می شود.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان در پایان با تاکید براینکه مردم فکر نکنند وضعیت بهتر شده و حتی باید بیشتر از قبل از خودشان محافظت کنند، گفت: از مردم می خواهیم قدر سلامتی خود را بدانند و بدانند هنوز بیماری خطرناک و پرتوان وجود دارد، بنابراین تمام موارد بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را با دقت و جدیت بیشتر رعایت کنند تا سلامت بمانند.